Trafikrädd häst

N

Nordisen

Har en häst som är superfin att rida, inga problem alls. Men det tråkiga är att hon är livrädd för bilar, alla sorters fordon. Har försökt träna bort det, här hemma på gården och det har blivt bättre. Men det går inte att rida ut nästan, möter vi en bil så kastar hon sig i diket eller får panik även om bilen stannar eller kör sakta.
Känns som om det har hänt något i tidigare i livet.
Behöver tips om hur man kan få henne hyfsat trafiksäker.
Har varit ute och promenerat med henne och berömt henne när det gått bra. Har inga problem att se trafik från sidan utan när bilen kommer emot henne eller bakifrån.

Ge gärna mig lite fler idéer/råd om hur jag kan träna eller göra.

Sv: Trafikrädd häst

En tanke som slår mig när jag läser är att hon får beröm när hon är duktig, vänd på det beröm betyder ju att hon har gjort något bra men i detta läget kan det bli att hon TROR att hon bör vara rädd = bilar är farliga. Kan du kanske träna henne med att du INTE bryr dig, om du är cool så upptäcker hon snart att va fasen matte BRYR ju sig inte ens...hänger du med i mitt tankesätt?? Om du rycker på axlarna åt bilar och varken ger beröm eller reagerar kommer hon säkert snart att uppfatta dina signaler. "Är inte inte min flockledare rädd varför ska jag då vara det?"
Lycka till!

Fantastiskt, en som tänker som jag!:)
Jag är egentligen för att berömma hästar, men det kan betyda att hästen uppfattar saker som läskiga.
Jag förundras varje gång när folk berömmer sina hästar med en läskig spökröst. Snacka om att få hästen att tro att det är nåt läbbigt på gång.

Det bästa man kan göra är att ha en hage bredvid en trafikerad väg. Då löser problemet sig själv.

Fantastiskt, en som tänker som jag!:)
Jag är egentligen för att berömma hästar, men det kan betyda att hästen uppfattar saker som läskiga.
Jag förundras varje gång när folk berömmer sina hästar med en läskig spökröst. Snacka om att få hästen att tro att det är nåt läbbigt på gång.

:bow: ganska logiskt

Håller med CK om hagen, det är grunden. Men sedan måste ju ridningen också tränas.

Har du plats/möjlighet hemma att köra bilen själv och möta och köra om hästen när någon annan (som absolut inte oroar sig för att hästen ska bli rädd) rider hästen? Det får ju inte bli trafikfarligt när ni tränar. Tror tyvärr att det i 9 fall av 10 beror på att ryttaren sitter och oroar sig för att det ska "gå åt skogen" - det överförs direkt till hästen som får signalen från ryttaren att "det är livsfarligt". Den naturliga reaktionen blir ofta att sticka därifrån!

Försök träna först med hage nära trafiken och sedan med orädd ryttare och dig som försiktig (uppmärksam) bilförare.

Lycka till!

Kan berätta hur jag tränar min häst i trafiken. Även andras som jag hjälpt till med. Är endast en amatör dock. Har inge proffs som lärt upp mej.

Jag rider på småvägar som hellst inte har bilar alls. Rider fram till en stor väg så min häst ser bilar. Men dom kommer inte in på vår väg utan passerar en annan.
Jag ignorerar att hästen blir nervös. Jag håller mej lugn.
Har du en liten väg som går paralellt med en annan väg så rid fram o tillbakapå den. Då kan hästen vänja sej vid bilar. Eller en täckt som du får rida på intill en väg.

Jag har inga problem med min häst. Men så gjorde ´jag med mammas o min gemensamma häst. (egentligen hennes). Men sista tiden va haan min. Och han va livrädd för lastbilar. Sista tiden red jag lugnt efter landsvägar och han gjorde inga antydningar på att få panik.

Och då hade jag tränat honom på det här sättet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 206
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 833
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter