Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Jag startar en ny tråd för vill bli inspirerad av allas planer! :up:

Fröförsäljarna har ju börjat vakna, har ni hittat något nytt spännande? Jag funderar på om jag ska köpa någon mer tomatsort, jag har sett flera intressanta. Dock blir det inte så vansinnigt många plantor som förra året :nailbiting: :D
 
Jag startar en ny tråd för vill bli inspirerad av allas planer! :up:

Fröförsäljarna har ju börjat vakna, har ni hittat något nytt spännande? Jag funderar på om jag ska köpa någon mer tomatsort, jag har sett flera intressanta. Dock blir det inte så vansinnigt många plantor som förra året :nailbiting: :D

Bra tänkt, för enligt min tideräkning så är det ju faktiskt bara fem dagar kvar till vår! :love:
 
Tjohoooo! Ny trädgårdsåret-tråd = lycka, förväntan och hopp om våren! :love:

Jag skulle ju ha arbetat flitigt med mina frö-planer i går kväll under Urds framfart, men fastnade vid tvn i stället. Så jag får återkomma i det ämnet (för planer lär det bli, var så säker!) och bidra till hoppet om ljusare tider med denna lilla dagsnotering från mina skånska marker, nu i eftermiddag.

Notera särskilt den exotiska växten "kattfot", som blommar vid helt fel tid på året. Dock mest beroende på att foten tillhör katten Floyd, som kände sig tvungen att vara med och hjälpa till också när det gällde att titta på vårlökarna.

snoumldroppar_zps8cdydkdt.jpg
 
Jag skulle vilja ha tag i gråärt/blåärt eller vad den nu hette, en kultursort som man tydligen kan få tag i via föreningen Sesam. Dessvärre vill jag inte bli medlem bara för att få tag på det. Jag vill bara köpa fröerna.
 
Åh vad roligt, denna tråden ger mig hopp om vår! :) Jag hoppas komma igång med trädgården lite igen, detta året blev det ju inget med. Funderar på om man ska försöka satsa på mer grönsaker och annat ätbart till våren. Annars är väl planen att rensa upp och städa till det som försummats, så att det ser prydligt ut. Ger mig inte in i några större projekt p.g.a Pyret. :)
 
Detta året ska vi främst återställa gräsmattan efter diverse grävarbeten, plantera fruktträd och bärbuskar (tips mottages tacksamt!), bygga ett staket med tillhörande grind och "rosbåge" samt plantera en häck mot gatan. Dessutom ska vi göra hönsgård i kirskålslandet så jag tror inte jag kommer ha kraft att odla särskilt mycket ätbart. Äldsta barnet har blivit lovad ett jordgubbsland men i övrigt tänker jag mest på gröngödsling och blomsterprakt.

Bor i zon 4-5, startar om en trädgård som tidigare innehöll mest mossa och björkar.
 
Bra initiativ @athena_arabians :up:

Och hoppsan - där slant man in på Impectas sida :angel: fri frakt i mellandagarna... = 8 fröpåsar :D

Tack för tips om gratis frakt på Impecta. Nu har jag beställt följande:
VINTERSALLAT 'Verte de Cambrai'
RÖDBETA 'Chioggia'
HUVUDSALLAT 'Merveille des quatre saisons'
BATAVIASALLAT 'Lollo Rossa'
STORBLADIG BASILIKA 'Genovese'
KLEMATISAKLEJA 'Green Apples'
KARAMELLILJA
RÄDISA 'French Breakfast 2'
SALLADSLÖK 'Parade'
SQUASH 'Black Beauty'
CANTALOUPEMELON 'Cantalupo di Charentais'
SOMMARMOROT 'Nantes 2'
GRÄSLÖK 'Medium Leaf'

Sedan tidigare har jag köpt frön till två sorters tomater, mangold, chili, rabarber, blomstermorot, slingerkrasse, salvia och svart blåklint. Jag har även frön från klotbasilika, kanelbasilika och San Marzano-tomat hemma från förra året.

Planen för trädgården som vi får tillgång till i maj (hoppas jag - annars blir det besvärligt att husera alla växter på balkongen :D) är att stängsla in trädgården och plantera en avenbokshäck innanför, sätta ut pallkragar i en slänt (inklusive grävning). Lite beroende på om grannen kan tänka sig ett plank mellan oss och dem så att vi inte behöver sätta häck där, så ska rabatten mot grannen utökas med bl.a. hortensia och ormbunkar. I pergolan ska något klättrande få växa - ännu oklart vad.

Sedan velar jag fram och tillbaka över om det är värt att låta växterna på balkongen flytta med eller inte.
 
Jag startar en ny tråd för vill bli inspirerad av allas planer! :up:

Fröförsäljarna har ju börjat vakna, har ni hittat något nytt spännande? Jag funderar på om jag ska köpa någon mer tomatsort, jag har sett flera intressanta. Dock blir det inte så vansinnigt många plantor som förra året :nailbiting: :D
Jag är i valet och kvalet. Vill så desperat gärna ha egna tomater. Och nån gurka.
Men då krävs inköp av en odlingstunnel (eftersom pengar till växthus inte kommer att finnas än på många år.)

Inser att beslutet om tunnel måste fattas snart - eftersom det snart är tid att så tomaterna...
 
Jag skulle vilja ha tag i gråärt/blåärt eller vad den nu hette, en kultursort som man tydligen kan få tag i via föreningen Sesam. Dessvärre vill jag inte bli medlem bara för att få tag på det. Jag vill bara köpa fröerna.
Jag har tillgång till Saxboärt. Hör av dig om du vill ha frön.
Det är en gammal ärt som är verkligt god och ger stora fina ärtor.

Har ätit ofantliga mängder direkt från planta.....
 
Jag är i valet och kvalet. Vill så desperat gärna ha egna tomater. Och nån gurka.
Men då krävs inköp av en odlingstunnel (eftersom pengar till växthus inte kommer att finnas än på många år.)

Inser att beslutet om tunnel måste fattas snart - eftersom det snart är tid att så tomaterna...

Frilandsgurka och härdiga tomater som trivs ute?

Finns, enligt Tomatboken, flertalet ryska tomatsorter som inte är så känsliga för våra kalla försomrar och som mognar upp och ger frukt fast det inte är så varmt. De skall alltså inte behöva växthus. Jag tänkte pröva till sommaren att dels odla en busktomatsort i pallkrage och en par andra sorter mot en varm södervägg. Verkar också finnas flertalet frilandsgurkor som ska vara goda att äta färska. Ska pröva det med :)
 
Frilandsgurka och härdiga tomater som trivs ute?

Finns, enligt Tomatboken, flertalet ryska tomatsorter som inte är så känsliga för våra kalla försomrar och som mognar upp och ger frukt fast det inte är så varmt. De skall alltså inte behöva växthus. Jag tänkte pröva till sommaren att dels odla en busktomatsort i pallkrage och en par andra sorter mot en varm södervägg. Verkar också finnas flertalet frilandsgurkor som ska vara goda att äta färska. Ska pröva det med :)
Frilandsgurka odlar jag redan :) Vill gärna ha en planta slangdito också.
Och ett gäng olika tomatsorter.

Har tidigare varit bortskämd med tillgång till stoooort växthus där jag odlade mot att ägaren och jag delade skörden :D


Växthus är en våt dröm.Men jag tittar på min hälsa (=arbetsförmåga - lön) och mina absolut nödvändiga kommande investeringar och inser att jag måste vänta ganska många år innan jag fått ihop den summan. Det gick en rätt stor andel sparpengar till att borra ny brunn i år.:(
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Jag är i valet och kvalet. Vill så desperat gärna ha egna tomater. Och nån gurka.
Men då krävs inköp av en odlingstunnel (eftersom pengar till växthus inte kommer att finnas än på många år.)

Inser att beslutet om tunnel måste fattas snart - eftersom det snart är tid att så tomaterna...
Jag har aldrig odlat tomater i växthus, fast då har jag valt sorter som funkar på friland. Sedan har de flesta tomaterna fått eftermogna inomhus.

Men i stället för växthus kan man ju sätta upp några pinnar och sätta plast runt. Då får man vindskydd och lite högre värme runt plantorna.

Jag har tillgång till Saxboärt. Hör av dig om du vill ha frön.
Det är en gammal ärt som är verkligt god och ger stora fina ärtor.

Har ätit ofantliga mängder direkt från planta.....

Den har jag inte hört talas om. Blir den lite mosig som kokt? Jag vill ju gärna ha något alternativ till kidneyböna eftersom jag vill kunna göra egna veggiebiffar.
 
Jag är i valet och kvalet. Vill så desperat gärna ha egna tomater. Och nån gurka.
Men då krävs inköp av en odlingstunnel (eftersom pengar till växthus inte kommer att finnas än på många år.)

Inser att beslutet om tunnel måste fattas snart - eftersom det snart är tid att så tomaterna...

Jag tänkte skriva i din andra tråd om odlingstunnel men glömde bort det. Jag läser ibland Sara Bäckmos blogg "Skillnadens trädgård" och hon använder odlingstunnel och verkar mycket nöjd med det. Hon låter det stå uppe året om.
 
Den har jag inte hört talas om. Blir den lite mosig som kokt? Jag vill ju gärna ha något alternativ till kidneyböna eftersom jag vill kunna göra egna veggiebiffar.
Saxbo är inte en gråärt utan en märgärt. Saftig och lite söt. Odlad i minst hundra år på den plats varifrån jag fått frö. Zon IV
Upptagen hos POM.

Jag tror att de är rätt lätta att koka och mixa till bra gegga att göra biffar av.
 
Trädgården ja, ljuva trädgården. Eller nåt sånt :cool:

Vi har oftast plusgrader här, så jag stjäl tillbaka min jord ifrån alla sorkhögar och fyller i en pallkrage. I vår ska det planteras nästan överallt, och så hoppas givetvis att smultron, rabarber, gräslök och citronmeliss övervintrar ordentligt så de återkommer nästa år :p För övrigt så köpte jag nyligen 8 fröpåsar av olika sorter, mest blommor men även någon böna/ärta till barnen som de kan gå och småäta av under säsongen. Hoppas även att bärbuskarna växer på så allt jobb i år ger belöning :d

Sen vill jag hitta vilken blomma eller dylikt som kan klättra på lyktstolpen vid vägen. Marken är ojämn där men får se vad jag hittar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp