Träffade på älgar...

Sv: Träffade på älgar...

kl*

jag blev jagad av en älg på djurgården i Stockholm =O
Ponnyn har nog aldrig sprungit så fort

*knapplån*

Fy fan, jag är ruskigt rädd för att möta älg i skogen :crazy: En gång stod en älg på grannens tomt och tuggade i sig kvistar, gissa om jag sprang...:d

Jag tror faktiskt att jag skulle vända på klacken och sätta av i full karriär om jag träffade en älg under ridning. Förhoppningsvis är då hästen också med på noterna...;)

Här i skåneland finns inga älgar,- vad jag sett- men jag såg massor med älgar i sommras då jag sommarjobbade hos pappam i västmanland, läbbigt stora!:)

Min f.d medryttarhäst stod i ett älgtätt område. En gång såg vi en grupp på 5-6 älgar tillsammans, han ville springa efter dem.
Men det ville inte jag. :crazy:
Stackarn. :p

min ställer sje rätt upp och drar...så var glad :p

Älgar,rådjur,grävlingar och vildsvin är något vi ganska ofta stötter på speciellt på sommaren/ hösten.Hästen bryr sig inte ett dugg om det, men när vi stötter på vildsvinen så brukar jag stanna och vissla så att dom flyttar på sig.Men därimot när det är jägare ute i skogen då reagerar han, han taktar och vänder sig om och låter som en elefant.....Och jägarna vet om att vi är ute och rider så det är ingen risk att dom ska skjuta på oss,för dom som undrar....

Vi brukar möta älgar ganska ofta när vi är ute och rider. Medryttarhästen bryr sej inte nämnvärt om dom, hon brukar stanna till och titta på dom. Men hon får sällan eller aldrig flyktinstinkten. Kan ha att göra med att älgarna ofta kommer och tittar på hästarna när de är ute i hagen. :crazy:

I höstas var jag och min (då nya) häst ute och red, de va på kvällen och kolsvart. Vi höll precis på att rida ut på fältet (från en grusväg), då jag ser något stort mörkt som ser ut som en annan häst (utan ryttare), den kommer närmare och närmare och jag ser att det är en ÄLGKALV! Den tror typ att min häst (mörkbrun 164 cm i mkh, ädel och långbent) är dens mamma! :rofl: :eek: och den börjar springa mot mig! Jag sätter pållan i galopp ut på fältet och är LIVRÄDD! Galopperar över hela fältet, skrittar snabbt över den asfalterade vägen till nästa låånga fält, sätter pållan i galopp och är LIVRÄDD! (Skogen ligger på andra sidan vägen)!! :p Sen när jag ÄNTLIGEN kommer fram till gården travar jag de snabbaste jag kan och springer in med pållan i stalllet och pustar ut!:p

Jag mötte faktiskt en älg igår då jag var ute och red. Ingen dramatiskt dock, den stod bara vid skogen och tittade på oss. Så jag skrittade lugnt förbi. Var väl ca 20 meter ifrån oss.

Då jag red över en äng en gång (ca 2 månader sen kanske) så kom det en stor älg med en kalv och sprang över. Den var typ 100 meter framför oss (den sprang som över ängen å jag skulle igenom) så jag tänkte att jag fortsätter. Då jag kom längre in på ängen så hör jag ett brak ifrån skogen och ca 10 meter framför oss kommer det en stor älg utspringandes framför oss :eek: Då vände jag och var redo för att fly, men älgen brydde sig inte om oss utan for bara raka vägen över ängen. Tog ändå en annan väg hem för säkerhets skull.

Är ganska nojig då det gäller älgar, men inte rädd bara om jag ser dom. Men nog börjar allt hjärtat dunka lite snabbare ändå :p

Usch ja, såna är inte kul i alla lägen.. Min häst är ofta inte rädd för saker, han kan bli omkörd av bilar och gå förbi motorcrossar, men han känner sig lätt trängd om det är en smal väg. Så att möta bil på lilla grusvägen är inte kul, han kan kasta sig runt och hoppa ner i diken och hålla på.
Sen finns ju de som skiter i hästar, de gasar på sna crossar allt de kan för att just den vägen är så härlig att köra på :smirk: MEN jag måste säga att här ute har vi snälla crossåkare :bow: Känner de flestas och de vet att jag vill att vilken häst de än möter, så försök stanna intill vägen, stäng av crossen och vänta tills man gått förbi en bit. De brukar fråga efteråt när vi träffas om det gick bra, och då blir man alldeles såhär--> :bow:
Man kan inte kräva att alla faktiskt gör som man önskar (iaf jag), att stanna, stänga av, vänta, åka vidare. Men bara de visar att de faktiskt försöker. Kanske bromsar in eller vad som helst, så kan man prata snällt med de vid tillfälle.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur