Träningsvärk vart är du?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag hör ofta i min omgivning om folk som får träningsvärk efter att de ridit osv, men själv har jag aldrig stött på det "problemet".

Jag funderar mycket på om det är för att min kropp är van vid att rida eller om det är så att jag kanske inte ens rider på "riktigt". Visst har väl känt av bålen och sittbenen efter ett ridpass, men dagen efter har aldrig varit något problem med träningsvärk och liknande.
De jag har hört som får träningsvärk, verkar knappt kunna gå dagen efter och det gör tydligen ont.

Hur reflekterar ni över träningsvärk från ridningen? :)
 
Jag får lätt sån träningsvärk om jag byter "inriktning" i början, dvs börjar galoppträna/arbetsrida galopphästar istället för att allround-hobbyrida, men annars får jag aldrig någon extrem träningsvärk. Tror det är för att jag är van :p
 
Jag rider sen +35 år inkl tränar aktivt och intensivt regelbundet för tränare och inte direkt att jag får regelrätt grav träningsvärk men emellanåt kan man ha känningar och jag får det definitivt lite om ngt ändras drastiskt i hur jag belastar mig/alternativt om man varit ifrån ridningen några veckor tex haft aktiv vila och bara ridit ut ett par veckor för hästen ska vila, och sen tränar igen . Dock inte ngn grav träningsvärk utan man kan känna av magmusklerna lite eller lite i ljumskar typ inget stort .

Det går nog inte att svara på om vad det beror på för din del, rätt mycket är individuellt .jag tror det är sällan ngn får träningsvärk så gravt som det folk beskrivit för dig , om de rider regelbundet . Kroppen vänjer sig väldigt väl när den utsätts för ungefär samma arbete hela tiden regelbundet .
 
Jag rider mellan 3-8 hästar om dagen ungefär (jobbar med hästar) och får ibland träningsvärk :) händer när jag har gjort något som jag inte brukar eller ridit "jobbiga" hästar som jag fått rida igenom, eller ibland när jag ridit för instruktör och fått kämpa lite extra ;) "Vanlig-vardagsridning" får jag aldrig träningsvärk av.
 
Normal ridträning märker jag inte av, inte heller långturer. Skulle säkert få ont om jag red många hästar på raken dock!

Däremot vanlig styrketräning på gym, eller typ body pump... Hög musik, grupphets, och tunga vikter. Det är ett recept på träningsvärk.
 
Jag fick inte träningvärk när jag hade egen häst och red flera dagar i veckan. Sista året har jag bara ridit två gånger och fått rejäl träningsvärk efter. Dels för att jag blivit generellt ganska otränad, men också för att det är vissa muskler som man sällan använder annars.

Nu börjat rida lektion igen, haft första passet i kväll och vet att hela kroppen kommer kännas i morgon :)
 
När jag rider aktivt (varje dag) så får jag inte träningsvärk av vardagsridningen, kan få lite i mage och ben om jag ridit för tränare och verkligen fått jobba.

Men om jag som nu, inte rider ordentligt, då får jag träningsvärk iallafall första passet jag rider nästa gång.
 
Jag hör ofta i min omgivning om folk som får träningsvärk efter att de ridit osv, men själv har jag aldrig stött på det "problemet".

Jag funderar mycket på om det är för att min kropp är van vid att rida eller om det är så att jag kanske inte ens rider på "riktigt". Visst har väl känt av bålen och sittbenen efter ett ridpass, men dagen efter har aldrig varit något problem med träningsvärk och liknande.
De jag har hört som får träningsvärk, verkar knappt kunna gå dagen efter och det gör tydligen ont.

Hur reflekterar ni över träningsvärk från ridningen? :)

Jag undrade precis samma sak som du, för jag får då aldrig träningsvärk mer än vid något tillfälle då ridningen blivit extremt annorlunda eller om jag haft ett längre uppehåll (6 månader pga skada)

Jag fick det dock förklarat för mig av en PT. Denne menar att vissa människor är mer eller mindre känsliga och vissa kroppar vänjer sig helt enkelt vid träningvärk och påverkar inte så mycket. Sen finns det något som denna kallade för muskelminne, det gör att kroppen minns hur den en gång sett ut och blir inte så skadad (träning är ju en typ av skada, man tar ju sönder muskelfiber så att fler kan skapas=växande muskel) och därför blir det mindre smärta.
Likså med mjölksyra, kroppen vänjer sig och blir inte så påverkad.

Det vr svaret jag fick och jag tycker det lät bra för nu känner jag mig mindre dålig när jag i princip aldrig har tränigsvärk
 
Jag undrade precis samma sak som du, för jag får då aldrig träningsvärk mer än vid något tillfälle då ridningen blivit extremt annorlunda eller om jag haft ett längre uppehåll (6 månader pga skada)

Jag fick det dock förklarat för mig av en PT. Denne menar att vissa människor är mer eller mindre känsliga och vissa kroppar vänjer sig helt enkelt vid träningvärk och påverkar inte så mycket. Sen finns det något som denna kallade för muskelminne, det gör att kroppen minns hur den en gång sett ut och blir inte så skadad (träning är ju en typ av skada, man tar ju sönder muskelfiber så att fler kan skapas=växande muskel) och därför blir det mindre smärta.
Likså med mjölksyra, kroppen vänjer sig och blir inte så påverkad.

Det vr svaret jag fick och jag tycker det lät bra för nu känner jag mig mindre dålig när jag i princip aldrig har tränigsvärk

Vad glad jag blev av det svaret :angel: får sällan eller aldrig träningsvärk av att rida, började undra om jag är för bekväm o inte tar i ordentligt :p
 
Själv har jag ett ganska fysiskt jobb så det kanske även spelar roll inom ridningen.
Har i och för sig nästan aldrig träningsvärk, det händer väldigt sällan. Det som kan hända mig är att jag får ont istället, t ex i knäna.
 
Jag hör ofta i min omgivning om folk som får träningsvärk efter att de ridit osv, men själv har jag aldrig stött på det "problemet".

Jag funderar mycket på om det är för att min kropp är van vid att rida eller om det är så att jag kanske inte ens rider på "riktigt". Visst har väl känt av bålen och sittbenen efter ett ridpass, men dagen efter har aldrig varit något problem med träningsvärk och liknande.
De jag har hört som får träningsvärk, verkar knappt kunna gå dagen efter och det gör tydligen ont.

Hur reflekterar ni över träningsvärk från ridningen? :)

I vanliga fall rider jag fler hästar per dag iom jobb. Oftast får jag då ingen träningsvärk.
Men är det någon genomtagning som måste göras kan jag absolut få det.
Det beror på vad man rider och vad för jobb som görs.

Nu har jag dock varit sjuk ca 2 månader och knappt ridit alls. De passen går att räkna på ena handen. Nu förväntar jag mig träningsvärk i magen när jag börjar. Kanske även i benen.
Men absolut i magen!

Skulle jag stå upp mkt i snorkorta läder(för mig som är dressyrryttare och van vid dito sadel) skulle jag förmodligen också få träningsvärk. Det är ovant för mig.
 
Har en kompis (ickeridande) som berättar hur hon tränar och tränar och aldrig känner varken resultat eller träningsvärk. Det verkar som att hon är sas 'van' vid träningen hon utför (som saltopeppar skriver om) och behöver dels variera mer, gärna intervall, och dels ändra belastningen för att det ska liksom hända något. Vilket hon sen gjorde och resultat kom.

Jag själv upplever samma sak men i ridningen.
Men när jag gör något 'annorlunda'/mycket mer intensivt, kommer den absolut! Också om jag haft något uppehåll. Men normalt sett känner jag ingenting alls.

Fann också att när jag åkte och tränade (dressyr) fick jag jordens träningsvärk mage/rygg. Varför inte när jag tränade i min ensamhet?:angel: Så jag analyserade min ridning och jag blir ju gärna bekväm i min egen ridning när jag är ensam. Men när jag tänkte på det och gjorde något åt det kunde jag visst få träningsvärk rygg/mage även när jag tränade själv :angel::D Eftersom jag vet att jag rider rätt på träning så vet jag ju också att jag fuskar i min ensamhet :o:p
 
Har ridit på ridskola i dryga 25 år en ggn/v o fick alltid grym träningsvärk dag 1 o 2 efter ridpasset. rider nu endast privathäst 2-3 ggr/v o träningsvärken är inte helt borta men mycket lindrigare. Måste ju ha å göra med att rygg/säte o benmusklerna får jobba oftare o håller sig i bättre form. Men jag kanske har börjat softa mer på passen .....
 
Jag får träningsvärk väldigt lätt på insida lår, även om jag rider regelbundet.

Mitt mål för 2015 är att börja få träningsvärk i magmusklerna - något som jag först förra året förstod borde hända (jag har så svaga magmuskler att jag inte använder dom alls, och därmed inte kan sitta med i traven/har allmänt dålig styrsel på kroppen).
 
Jag får träningsvärk väldigt lätt på insida lår, även om jag rider regelbundet.

Mitt mål för 2015 är att börja få träningsvärk i magmusklerna - något som jag först förra året förstod borde hända (jag har så svaga magmuskler att jag inte använder dom alls, och därmed inte kan sitta med i traven/har allmänt dålig styrsel på kroppen).
Det där med magen tycker jag att jag också borde få, har inte alls starka magmuskler men ändå får jag ingen sån där träningsvärk, får väl försöka rida mer och se om det blir träningsvärk då. Är mitt mål för 2015 att få bättre bålmuskulatur.
 
Det där med magen tycker jag att jag också borde få, har inte alls starka magmuskler men ändå får jag ingen sån där träningsvärk, får väl försöka rida mer och se om det blir träningsvärk då. Är mitt mål för 2015 att få bättre bålmuskulatur.

Yoga tycket jag är jättebra för att lära sig känna hur det känns när en muskel blir aktiverad och när kroppen "fuskar" :-).
 
Yoga tycket jag är jättebra för att lära sig känna hur det känns när en muskel blir aktiverad och när kroppen "fuskar" :-).
Yoga? Fast då skulle man egentligen behöva gå på någon sån där kurs för att lära sig. Skulle jag t ex testa det själv hemma så skulle jag garanterat fuska när det blir jobbigt, haha. :P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 692
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: Zpunk
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp