Trafikpolisen gör sitt jobb!

Alldeles för många kära du, ffa vill de köra i mittfilen vid Mörby C för x mil senare försvinner ju högerfältet... :banghead:

Fast inte på morgnarna mot stan när jag kör där. Då är högerfilen full av bussar och bilar som ska svänga av vid sjukhuset.Vänsterfilen är proppfull av bilar som kör långsamt och mittfilen är glesast.

Visst åker du dit, precis som alla andra gör som inte ser att det är säkert att byta fil innan filbyte sker oavsett om det är i cirkulationsplats, i tätbebyggt område eller på motorväg.

fast omkörning på höger sida är bara tillåtet på motorväg om det råder max 70km i timmen eller vid väldigt köbildning. JAG begår inte ett lagbrott genom att byta från mittfil till högerfil, den som kör om FÖR FORT i högerfilen gör det.....

Det spelar faktiskt ingen som helst roll om någon kör för fort, du får inte hindra en omkörning. Om någon kör för fort är det polisens jobb, inte ditt.

Du bryter inte mot någon lag för att du byter fil men du är skyldig att vara observant på annan trafik och byta när det är säkert. Du får lika lite byta till höger som vänster fil utan att lämna företräde till de som redan ligger i filen. Allt för många verkar tro att det räcker med att slå på blinkersen så har man företräde vilket är helt fel. Inte för att jag påstår att du tillhör den kategorin, men du är ändå skyldig att lämna företräde till de som redan ligger i filen oavsett hur fort de kör. Händer en olycka så går du inte fri.

Två fel gör inte ett rätt.

Äntligen så har polisen, även om det än så länge bara är i Södertälje, varit aktiva och smällt mittfilsåkarna på fingrarna! :banana::banana::banana:

Nu väntar jag bara på att de ska ta itu med alla som kör omkring med halvljus i kombination med dimljus och de som inte orkar sopa av bilarna utan bara drar igång vindrutetorkarna när de ska iväg och resten av bilen ser ut som en igloo med översnöade lycktor och skyltar. :devil:

Skylla på att inte veta att man ska ligga i höger fil annat än vid omkörning är en usel ursäkt, kan man inte filkörning ska man inte ha körkort heller! :banghead:

:bow::bow::bow: Trafikpolisen :bow::bow::bow:

golit kommer inte att sakna att man slutar firar mittfilens dag varje dag golit passerar Stockholmsområdet.

Tja jag förespråkar att följa trafikrytmen och att spara miljön framför stolliga insatser av polis.
Vad händer om du i godan ro kör i dina 90km och byter till högerfil? Jo där ligger långtradarna, husbilarna, bilar med släp och husvagnar i 70. Gasa-bromsa-gasa-bromsa det ställer helt klart till det för både bensinförbrukning och utsläpp.

Pröva det i Tyskland så får du se...

@Oldie Fast om man ser att där i högerfilen ligger långsamt körande fordon så är det väl bara att man fortsätter köra om dessa alternativt planerar sin omkörning i tid så man slipper gasa och bromsa. Inte svårare än så! Det polisen vill få bort är dom som konstant ligger i mittfil utan att köra/behöva köra om någon.

Javisst är det så och det är inget jag opponerar mig emot heller, så gör jag själv.

Pröva det i Tyskland så får du se...

Pröva vad? I Tyskland utanför större städer har vi 4-filer (Hamburg) t.ex. Utanför L.A (Escondido) har vi 6-filer då försvinner ju hela diskussionen, eller hur? Finns det ingen mittenfil så finns det inget att bötfälla heller.

problemet är ju att varje gång jag vill svänga in i högerfilen så kommer en jäkla dåre å kör om på INSIDAN - jag blev nästan av m backspegeln i helgen som var för någon kom i 130 på 100-sträckan ....
Det är inte jag som åker dit om det skulle smälla...... :angel:

Hur ska vi ha det... är det husvagnar i 70 eller "fartdårar"som håller vanlig europeisk hastighet som ligger i högerfilen?

Jaså jag trodde du bodde på landsbygden. Du har ju länge framfört åsikter om den i alla fall men då förstår jag .
Jaså jag trodde du bodde på landsbygden. Du har ju länge framfört åsikter om den i alla fall men då förstår jag .

Man kan ju ha olika åsiker om var lantisar bor, men då och då passerar golit, som inte anser sig bo i Sthlm, område eller närhet, på flerfiliga vägar.

Ett steg i rätt riktning, men jag vet inte ifall de bötfäller "rätt" personer där ute, känns som det finns allvarligare saker än att köra i "fel fil för länge". Skulle nog behövas rejält många fler trafikpoliser så vi får ordning på våra vägar. Det är rent skrämmande vad man ser och möter dagligen på vägarna. :eek:

Mittfilskörning är ett ofog jag svär dagligen över, men det mest märkliga är ändå människor som inte har rätt belysning. Jag har träffat på mer än en bilist som, när det är becksvart, kör omkring utan halvljus. De tycks liksom inte reagera över att det är väldigt... mörkt. Obegripligt!

Ett steg i rätt riktning, men jag vet inte ifall de bötfäller "rätt" personer där ute, känns som det finns allvarligare saker än att köra i "fel fil för länge". Skulle nog behövas rejält många fler trafikpoliser så vi får ordning på våra vägar. Det är rent skrämmande vad man ser och möter dagligen på vägarna. :eek:
Jag tycker det är på tiden att polisen inte enbart fokuserar på fortkörare utan även attityder i trafiken. Att hindra omkörningar, dimljus i kombo med halvljus, igloos, för korta avstånd, filbyten så man tvingar andra att bromsa, filbyten utan blinkers ... ja, listan kan göras lång. Det här är ett steg i rätt riktning, jag kommer vara jävligt glad när de sätter mer fokus även på långtradarna som prejar, kör för fort och inte håller avstånd. Det är 80 km/h mellan Rotebro och Järva krog, vilket gäller personbilar, bussar, lastbilar och även långtradare! :devil:

Jag tycker det är på tiden att polisen inte enbart fokuserar på fortkörare utan även attityder i trafiken. Att hindra omkörningar, dimljus i kombo med halvljus, igloos, för korta avstånd, filbyten så man tvingar andra att bromsa, filbyten utan blinkers ... ja, listan kan göras lång. Det här är ett steg i rätt riktning, jag kommer vara jävligt glad när de sätter mer fokus även på långtradarna som prejar, kör för fort och inte håller avstånd. Det är 80 km/h mellan Rotebro och Järva krog, vilket gäller personbilar, bussar, lastbilar och även långtradare! :devil:
Det är just det jag menar med "allvarligare saker", folk som inte kan blinka, idiotomkörningar, tvärnitar utan anledning, utländska lastbilsekipage som inte ens är godkända, fyllekörningar osv osv.

Det jag tycker är mest intressant är att det är så viktigt för lastbilar att skotta sina tak fri från snö och is, men personbilar kan skita i det, bra moral där eller varför inte dom som drar en liten ruta på den isiga vindrutan så det bara blir en liten glugg och sen kör.
Polisen behöver över lag fler medarbetare och bättre verktyg för att hänga med i utvecklingen av trafiken.

Sen en liten notis, lastbilar får bara köra i 80 km/h på Svenska vägar om det inte är motorväg eller motortafikled där hastigheten är 90 eller högre, fast det gäller inte så fort lastbilen har ett släp efter för då är det 80 km/h som gäller, en trailer räknas som "lastbil med släp" och ska egentligen också bara köra i 80 km/h på motorvägar osv, men många gånger ser man utländska som pressar sina bilar för att t ex hinna med färjan eller hinna med så mycket som möjligt.

Känns lite som det är ganska stressigt och hektiskt i trafiken, kan tänka mig att det är värre runt huvudstaden och de större städerna förstås. :/

Det är just det jag menar med "allvarligare saker", folk som inte kan blinka, idiotomkörningar, tvärnitar utan anledning, utländska lastbilsekipage som inte ens är godkända, fyllekörningar osv osv.

Det jag tycker är mest intressant är att det är så viktigt för lastbilar att skotta sina tak fri från snö och is, men personbilar kan skita i det, bra moral där eller varför inte dom som drar en liten ruta på den isiga vindrutan så det bara blir en liten glugg och sen kör.
Polisen behöver över lag fler medarbetare och bättre verktyg för att hänga med i utvecklingen av trafiken.

Sen en liten notis, lastbilar får bara köra i 80 km/h på Svenska vägar om det inte är motorväg eller motortafikled där hastigheten är 90 eller högre, fast det gäller inte så fort lastbilen har ett släp efter för då är det 80 km/h som gäller, en trailer räknas som "lastbil med släp" och ska egentligen också bara köra i 80 km/h på motorvägar osv, men många gånger ser man utländska som pressar sina bilar för att t ex hinna med färjan eller hinna med så mycket som möjligt.

Känns lite som det är ganska stressigt och hektiskt i trafiken, kan tänka mig att det är värre runt huvudstaden och de större städerna förstås. :/
Det är inte ok för varken personbilar eller lastbilar att inte sopa av sina bilar, det ger samma böter oavsett fordon och majoriteten av de långtradare som kör för fort och för nära mig är svenskregistrerade! Min bekant som kör lastbil/långtradare påstår följande och jag tror honom:
om bilen är besiktad med 295/80 22,5 och slänger på 315/80 22,5 så gör den nog 95 istället men hastighetsmätaren visar 89

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka