Trafikpolisen gör sitt jobb!

Det är inte ok för varken personbilar eller lastbilar att inte sopa av sina bilar, det ger samma böter oavsett fordon och majoriteten av de långtradare som kör för fort och för nära mig är svenskregistrerade! Min bekant som kör lastbil/långtradarepåstår följande och jag tror honom:
Visst är det så, men jag tror många "vanliga bilister" inte tänker på det och att det oftast kanske inte händer så mycket om det flyger av lite is/snö från deras tak. Däremot om det kommer en lastbil eller annat stort fordon med stort tak, så kan konsekvenserna bli betydligt allvarligare.

Det fuskas med allt och ingen är felfri, det ska vara lika villkor för alla oavsett nationalitet. Jag tror många Svenska åkerier fuskar pga kampen mot de billiga transporterna och tidspressen att hinna med så mycket som möjligt på 9 timmars körtid.
Just på grund av detta fusk så behöver polisen bättre verktyg för att komma åt fuskarna och det har dom inte i dagsläget, men kanske kan dom få det på långsikt och det vore väldigt bra, för fuskarna kan va trafikfarliga för övriga trafikanter speciellt nu vintertid när det är halt. :/

Visst är det så, men jag tror många "vanliga bilister" inte tänker på det och att det oftast kanske inte händer så mycket om det flyger av lite is/snö från deras tak. Däremot om det kommer en lastbil eller annat stort fordon med stort tak, så kan konsekvenserna bli betydligt allvarligare.

Det fuskas med allt och ingen är felfri, det ska vara lika villkor för alla oavsett nationalitet. Jag tror många Svenska åkerier fuskar pga kampen mot de billiga transporterna och tidspressen att hinna med så mycket som möjligt på 9 timmars körtid.
Just på grund av detta fusk så behöver polisen bättre verktyg för att komma åt fuskarna och det har dom inte i dagsläget, men kanske kan dom få det på långsikt och det vore väldigt bra, för fuskarna kan va trafikfarliga för övriga trafikanter speciellt nu vintertid när det är halt. :/
Alltså är det bra när fokus inte enbart sker på hastighet utan även attityd i trafiken. Att köra med dimljusen på i kombo med halvljus, inte sopa av bilen, inte hålla avståndet, inte använda blinkers vid filbyten, inte ligga i rätt fil, inte lämna företräde mm mm.

Alltså är det bra när fokus inte enbart sker på hastighet utan även attityd i trafiken. Att köra med dimljusen på i kombo med halvljus, inte sopa av bilen, inte hålla avståndet, inte använda blinkers vid filbyten, inte ligga i rätt fil, inte lämna företräde mm mm.
Som jag skrev från början, det är ett steg i rätt riktning men det är fortfarande en lång väg att gå.

Det mest skrämmande jag har sett är att inte släppa fram utryckningsfordon, gissar på att dessa som inte gör det inte kollar i sina backspeglar tillräckligt. :eek::nailbiting:

Som jag skrev från början, det är ett steg i rätt riktning men det är fortfarande en lång väg att gå.

Det mest skrämmande jag har sett är att inte släppa fram utryckningsfordon, gissar på att dessa som inte gör det inte kollar i sina backspeglar tillräckligt. :eek::nailbiting:
Vad menar du då med att fel bötfälls? Samtliga brott mot trafikförordningen som jag tagit upp är bötesbelagda, vilka anser du att man ska se genom fingrarna med?

Det mest skrämmande jag var med på sistone är när jag blev omkörd av en svenskreggad långtradare, på 80-sträcka, där han böt fil och höll på mosa mig mot räcket med släpet när han gick tillbaka i min fil. :banghead: Då hade han innan omkörningen nästan hakat på min dragkrok innan han körde om! :rage:

Vad menar du då med att fel bötfälls? Samtliga brott mot trafikförordningen som jag tagit upp är bötesbelagda, vilka anser du att man ska se genom fingrarna med?

Det mest skrämmande jag var med på sistone är när jag blev omkörd av en svenskreggad långtradare, på 80-sträcka, där han böt fil och höll på mosa mig mot räcket med släpet när han gick tillbaka i min fil. :banghead: Då hade han innan omkörningen nästan hakat på min dragkrok innan han körde om! :rage:

Det är då man tar regnr och ringer polisen! :devil:

Det är då man tar regnr och ringer polisen! :devil:
Jag hade fullt upp med dåligt väder, nedstänkt ruta, bromsa hårt och undvika olyckan istället för fippla med mobil och försöka ta regnr. Jag var inte heller så sugen på att köra ikapp i snöslasket även om jag hade god lust att slå ner tänderna i halsen på föraren. :banghead:

Det dummaste jag sett i trafiken var sommaren 2012 då jag skulle till en Bukekompis norr om Uppsala. Jag kör norrortsleden och är nästan vid sista tunneln innan avfarten till E4 då jag blir ikappkörd av en lastbil som det står Carlsberg på. Jag håller hastigheten och den ligger typ bara en meter bakom mig. När påkörningsfilen från Häggviksrondellen kommer går han ut i den, alltså till höger om mig, och kör om mig. Därefter kör han upp på avfarten till E 4 och kör då väldigt långsamt eftersom det lutar. Jag ligger bakom. Uppe på motorvägen kör jag omedelbart om i vänsterfilen eftersom lastbilen inte får upp farten lika snabbt som min personbil.
Jag undrar verkligen om han som körde över huvud taget kunde tänka!

Det dummaste hittills är en personbilsförare som kör om mig via påfarten vid Upplands Väsby.

För att sedan köra av vid Stora Wäsby.

Idag hade jag inte kunnat hålla mig men då var jag fortfarande lite skakis, mitt körkort var rätt nytt och pållen i släpet en älskad kamrat.

Han kom alltså inte från påfarten.

Jag håller med @Mia_R i allt.
Här har det varit kolonner med utländska trailerlastbilar som föranlett till ett nytt kommunparti, alkobommar eftersom de körde ihjäl bilister o vid minsta lilla snöfall totalt blockerade landsvägen.
De ligger i arselet på hästsläp o t o m Tutar fast de ser hästen- öppen lilla luckan.

Det värsta är ändå alla mobilsnackande som beter sig som om de vore påverkade. Orkar inte inte blinka eller att köra aktivt o hjälpa till o därför lägger man sig i mitten i ligger kvar där oavsett. Förr fanns det en skylt vid Arlanda- ANVÄND HÖGERFILEN!
Man visar ingen hänsyn idag. JAG har inte bråttom. Jag vet inte hur många Gubbar som inte släpper in en
när man kör om. Om man Skapar en kö o kör i 40 på 70väg så håller man avstånd o inte gasar för att täppa till o skapa en stor risk för frontal kollision. De anser att man ska förlänga kön.
Vid vänstersväng ligger man till höger o vice versa. PLACERING verkar man inte lära ut idag.

Folk som ligger i rumpan på lastbilen framför o inte har ngn intention att köra om. Då måste man köra om Båda fordonen i en omkörning.
Nu menar jag inte hänsynslöshet såsom pågår norr om norra länken söderut. Folk som kastar o tränger sig in i sista stund. Tror tusan att folk håller ihop o vägrar släppa in dessa.

Jag har aldrig sagt att de bötfäller fel person, bara att det känns så. Det anser jag vara en betydande skillnad. Sen ska det inte ses mellan fingrarna, men det känns som det finns betydligt allvarligare fel i trafiken än att ligga i fel fil (typ ligga för nära, det är böter på det också och farligare än att ligga i fel fil för länge), förstår ärligt inte varför man inte får göra det, jag kan köpa vänster filen, men mittenfilen det känns lite overkill, men förklarar någon exakt varför så kanske jag kan köpa även det.

Tja eller varför inte när man kör lastbil med släp och bli omkörd av en trailer som knappt kommer om och man får tvärnita för att det kommer ett backkrön och ev mötande trafik på andra sidan. Idioter och dårar finns det gott om i trafiken.
Nä, jag tycker egentligen att polisen borde försöka mer med allt trafikfarligt, men de har inga resurser till det och behöver bättre verktyg. Så de har ju tagit ett steg i rätt riktning, men de måste ju upprätthålla det också, det är ungefär som den där luddiga mobillagen när du kör bil, jag vet inte alls hur många som blivit bötfällda på det.

Jag har aldrig sagt att de bötfäller fel person, bara att det känns så. Det anser jag vara en betydande skillnad. Sen ska det inte ses mellan fingrarna, men det känns som det finns betydligt allvarligare fel i trafiken än att ligga i fel fil (typ ligga för nära, det är böter på det också och farligare än att ligga i fel fil för länge), förstår ärligt inte varför man inte får göra det, jag kan köpa vänster filen, men mittenfilen det känns lite overkill, men förklarar någon exakt varför så kanske jag kan köpa även det.

Tja eller varför inte när man kör lastbil med släp och bli omkörd av en trailer som knappt kommer om och man får tvärnita för att det kommer ett backkrön och ev mötande trafik på andra sidan. Idioter och dårar finns det gott om i trafiken.
Nä, jag tycker egentligen att polisen borde försöka mer med allt trafikfarligt, men de har inga resurser till det och behöver bättre verktyg. Så de har ju tagit ett steg i rätt riktning, men de måste ju upprätthålla det också, det är ungefär som den där luddiga mobillagen när du kör bil, jag vet inte alls hur många som blivit bötfällda på det.

De bötfäller folk för mobilprat om det inverkningar menligt på körningen. Det händer iaf tillräckligt ofta för att noteras i dagspressen lite nu och då.

Vid vänstersväng ligger man till höger o vice versa. PLACERING verkar man inte lära ut idag.
Vänta här lite nu va... svänga vänster och lägga sig till HÖGER? :confused: Alltså jag kan köpa det med lastbil, buss och större fordon men personbil? Själv lägger jag mig alltid så nära dit jag ska svänga när jag kör personbil, men tycker det verkar som många tror att de kör stora fordon när de själva kör personbil. :/

Vänta här lite nu va... svänga vänster och lägga sig till HÖGER? :confused: Alltså jag kan köpa det med lastbil, buss och större fordon men personbil? Själv lägger jag mig alltid så nära dit jag ska svänga när jag kör personbil, men tycker det verkar som många tror att de kör stora fordon när de själva kör personbil. :/
Som @axel skriver fattar inte folk att placera sig rätt i korsningarna. Jag har sett de som tom tar ut svängen så de är i fel fil när de ska svänga! :banghead:
Fast hur bevisar de det? Jag har varken sett eller hört att de bötfällt någon. :/
Var en kvinna som dömdes förra året för grov vårdslöshet när lagen var ny och det stod i tidningarna.

Nja folk verkar tror att de har en jättelastbil o måste "ta ut kurvan".

Det är bara vid en olycka som man kan undersöka om bilisten använde mobilen vid tillfället för olyckan. I UK står man still o sen jagar efter de som man upptäcker SMS ar eller vad de nu gör.

Det är sjukt att EN enda svensk... minister kunde bestämma o froda mobilkulturen för oss svenskar o bara vi.
tradarchaffisar som åker ensamma hänger numera över ratten med ena handen vid örat.
Horrific.

Var en kvinna som dömdes förra året för grov vårdslöshet när lagen var ny och det stod i tidningarna.
Ja, men det förklarar inte HUR de kan bevisa att mobiltelefonen var det skyldiga, lagen är luddig. Alltid när lagar är nya så döms folk, men jag har inte hört något mer om det.

Förvisso såg jag en tjej igår när jag kom till en stor rondell och blinkade att jag skulle svänga av första höger. Hon kommer fram till rondellen före mig, vet inte om hon ens titta åt mitt håll, men det borde hon gjort eftersom hon stannade, man kunde nästan se irritationen på bilisten bakom då hon hade lätt kunnat köra in i rondellen, för jag svängde ju ut. Hon satt med mobiltelefonen i örat och tittade inte ens åt mitt håll när jag svängde ut ur rondellen. Kanske är de sådant polisen kollar på?

Ja, men det förklarar inte HUR de kan bevisa att mobiltelefonen var det skyldiga, lagen är luddig. Alltid när lagar är nya så döms folk, men jag har inte hört något mer om det.

Förvisso såg jag en tjej igår när jag kom till en stor rondell och blinkade att jag skulle svänga av första höger. Hon kommer fram till rondellen före mig, vet inte om hon ens titta åt mitt håll, men det borde hon gjort eftersom hon stannade, man kunde nästan se irritationen på bilisten bakom då hon hade lätt kunnat köra in i rondellen, för jag svängde ju ut. Hon satt med mobiltelefonen i örat och tittade inte ens åt mitt håll när jag svängde ut ur rondellen. Kanske är de sådant polisen kollar på?
Om något händer medan du pratar i mobilen åker du dit, det är fortfarande inte olagligt att prata men om polisen anser att du vinglar medan du använder telefonen riskerar du böter eller indraget körkort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka