Träningsvärk vart är du?

Kl

I diskussionen så precis som många kommenterar så vänjer sig kroppen vid det arbete den oftast utför i milda sporter /ansträngning framför allt som sker lågintensivt större tiden regelbundet hela tiden. Ridning i sak, pratar vi högintensiv träning i sig jmf med en del andra sporter, är inte en aktivitet pratar vi sport, som anses som intensiv träning för människa öht . Det är däremot en sk friskvårdande sport rent hälsomässigt lågintensivt utifrån det som är positivt i fråga om just allmän friskvård/motion/aktivitet .
 
Jag hör ofta i min omgivning om folk som får träningsvärk efter att de ridit osv, men själv har jag aldrig stött på det "problemet".

Jag funderar mycket på om det är för att min kropp är van vid att rida eller om det är så att jag kanske inte ens rider på "riktigt". Visst har väl känt av bålen och sittbenen efter ett ridpass, men dagen efter har aldrig varit något problem med träningsvärk och liknande.
De jag har hört som får träningsvärk, verkar knappt kunna gå dagen efter och det gör tydligen ont.

Hur reflekterar ni över träningsvärk från ridningen? :)
Jag känner i princip alltid av magen efter ridning efter att jag för några år sedan jobbade mkt med min sits när jag skrittade igång en medryttarhäst efter operation. Jag lärde mig hitta min balans på ett annat sätt, och vilken skillnad det blev i min sits om jag tippade bäckenet och så vidare. Jag är byggd lite så att jag gärna spänner ryggen istället för magen när jag rider, så därav träningsvärken då jag måste tänka mer aktivt på att använda magen under ridning.
 
Det jag märkte av extra mycket i måndags när jag red är att jag får ingen träningsvärk, men däremot när jag satt i den sadeln den hästen hade så fick jag jätteont i rumpan. Kändes som jag satt direkt på benen och de verkligen nötte in i rumpan på mig, vet inte om det var de såkallade "sittbenen", något var det som gjorde ont. :(
 
Det jag märkte av extra mycket i måndags när jag red är att jag får ingen träningsvärk, men däremot när jag satt i den sadeln den hästen hade så fick jag jätteont i rumpan. Kändes som jag satt direkt på benen och de verkligen nötte in i rumpan på mig, vet inte om det var de såkallade "sittbenen", något var det som gjorde ont. :(
Utifrån din andra tråd känner jag lite att frågan om varför du inte får träningsvärk känns jättekonstig ?
 
Jag får korta lårmuskler som gör att jag får ont ländrygg/ rumpa. Mycket beror på hur jag är byggd och ökande ålder. Svank, roterat bäcken och ett något kortare ben. Stretchar när jag kommer ihåg och har köpt mig en massagemaskin. Thumper en riktig massagemaskin, samma som man har till hästar men modell mindre. Älskar min Thumper.
 
Jag har ridit regelbundet i 13 år men har nyligen haft en ridpaus i lite mer än ett halvår. Innan uppehållet fick jag i princip aldrig träningsvärk av ridningen men första gången jag red nu efter uppehållet - fiii för alltså :p Kom knappt upp ur soffan och kunde inte ta normal steglängd när jag gick :rofl:
 
Utifrån din andra tråd och i kombo med denna så rider du ju inte aktivt öht just nu utan light ridning några gånger i veckan och din häst är öht inte igång så varför skulle du få träningsvärk ? :(

Men det är ju just då man brukar få träningsvärk, när man inte rider regelbundet?
 
Men det är ju just då man brukar få träningsvärk, när man inte rider regelbundet?
Fast hon rider ju regelbundet någon dag i veckan men lågintensivt . Man får inte träningsvärk av sånt mer än du skulle få träningsvärk av att gå en långpromenad ngn gång i veckan såvida du inte allmänt inte tar ett steg övriga veckan . Har du läst reflektioner i tråden hur träningsvärk "fungerar" ?
 
Fast hon rider ju regelbundet någon dag i veckan men lågintensivt . Man får inte träningsvärk av sånt mer än du skulle få träningsvärk av att gå en långpromenad ngn gång i veckan såvida du inte allmänt inte tar ett steg övriga veckan . Har du läst reflektioner i tråden hur träningsvärk "fungerar" ?

Jag förstår inte din sista mening, menar du i den här tråden eller någon annan tråd?

Jag får träningsvärk av diverse lågintensiva aktiviteter.
 
@skiesabove Jag menar självklart denna tråd . Förväntar mig inte att ngn ska hålla koll på ngn annan tråd i sammanhanget, enda korsreferensen i fråga om det från min sida har ju skett till TS själv eftersom det känns väldigt relevant utifrån TS undringar/svar i bägge dennes samtidigt postade trådar .
 
@skiesabove Jag menar självklart denna tråd . Förväntar mig inte att ngn ska hålla koll på ngn annan tråd i sammanhanget, enda korsreferensen i fråga om det från min sida har ju skett till TS själv eftersom det känns väldigt relevant utifrån TS undringar/svar i bägge dennes samtidigt postade trådar .
Då kanske du kan citera den reflektionen du syftar på (jag läste precis om hela tråden igen för att se om jag missat något) :-)?
 
Då kanske du kan citera den reflektionen du syftar på (jag läste precis om hela tråden igen för att se om jag missat något) :-)?
Va ? Jag fattar inte ? Hela tråden i fråga om olika folks inlägg är ju det jag avser ? Varför tolkar du det som att jag avsett ngn enda post ? :( hela tråden redovisar ju komplexiteten allmänt runt hur ev träningsvärk funkar/inte funkar ?
 
pilates har ju många bålstärkande rörelser, så det vore ju jättebra. Axelsons har dragit igång ryttaryoga om någon är intresserad...
 
Min målsättning med ridningen är att det ska vara så enkelt som möjligt och jag vill inte rida på styrka utan mjukt med små hjälper. Det funkar för mig och jag får sällan träningsvärk. Kan få i magen om jag suttit mycket ner i traven på min grå som har mycket gung i steget.
 
Utifrån din andra tråd och i kombo med denna så rider du ju inte aktivt öht just nu utan light ridning några gånger i veckan och din häst är öht inte igång så varför skulle du få träningsvärk ? :(
Så, med andra ord får man inte rida någon annan häst än sin egen om man äger en själv? Tänk att två trådar inte ens kan ha ett samband, attans du. ;)
 
Så, med andra ord får man inte rida någon annan häst än sin egen om man äger en själv? Tänk att två trådar inte ens kan ha ett samband, attans du. ;)
Va ? Jag har svarat på din redogörelse att du knappt vill/kan/hinner rida i veckorna och div anledningar osv, utifrån din andra tråd utan det är mest promenader vid hand samt vila och ett par ridpass lugnt i veckan . Hur har det inte ett samband ? Attans du ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 692
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: Zpunk
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp