Träning inför bedömning sommaren 08!

S

Sassa

Jag sitter just nu och funderar och planerar på hur jag ska gå tillväga för att ha en fullt ridbar häst som är klar för bedömning till sommaren 08. Jag behöver lite tips och råd av er som gjort detta förut och som vet vad största problemen brukar vara och alltså behöver lite längre tid än vad jag kanske skulle räkna med.
Ska jag låta henne få en viloperiod någon gång, när i så fall och hur länge? Ska jag konditionsträna henne länge innan jag börjar styrketräningen? När ska jag börja finslipa ridningen och när ska jag börja jobba på samling? Min plan är att träna grundgångarterna först och börja träna tölten till våren, är det smart eller? Hade tänkt lämna iväg henne på träning och visning, när ska det göras? Räcker det med att h*n har henne en månad innan träning..förutsatt att jag klarat förarbetet själv..

Hästen är ett sto född 04, hon är otroligt smart och cool i alla lägen, har setat på henne 4ggr, men det vara bara ett par minuter, men det har gått som en dans! Hon är en 4 gångare, vad hon visat hittills... Hon va på "miljöträning" i aug då hon exteriörbedömdes och fick en hyfsad bedömning trots att hon fortf va rund efter betet och omusklad. Hon hade aldrig åkt transport själv, aldrig stått på box eller varit bland så mycket hästar och folk, men hon va hur cool som helst, det bekom henne inte ett dugg. Efter det har hon bara fått vara med kompisarna i hagen och tagit det lungt.

Kom med tips vad jag ska tänka på! hur långt ni tycker jag ska ha kommit vid en viss tidpunkt? osv osv

Är det fler som är i samma situation som jag, så skriv, så kanske vi kan hjälpas åt!!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Eftersom du bara har suttit på henne 4ggr så är det lite svårt att säga hur hon kommer reagera, om hon kommer vara mogen/redo för det m.m.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Ta kontakt med en tränare och avelsvisare i närheten av dig. Även om du "gör jobbet" själv kommer du att behöva stöd och input under resans gång.

Kolla också om fler "avelsvisarkurser" anordnas av SIF eller Idunn.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Stoet är alltså född 04 och du tänker börja rida henne nu i höst? Att rida in en häst tar lång tid, och det finns ingen som helst anledning att stressa. Att lära en häst att kontrollera sin kropp och kunna bära sig själv tar flera år. Varför måste du bedömma henne så snart, kan du inte vänta till sommaren 09? Då får hon en mer rättvis chans att utvecklas i lugn takt och skadorisken minskar.

Själv har jag en vallack född 04 som jag ska ta hem i oktober, men jag har inte tänkt att sitta på honom ens förän till våren (och då har han varit hingst fram till maj i år och alltså vuxit snabbare än ston gör).

Om du nu ändå vill bedömma ditt sto som fyraåring, så skulle jag försöka gå så långsamt fram som möjligt och ta hjälp av en tränare någon gång i veckan (om du inte tycker att du besitter den kunskap du behöver själv). Jag skulle inte skicka iväg henne, eftersom det ofta resulterar i att hästen ska prestera väldigt mycket på kort tid (många som tar emot hästar för tillridning/träning inför visning vill ju att det ska bli några resultat - mycket press).

Överhuvudtaget är jag mycket skeptisk till den form av inridning/träning som tillämpas för att en treåring skall kunna bedömmas som fyraåring med fina resultat. Jag tror inte på snabbträning helt enkelt.

//Julia
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Tack:idea:

Kanske ska visa Kaela -09,nästa år är det fölis som gäller!!:love:
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Stoet är alltså född 04 och du tänker börja rida henne nu i höst? Att rida in en häst tar lång tid, och det finns ingen som helst anledning att stressa. Att lära en häst att kontrollera sin kropp och kunna bära sig själv tar flera år. Varför måste du bedömma henne så snart, kan du inte vänta till sommaren 09? Då får hon en mer rättvis chans att utvecklas i lugn takt och skadorisken minskar.

//Julia

Mitt mål är att hon ska vara färdig till sommaren, men känner jag att hon inte är mogen för det så är det ju så, då får det ju ta ett år till. jag vill ju inte förstöra henne och tänker ta det mycket lungt. Men jag vill iaf ha det som mål, annars blir det säkert aldrig av..då faller jag säkert för frestelsen att ta föl istället...Ser jag att jag inte hinner eller att att hon behöver tid på sig så tänker jag naturligtvis inte bedömma henne. Det är bara det att jag har bestämt mig för att hon SKA bedömmas innan jag börjar ta föl på henne. Även om det skulle ta ett år till.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Mitt mål är att hon ska vara färdig till sommaren, men känner jag att hon inte är mogen för det så är det ju så, då får det ju ta ett år till. jag vill ju inte förstöra henne och tänker ta det mycket lungt. Men jag vill iaf ha det som mål, annars blir det säkert aldrig av..då faller jag säkert för frestelsen att ta föl istället...Ser jag att jag inte hinner eller att att hon behöver tid på sig så tänker jag naturligtvis inte bedömma henne. Det är bara det att jag har bestämt mig för att hon SKA bedömmas innan jag börjar ta föl på henne. Även om det skulle ta ett år till.

Ja men då så. :)

//julia
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Det här var en spännande tråd - vill gärna höra vad de "visningserfarna" på Buke har för tips att lyckas bra inför visning! :D

KennelDragonora
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Jag har också som mål att visa mitt sto nästa år.
Hon är inte inriden än men ska bli de i Dec, tanken är att hon när hon får ryttare på sig ska ridas i 3 månader.
Sedan vila från krav på arbete utan kommer bara skrittas rakt fram 30 minuter 2 gånger i veckan. under vikoperioden som är 2-3 veckor.

Sedan efter detta kommer hon åka iväg på "riktig" utbildning och inför visningen.:)
Någon som vet när de är i strömsholm nästa år?
Efter visningen kommer hon få vila helt ett bra tag!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Personligen tycker jag att unghästen ska få vila HELT från ryttaren under viloperioderna, och att den absolut behöver mer än 2-3 veckors vila innan den åker iväg på träning.

Min unghäst är riden en handfull gånger under sensommaren, när han gick fram i skritt och trav åt det hållet jag ville och stannade på kommando, lät jag honom vara helt, detta var innan september. Nu går han i sin lilla flock och bara leker, och ska få göra så till oktober ngn gång.
Sedan blir det markarbete tills jag tycker att han fått lite mer koll på form, eftergift, sidförande, framåt och stanna. Känns det bra då så kanske jag sitter på honom ett par gånger, innan det blir vila igen.
Sen är det antagligen ändå så isigt och snöigt att han får stå tills är tillräckligt bra väder för att rida :P

När våren kommer är det upp till hur han känns om han ska ridas lite mer eller hur jag gör.


Tanken från början var att han skulle visas som fyraåring, men jag tror jag har gett upp den tanken. På en visning måste han prestera så otroligt mycket och alla bitar måste klaffa, och det tycker jag inte att man kan begära av en så pass ung häst.
Kanske visar jag honom när han är fem, mest för skojs skull. I annat fall börjar jag väl rida lite lätt klass då :)


Vet inte när visningarna är nästa år, men i år var det ju tre visningar på strömsholm, i maj, juni och augusti.
Så ett alternativ då är ju att ta den sista visningen. Då kan ju hästen få en lite längre vila mellan inridningen och träning, innan det är dags för visning :idea:
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Vet inte när visningarna är nästa år, men i år var det ju tre visningar på strömsholm, i maj, juni och augusti.
Så ett alternativ då är ju att ta den sista visningen. Då kan ju hästen få en lite längre vila mellan inridningen och träning, innan det är dags för visning :idea:

Kolla på hästen också; sättning/ fällning av päls kan spoliera mycket. Det gäller så väl exteriörpoäng som just den mentala biten vilket påverkar även ridning. En nog så viktig bit när det gäller visningar!

Och som sagt. En duktig, ERFAREN visare har mycket tips om precis vilken uppställning som är mest fördelaktig för hästen, och vilka gångarter/ tempon som bör få extra fokus. Det är inte för intet att de kan maximera poängen för hästarna. :angel:
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Absolut sant!

Det bästa är, som ang säger, att ta kontakt med en duktig tränare som man litar på.


Jagh ar däremot gjort valet att träna min häst själv, och sedan ta hjälp av instruktör när vi kommit så långt. Jag har tränat andras hästar i flera år, och är kanonglad att jag har en egen Junior att ägna min tid åt nu...
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Mjo men jag tror inte på att träna upp muskler och sedan ställa av poff och musklerna försvinner för att sedan bygga upp hästen igen och låta den bli avställd poff igen.
Skadorna kommer då.
De är som på en gammal häst är välmusklad 28 åring är just så fräsch för den har musker, ställer amn av en gammal häst kommer skadorna efetr ett tag!
Hade en travare i mitt stall fär 10 år sedan.Han var såå pigg och snygg för att vara 28 år, ägaren bestämde sig att nu är han gammal och nu ska han bara få vara, 6 månader efter avställingen dog hästen.. skada på skada kom fram när musklerna försvann.:cry:

Jag tror mer på att när en häst väl har börja muska sig ska man hålla igång den.
Hon får vila, att skritta ut på rakt spår 1 gång i veckan i 15-30 minuter är inge belastning alls för en häst ben leder och sener.
Sedan går vi bara ut och går eller tar in och borstar henne resterande 6 dagar.
Att gå ut och gå med henne är verkligen inge farligt skulel de vara de ska de vara farligt att gå i hagen med=)
Jag vill inte sitta på henne i 10 ggr, ställa av henne i 6 månader för då har hon glömt allt och man får börja om.
Då kan jag struna i att sitta dessa 10 ggr.

Mina hästar får aldrig en ren vilodag inplanerade utan deras vilodagar består av en lätt skrittrunda i skogen på långa tyglar.

Stå de får de göra när jag får förhinder och inte hinner rida.


Utan att sitta upp 1 gång i veckan då för att hålla igång vad ridningen är för henne är bara bra tycker iaf jag.


Hon kommer som sagt få vila i några veckor de räcker alldeles lagom tycker jag!=)
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

En anledning till att låta unghästar vila är att de behöver det psykiskt. Det sker en stor förändring i hästens liv när den börjar ridas och den kan behöva tid till att tänka igenom och smälta det hela.

Att skritta rakt fram i 30 minuter är kanske ingen träning för en vuxen häst som varit riden flera år men för en unghäst som blivit riden i en månad är det fortfarande träning anser jag.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

oki ja de där är väl från häst till häst, min häst är så pass lugnt och trygg i sig själv att ajg vet att skritta rakt fram och njta av att få komma ut en stund inte kommer ta alls på henne.
Jag känner ju min häst bäst och vet att hon blir avkopplad genom att få komma ut och röra sig.
Hon behöver aktivera hjärtat för att bli trött.Dva och de är inte genom att rida runt runt runt i en ring eller rakt fram på långa tyglar och halvsofa sig fram.

Så att skritta ut 30 minuter 1 gång i veckan behöver hon mentalt hon är inte som alla andra hästar tydligen, jag går på individen och denna häst år bra av att komma ut!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

En lagom inridning och förberedels för visning av en 4 åring är som följer.
Inridning under hösten hästen är 3 år i ca 3 månader.
Hästen ska du helst gå i alla gångarter samt kunna ridas ut själv och förstå skänklar, tyglar och andra hjälper. Den hinner också bygga upp lite ridmuskler. Givetvis så rider man inte så länge åt gången och kanske inte alla dar i veckan utan ca varannan dag.
Sen bör hästen få en viloperiod på ett par månader.
Forskning visar att en häst bara tappar udden av sin kondition och muskelmassa på 6 veckor så man behöver inte vara rädd för att ställa av den totalt.
Har den dessutom en bra flock den går i så håller den ju i gång med lek och bus under tiden.

När man sen återupptar träningen gör man en kort repetition och man brukar märka att hästen har faktiskt blivit ännu bättre - den har vilat sig i form:D Skämt åsido men man tror ju oftast att den har glömt saker men i stället så har lärdomen mognat fram och det kan kännas som om den kan mer än när man ställde av.

3-4 månader bör nog träningen vara innan man visar hästen, nu satsar man mer på muskler, kondition och på att få fram fart i gångarterna.

Efter visning bör hästen få en ny viloperiod.

Givetvis så bör hästen vara mogen för att visas som 4 åring, båda fysiskt och psykiskt. Är den inte det så rider man och låter den vila växelvis fram till visning nästa år i stället.

Lycka till!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Om det är den inställningen du har till inridning så tycker jag att du bör vänta minst ett år med att rida in din häst.
Att börja så pass tidigt med sin häst och ändå inte ge den någon ordentlig flockvila för att få smälta vad som hänt är inte helt ok, tycker jag.

Läs det Pocahontas skrivt nedan- det var MYCKET bra formulerat!!

Har aldrig märkt att hästar tappar så mycket på några månader. En sak är GAMLA hästar, som du skrev. Men det är väldigt stor skillnad på en 3-åring och en 30-åring. Unga hästar klarar och MÅR BRA av att vila.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Har aldrig märkt att hästar tappar så mycket på några månader.
Håller med. Är "vilan" bra, dvs stor och varierad hage + en flock så kommer faktiskt de flesta hästar hem i finare form ;) Och dessutom har de tränat sin sociala förmåga vilket brukar märkas i ökad "känslighet".

Muninn, med en god tränare avsåg jag i det inlägget en tränare som bollplank, som kan hjälpa till att träna ekipaget enstaka pass och inte minst visa bästa vägen att gå. Det är ju bra att ha någon med större erfarenhet/ kunskap som rådgivare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 106
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp