N

*Natta*

någon som har något bra förslag på hur man bäst vänjer en häst vid trafik??
hon är inte rädd alltså, bara ovan vid trafik

Sv: Trafik

Vi har möjlighet att rida på en grusväg med mkt lite trafik som går bervid och en bit upp frå en stror 90/110 väg.
Har varit jätte bra träning, de får vänja sig på avstånd.

Vi har även ridit lite i ett ganaks djupt och brett dike brevid en 70/90 väg. Där fick de vänja sig vid lastbilar, släp, husvagnar och sådant.

åkejj åkejj. det är ju jättebra om man har dom möjligheterna.

Bara börja ta å promenera med hästen, man kan ju gå lite i diket om man vill men ofta blir de inte rädda när de ser att ingen anan är det, det bästa är att ta med en trygg häst som draghjälp, så brukar jag göra.

Anlita dina bekanta, upplys dom om situationen och be dom agera"trafik". Leta upp en lämplig väg att öva på. Så gjorde jag med min häst som totalt tilltade, mot trafik efter att ha blivit på körd. Ett ganska säkert sätt att börja trafikträna med.

Våra går i hagar bredvid en väg. De vänjer sig bra då. Tutande bilar , ambolanser. Vägverket som klipper dikes kanter.
Min 1,5 åring har fått börja gå på vägen nu.

iofs har min pålla aldrig varit med om något läskigt när det gäller trafik, men jag gillade ändå iden med att anlita vänner och bekanta. Det är ju lika bra att hon får lära sej lungt å fint så att det inte blir något stressmoment för henne

Absolut, för ska man ut på en väg och träna, så är det inte säkert att alla visar sån hänsyn.
Vägen kan man bege sig ut på när det känns ok med "vänner å bekanta" träningen.
Lycka till!

Jag har inget annat val än att gå ut på vägen.
Så vi får helt enkelt träna på det med en gång.
Vi måste gå på vägen ca 1 km innan första grusväg kommer.

Jag har nu ansökt om vägskyltar hästar ridning på denna väg.
Inget bra , Men vad gör man när man bor så illa till. Bara att bita i det sura äpplet och ge sig ut.

Vi brukar vara flera personer när vi är ute med 1,5 åringen på vägen. men stot är 100% säker .Lugn trygg.

Vi har ett par hagar som ligger bredvid vägen (iofs en liten asfalterad väg, men det är iaf lite trafik på den). Paddocken ligger oxå bredvid samma väg.
Detta är utmärkt träning för alla hästarna, unghästarna lär sig oxå och man behöver ju själv inte anstränga sig :)
Sen har vi ridvägar så vi kan rida en liten bit på vägen, sen rida in i skogen.

Kanske har du samma möjlighet att släppa hästarna i nån hage som ligger nära en väg, eller en åker du kan rida på som ligger nära en väg?

Det är oxå väldigt bra att ha med en trafiksäker häst första gångerna du rider i trafik!

Rotterö skrev:
Jag har inget annat val än att gå ut på vägen.
Så vi får helt enkelt träna på det med en gång.
Vi måste gå på vägen ca 1 km innan första grusväg kommer.

Jag har nu ansökt om vägskyltar hästar ridning på denna väg.
Inget bra , Men vad gör man när man bor så illa till. Bara att bita i det sura äpplet och ge sig ut.

Vi brukar vara flera personer när vi är ute med 1,5 åringen på vägen. men stot är 100% säker .Lugn trygg.

vi har fått upp vägskyltar för vi måste korsa och rida en bit på en större väg men ingen bryr sig. kör snarare fortare.. : ( och tutar och håller på.

Som tur litar jag fullt ut på mina och dom bryr sig inte.

men värre för andra som inte har så säkra hästar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 191
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama