trafiksäker häst

T

Tokmaja

Hur trafiksäker är din häst, och hur säker tycker du att hästen bör vara innan du rider/kör på väg?
Anledning att jag frågar är att vi igår fick en liten diskussion efter att jag varit ute och ridit och det kom två killar på fyrhjuligamotorcyklar körandes, mina hästar reagerar inte på nått motorfordon (har inte varit nått hittills på 11 år i alla fall), de körde om mig och strax efter mötte de en travhäst, yngre förmåga visserligen, men den fick helpanik, ställde sig rakt upp och kastade sedan om (livsfarligt, kusken fick lite puls...) killen som körde först stannade genast men slog inte av motorn och han fick en rejäl utskällning av kusken.

Då är frågan, ska inte våra hästar, som vi tar fram på allmän väg tåla en motorcykel?
Om det kommer något som skramlar och dundrar väldans kan man ju ha viss förståelse dock i o f, men om fordonet ändå stannar, utan att slå av motorn bör väl hästarna kunna gå förbi.
Kusken skrek att de inte visade någon hänsyn, vilket de gjorde i mina ögon eftersom de stannade så fort se såg att hästen blev rädd.

Nu är det lätt att säga för mig också som har så enormt trafiksäkra hästar (däremot kan den ena bli livrädd för en sten då :crazy: ).

men vad anser ni?
Vissa hästar man möter blir rädda när man kommer och går med barnvagn, andra reagerar väldigt starkt när jag kommer och kör min shettis och de ber mig gå undan lite så att de kommer förbi :confused: .. (att jag sedan kör förbi samma hästs hage varje dag och att den då hänger på staketet är en annan femma :smirk: ).

Men som sagt, vad anser ni??

Sv: trafiksäker häst

alltså det klart en häst ska vara 100% trafiksäker ifall man ger sig ut i "trafiken",dels för hästens,ryttaren och andras säkerhet...

MEN hästar är ändå hästar (flyktdjur) dom kan helt plötsligt reagera helt anorlunda mot ngt den stött på 127293934 gånger tidigare..vissa hästar kanske itne bryr sig om andra motordrivna fordon som kommer från "ingenstans" men vissa hästar kan tycka det är vädlgit obehaligt att ngt som låter väldigt högt kommer "från ingenstans"..
jag menar min häst är 200% trafiksäker,men även han ibland kan få för sig att bli JÄTTE rädd för ngt som är "vanligt",men aldrig såpass att han sticker iväg el stegrar sig el utöfr ngt fara för mig,sig sjävl och andra!

så det är helt olika från häst till häst..
men självklart tycker jag att hästen ska vara trafiksäker,men att ändå folk som kör ett motordrivet fordon ska sakta ner och inte alltid köra om ett ridande/körande ekipage!

har stött på en hel del drafikdårar som inte gör ens uteritt/körning mkt lättare pga av brist på hänsyn/folkvett! så mkt ligger hos bil/motorcykelföraren också hur en häst reagerar..

Jag kan tycka att det inte är något konstigt att en häst blir rädd för nåt i trafiken när den inte är riden så mycket i trafiken än. Men ska man regelbundet rida bland motorfordon så ska man se till att hästen är trafiksäker. För man blir ju även en fara för andra när hästen blir rädd.

ja men självklart är djur djur, och kommer någon snabbt eller plötsligt är det klart att de flesta visar någon form av reaktion, olika från olika häst ju.
Och jag tycker fortfarande att folk bör visa hänsyn, men de ska ju ändå kunna framföra sina fordon på väg utan att behöva få en häst över huven eller skenande över vägen...:crazy:

Jag vill inte vara elak, men hur hade du tänkt dig att hästen skulle lära sig tåla motorcykel eller bil för den delen om man aldrig red ut i trafiken en första, andra och tredje gång???
Nu vet jag ju inte hur fort dom körde eller storleken på vägen, men nästan alla vägar är allmänna vägar.

Nu låter det väl som om det var en liten kombination av fel där, kusken borde väl inte ha skrikit och killarna borde faktiskt ha stängt av... inte för att man ska stanna och stänga av i alla lägen utan för att man bör stanna och stänga av om hästen visar så pass mycket rädsla att den reser sig och försöker kasta sig runt.

Jag vet själv precis hur kul det är när man kommer på sin , trodde man, trafikfria runda och ser att tvärs över avtagsvägen står världens största grävmaskin, enda valet? att följa vägen på en osäker häst, det är inte roligt när det kommer två minibussar i 70 då... Vi ryttare, och kuskar, behöver lite hänsyn från bilisterna.

Sen när vi märker att kanske just den hästen inte tänker bli trafiksäker (dom flesta blir ju det men jag har mött ett fåtal undantag) då borde man som ryttare försöka hålla sig undan vägar där man inte kan komma av vägen...

Tokmaja skrev:
ja men självklart är djur djur, och kommer någon snabbt eller plötsligt är det klart att de flesta visar någon form av reaktion, olika från olika häst ju.
Och jag tycker fortfarande att folk bör visa hänsyn, men de ska ju ändå kunna framföra sina fordon på väg utan att behöva få en häst över huven eller skenande över vägen...:crazy:

Håller helt med.

Har en "kompis" som rider varje dag längs en trafikerad väg och vet mycket väl att hästen är livrädd för bussar, de har vid några tillfällen nästan blivit påkörda eftersom hästen slänger sig framför bussen istället för i diket. Min kompis är alltid rädd att möta en buss och planerar sina ridturer efter busstidtabellen istället för att jobba med problemet.

Det finns inget som heter trafiksäker, för en häst är ett flyktdjur och kan aldrig vara trafiksäker.;)
Trafikvan, brukar vi säga:)

Tokmaja skrev:
men de ska ju ändå kunna framföra sina fordon på väg utan att behöva få en häst över huven eller skenande över vägen...:crazy:

Jo det kalrt,men hästar räknas juh som "fordon" och därmed tänker inte en häst som ett fordon och är inte förutsägbar,en häst kan helt plötsligt slänga sig åt sidan el liknande..
och som fordonsförare ska man tänka på att det är en levande varelse och dom själva vet inte hur just DEN hästen är ute i trafiken och ska visa hänsyn.
och kör dom nu förbi å hästen nu slänger sig åt sidan å skadar bilen,sig själv el ryttaren så är det den risken dom får ta om dom nu ska ha så "brottom" förbi...!

men samtidigt så ska inte hästekipaget störa trafiken heller,men man får tänka lite logiskt som ryttare/kusk och som fordonsförare..för är det ett hästrikt område man kör i så får man tänka på att det finns hästar på vägarna och har man brottom nånstans får man helt enkelt åka tidigare hemmifrån än att hålla på att hettsa och stressa hästekipaget..

så tänker iaf jag..

Min häst är inte 100% säker. Bilar går hur bra som helst men tradare och krossar och liknande gillar hon inte. Jag måste rida ett stycke väg för att komma någonstans. Det är inte hårt trafikerat som tur är men jag kan ju heller inte vänja henne med trafik om jag inte möter någon. Nu står hon så hon ser och hör tågen som åker förbi några gånger om dan så jag hoppas hon ska bli vanare med tung trafik:smirk:

En häst bör såklart vara trafiksäker, MEN för att bli det måste den ut på vägarna och då måste folk vara försiktiga när de kör förbi!!

Jag blir också arg om någon kommer i rasande fart, även om mina hästar är trafiksäkra så kan ju inte köraren i fordonet veta att de är det! Och som sagt; Hur ska man få en häst som är lite räddare av sig att bli trafiksäker om folk kör som dårar?!!

Det är så olika hur folk reagerar... Ibland dundrar dom förbi utan att ta någon notis på att de just dundrade förbi två levande varelser och ibland stannar de och väntar vilket ibland gör att hästen blir ännu mer orolig. Fast å andra sidan, man kan väll inte få en häst 100 % trafiksäker om den ( SOM I DITT FALL) aldrig möter något "monster"?

vi "tränar" alltid hästarna hemma på gården.(nu har vi turen att ha tillgång till motorcyklar,mopeder,traktorer,grävare,bilar och lastbilar)
en häst kan aldrig bli 100% trafiksäker, det är ju en levande varelse-därtill ett flycktdjur...99% är bra tycker jag :D
att kusken reagerade som han gjorde är väl just därför att han blev rädd.
sen kan jag ta en historia sen jag själv va liten:(min pappa är lastbilschafför) jag kom in efter en ridtur och va vansinnig på en lastbil jag mött, då min annars så trafiksäkra ponny fått panik...!
tyckte det va en j**la chafför som "tvunget" skulle släppa luftbromsarna, min pappa kännde sig jättedum och sa att det va ju snällt av honom (det framkom att han oxå gjorde så i sin godhet)...
han hade inte en tanke på att det lät så mkt. pricis när han passerade hästen dessutom!!!!
han tyckte att han visade extra mkt. hänsyn :o

han o sin sida tyckte att hästarna han mött ibland, borde tränat mer hemma först..!!!!

är det en lite "grönare" häst man rider, så är det ju bra att singnalera mot trafiken "sakta" eller "kör"

sen tycker iallafall jag att många ryttare är dåliga på att "tacka" dom trafikanter som visar hänsyn...

det ända sättet att få en trafiksäker häst är att vara ute i trafiken!

JAG skulle ALDRIG ge mig ut på större vägar där det åker bussar,lastbilar osv med mina hästar.Då anser jag ändå att dem är ordentligt trafikvana,det är min säkerhet det är frågan om och den kan ingen annan än jag ta ansvar för.Ska jag rida på lite större allmänna vägar ska det finnas möjlighet för mig att gå av vägen en rejäl bit vid möte av "otäcka" motorfordon.Men så är väl jag kanske lite av en fegis!
I övrigt tycker jag faktiskt att killarna hade kunnat stänga av fyrhjulingarna,det är ju inte bara att gå av vägen när man kör hästen direkt...

Lilla_Millan skrev:
Det finns inget som heter trafiksäker, för en häst är ett flyktdjur och kan aldrig vara trafiksäker.;)
Trafikvan, brukar vi säga:)
Håller helt med dig!

För att en häst ska vara trafiksäker till 100% så borde den då vara halvdöd! Är så trött på folk som skriver trafiksäker till 100% i sina annonser.

Hur ska man kunna vänja en häst vid olika fordon om de inte bör vistas vid vägen? Tycker att fordon som låter mer än en bil borde visa hänsyn och stanna och stänga av tills ekipaget passerat.Fick vi lära oss på körskolan... Vilket är väldigt sällsynt förmodar jag.

*KL* och lite kappning :angel:
På landet är det ju oftast 70 km/h som är hastigheten som gäller, men dom flesta kör ju fortare. På landsbygden så rider vi ju både hit och dit, inget konstigt i det. Men hur gör ni när ni kommer fram till en större tungt trafikerad 90 väg? Vänder och rider hem, väntar på en stoooor lucka och rider över eller sitter ni av och leder hästen över?
Om ni rider över skrittar ni lungt över, för att visa att det inte finns något att reagera över, eller travar ni över för att skynda er så mycket som möjligt.
Om det fanns, skulle ni då rida på en gångbro över en så stor väg eller leder ni hästarna?

Tänkte rida på långritt i sommar, men måste då korsa "stora vägen" 3 gånger. Hästen är trafikvan men reagerar (ibland) på stora lastbilar, crossar och jordbruksredskap, ej vanlig traktor...

Senast ändrad:

genom att för det första träna den redan som unghäst/föl med motorfordon, utsätta dem för det hemma så att säga.
Mitt hbl reagerade på lastbilar och traktorer (med redskap) när jag köpte henne, till min lycka i det fallet gick jag på lantbruksskola där hon också fick stå och utsattes dagligen för traktorer (med redskap) plus att mjölkbilen kom varje dag och vände utanför stallarna.
Hon är defenitivt inte "död" men tycker inte att de är märkvärdigare än en bil.
Hon regerade på pulkor och sådant när vi var ute en sväng också, vilket gjorde att jag började dra en pulka med mig utanför hennes hage varje dag och sedan även "åkte" lite i en backe i henne hage så att hon i lugn och ro på hemmaplan kunde vänja sig vid de här sakerna.
Min andra häst har jag utsatt för saker sedan hon var föl, men allt i säkerhet hemma, så att det inte ska bli en överraskning när det kommer en motorcykel på vägen så att jag utsätter mig eller andra för fara.

Vägen är allmän, men en del ryttare vill att bilisterna ska visa oss hänsyn, men visar vi hänsyn till dem om vi ger oss ut på hästar som inte tål crossar, släpvagnar eller lastbilar??
Vi blir arga om bilisterna kör som idioter, vi måste ju förstå att de tycker att vi är det om vi inte har våra hästar ordentligt "trafikvana", sen är de ju som sagt var just djur så allt kan hända, men blir faktiskt lite chockad över att folk menar att man ska träna sina unghästar på bilar ute i trafiken, där det faktiskt kan bli en fara för alla!! :eek:

Tja, svårt att svara på. Beror nästan på situation från situation... Hade jag varit kusken hade jag säkert reagerta lika dant.. Av en ren reflex och kanske till coh med av rädsla. För jag är sån att jag alltid i alla lägen föreställer mig vad som KAN hända, inte alltid så positivt att göra så.. Men jag vet inte.. :confused:

Min valack är 100% TRAFIKsäker, men han är INTE 100% säker I TRAFIKEN. Även om han inte är rädd för några motordrivna fordon kan han bli rädd för en skugga i diket och kasta sig liksom.
Men han bekymras nada av fordon, och kan på lös tygel helt avslappnad skritta förbi en stor skogsmaskin som fäller träd en meter därifrån.
Han är tränad som ung, så hade ingen bilrädsla etc när han kom till mig, även van med traktorer. Däremot reagerade han ganska rejält på stora, tunga lastmaskiner. Men efter att en vinter studerat hjullastaren åka runt på gården och ploga i tid och otid brydde han sig nada om det heller.

Unghästen är helt bilsäker, men absolut varken trafiksäker eller säker i trafiken. Helt orädd för traktorer och fyrhjulingar, för det har vi i parti och minut i byn. Men ingen aning hur hon skulle reagera på en buss t ex, eller mjölkbilen/andra lastbilar. Dessutom är hon ung och grön och kan skutta för andra saker än trafik. Jag har valt att inte rida henne i trafik än, men hon ska börja gå som handhäst med valacken i trafiken nu.

Jag anser att hästar måste ut i trafik för att bli trafikvana. Men det är ett givande och tagande!! Jag förväntar mig att bilisterna tar hänsyn, passerar med luft emellan och släpper på gasen när de kör förbi (jag vilL INTE att de krypkör eller stannar, det brukar bara bli värre då), samtidigt som JAG vet att jag sitter på ett levande djur, och att det KAN bli rädd även om bilisten gör rätt. Alltså skulle jag INTE bli ett dugg arg på de som körde fyrhjulingen, just för att den stannade när det blev kaos.

I stallet där jag har min häst vill jag nog påstå att mer trafiksäkra hästar har jag aldrig stött på. om vi vill komma upp till parken där vi rider på somrarna måste vi igenom en stor rundell (70km/h väg) en järnvägskorning o en trevägskorsning. ingen av våra hästar så mycket som viftar på örat även om vi möter bilar, folk, dubbeldäcksbussar, godståg eller cyckar etc. även i parken är det vanligt med barn som cycklar, leker med radiostyrda bilar eller flygplan etc etc, you name they have seen it. detta uppförande gäller för alla våra hästar från lilla tre-åringen till "gamla brunte"
jag bor o har häst på irland och kan bara säga hur impad jag är av hästarna och deras uppfostring här. hemma i sverige vet jag att djuret varit hemma i stallet inann jag ens landat på marken efter att han slängt av mig.
jag kan bara säga att jag avgudar våra djur i vårt stall här, det behärskar sig bättre i trafiken än många av människorna.
jag vet dessutom att många säkert tycker "att man borde hålla sig borta från sån trafik om kan" men om man har hästrna i stan är det inte alltid man har ngt val om se ngt annat än ridhuset

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka