Visst är det så, men jag tror många "vanliga bilister" inte tänker på det och att det oftast kanske inte händer så mycket om det flyger av lite is/snö från deras tak. Däremot om det kommer en lastbil eller annat stort fordon med stort tak, så kan konsekvenserna bli betydligt allvarligare.Det är inte ok för varken personbilar eller lastbilar att inte sopa av sina bilar, det ger samma böter oavsett fordon och majoriteten av de långtradare som kör för fort och för nära mig är svenskregistrerade! Min bekant som kör lastbil/långtradarepåstår följande och jag tror honom:
Det fuskas med allt och ingen är felfri, det ska vara lika villkor för alla oavsett nationalitet. Jag tror många Svenska åkerier fuskar pga kampen mot de billiga transporterna och tidspressen att hinna med så mycket som möjligt på 9 timmars körtid.
Just på grund av detta fusk så behöver polisen bättre verktyg för att komma åt fuskarna och det har dom inte i dagsläget, men kanske kan dom få det på långsikt och det vore väldigt bra, för fuskarna kan va trafikfarliga för övriga trafikanter speciellt nu vintertid när det är halt. :/