Träffade på älgar...

M

moonlightgarden

Träffade på 3 st älgar igår när jag var ute å red på kvällen.
Var ju något av en upplevelse kan jag ju säga.
Satte hästen i galopp, efter det att jag hade travat en bit å så tittade jag till höger så såg jag en skugga som rörde sig vid en sådan där gigantiskt hög med timmer. Men när jag red förbi så fanns det inget där, sen tittade jag åt höger å såg att den fanns en älg 7-8 meter ifrån mig i bredd med mig å två stycken till en bit framför den.
Något utav en upplevelse så att säga...
Å det verkar ju inte som om att min ponny är direkt rädd för dom, eftersom att hon höll sig helt lungn, jag däremot tänkte: O jävlar å skänklade på (man vill ju inte direkt bli attackerad).

Vi mötte en ko med kalv för ett par år sedan. Pållarna blev lite överrumplade och studsade till, men de var nog mer nyfikna än rädda. Träffade även på rådjur med min förra ponny. Hon blev jätteglad och gjorde sitt bästa för att springa efter när rådjuret blev rädd och flydde. Dumma matte som sa att hon inte fick! :rofl:

Har med mött älgar ute i skogen.. Har lärt mig att när man möter en/flera älgar så ska man skälla som en hund för då blir älgarna rädda och försvinner..

vi träffar på älg ibland, hästen känner lukten av / eller hör dem långt i förväg, det är spännande. Älgar är STORA djur.
Min häst brukar bli så häftig att rida, går gärna i passageliknande trav, blåser och har sig!
Rådjur däremot, är inget att hetsa upp sig för..

P

Hmm, min häst går passage när jag rider förbi kor...

Jag träffade förresten på en älg en gång med min förra häst. Jag fick hjärtat i halsgropen, stannade hästen och funderade på om jag skulle vända eller vad jag skulle göra. I nästa stund blev älgen rädd och sprang iväg, som tur väl var!

Var otroligt glad för att din häst inte verkar vara rädd för älgar!!

DEt är inte så kul när man sitter på en häst som märker av vilda djur LÅNGT i förväg och går och blåser, trippar och är allmänt rädd. Men rådjur har jag aldrig varit med om att någon häst har varit rädd för. Men kor och älgar... huga.

DEssutom börjar det ju bli mer och mer björnar, de är i alla fall jag rädd för!!Man vill ju inte ramla av och hästen springer ifrån en så man blir kvar med björnen! (DEn tanken finns ju i huvudet...)

Ha ha! Min förra ponny var också jätterödd för kor. Och det blev ju inte bättre av att vi blev jagade av en flock nyutsläppta och vårgalna kvigor. :crazy: Alltid lika kul när man skulle rida på en grusväg med kor på ena sidan alldels inpå och får på den andra sidan som nästan var lika farliga som korna! :rofl:

Vad häftigt! :) Omkring vårt stall vimlar det av älgar i skogarna, fast hästarna är så vana så dom bryr sig inte alls.. ;) I somras var det till och med björn men som tur var slapp jag träffa den ute i skogen.. :crazy:

blev förföljd en gång av en ung älg när jag var ute o körde pållen .. den höll sig ca 10-20m in i skogen och travade nyfiket efter oss :) har även mött en ko med två kalvar som stod mitt i vägen, vi hade ca 10m kvar innan de behagade att flytta på sig roliga djur :)

Vilken knasig älg som följde efter er när ni var ute och körde :p. Vad sa din pålle om det? Tyckte han/hon det var trevligt sällskap? ;)

nja han brydde sig inte så mycket .. kikade lite på den bara :) älgkon med kalvarna var lite läbbigare

En kompis till mig mötte också en ko och kalv, förresten. Men hon trodde att det var vildhästar utan svans! :rofl: Snacka om att hon inte riktigt hänger med ibland. :D

Träffade på en älg när jag o en till va ute o red... Har världens skräck för älgar o började skrika som en galning o satte av i galopp... Stackars älg, den måste ju ha varit livrädd för mitt vrålande :D

Har faktisgt aldrig mött en älg men när jag provred medryttarpållen första gången (red ut med två tjejer) så
travade vi på en stig som ledde genom ett litet hygge och sedan in i skogen igen. Mitt på hygget stod det något
stort, mörkt och ngt litet, mörkt. Det var väl vi som skrämde upp hästarna :angel: kan jag tro men dom var lika
rädda som oss för vi trodde alla att de va en älg. Sedan nästa gång jag red där (i dagsljus) så var det bara två
stora buskar :smirk:

Kram

Jag och min kusin hade en ofrivillig kapplöpning med ett par älgar i somras. Vi kommer i galopp på en skogsväg bredvid en åker, och plötsligt inser jag att det springer en älg vid sidan av vägen, i skogen. Lite längre fram springer en förvirrad älgkalv. Jag blir ganska förskräckt och saktar av, och min kusin har under tiden inte märkt något alls och förstår ingenting... :smirk:

har mött älgar flera ggr, då har jag alltid vänt.
har även ridit förbi en räv som satt på en stor sten ovanför oss..den glodde skitmkt, trodde den skulle hoppa ner på hästen typ.. :D

Sv: Träffade på älgar...

haha... ja mitt sto har iallafall fårskräck :D älgar är det nog mer jag som är rädd för :crazy:

förra sommaren så klev det fram en liten älgkalv ur skogen och ville följa med oss!!! man vet ju att älgar är farliga när dom har kalvar så jag försökte schasa bort den med rop och att vifta med armarna... min Kapitän tyckte det var jätte spännande men inte jag!!! den fortsatte följa efter en bra bit(trodde väl att det var mamma??) men jag forsatte att skritta iväg. vände mig om och då stod den där och såg lessen ut. var riktigt orolig att mamman skulle dyka upp. nu i efterhand så undrar man ju om det hänt henne ngt. brukar dom lämna kalvarna själva?

vi har mött älg många gånger men han blev aldrig rädd utan vi har kunnat vända och rida sakta därifrån. många älgar verkar inte vara rädda för hästen och det är ju inte så bra...

för många år sedan blev mina kompisar jagade av en älgko över en hel hed och en bra bit grusväg!!! dom råkade komma emellan henne och kalven... man ska vara försiktig...

Red en häst på ridskolan förut och han ville alltid följa med älgarna när man mötte dem haha.

Var ute och red på skolan förut och såg en, älgtjur, ko och kalv bara några meter i från oss. Rätt häftigt.

En kompis blev jagad av en älg när hon var ute och red en gång

Min häst vänder o tokskenar när hon får syn på älg, detta har resulterat i ganska högljudda sånger när vi rider genom skogen... för det finns gott om älgar. Vet inte hur man ska jobba bort det, jag brukar få stopp på henne inom 100 meter, men då är hon helt förstörd o till sig. Hon är 21 år och jag har bara haft henne drygt 1 år så jag vet inte om hon upplevt ngt konstigt tidigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur