Traditional Driving !?

R

RebeckaKihlberg

Någon som kan förklara lite mer ingående vad det innebär?

Sv: Traditional Driving !?

Är också intresserad av att få veta mer!
Finns en körklubb som heter Bellinga, där står det lite om det.

Utomlands är det ganska stort med tävlingar i traditionell körning. Man kan tex. ha en utstakad bana som man kör och svarar på frågor efter vägen eller man har en "orienterings" rutt som alla kör. Men till sist är det viktiga hur ekipaget ser ut. Det går efter hur traditionellt hala alltet ser ut. Riktigt kul att se sådana här tur-köraare. I Holland kallas det en "tocht". Ung. samma som norskans "gå på tur" men med häst.
Kolla in den här sidan så kan ni se mer, man kan lista ut myckat på hollänska också./ Gunilla
http://www.traditioneelgerij.tk/ under "vereningen" finns links till andra sidor

Jag tävlade Traditional Driving i Lund förra året. Skitkul! Spannkontrollen ger många poäng. Det ska vara full puts, vagn,selar och kläder ska harmoniera.
Vi körde sen en travsträcka på ca 7 km, tempo 12 km/tim. Efter det kom "körproven". Köra slalom mellan koner på en hand med ett fyllt vinglas. Passera ett 90-graders hörn. Gå fram och tillbaka över en träbro. Köra på en volt med koner på en hand. Rygga mellan koner. Detta avslutades med en precisionsbana på + 10 cm! Inte helt lätt men som sagt, det var jättekul, mitt inne i Lunds stadspark.
Kom till oss på Tjolöholm 6 juni och pröva!

Tyvärr jobbade jag när det var i Lund förra året :cry:, annars bor jag bara 5min från stadsparken. Vet du om det kommer anordnas i Lund i år igen?

Jag har hört berättas lite om traditional driving men inte fått riktigt kläm på vad det går ut på... Det verkar iaf jättekul! men lite svårt...=) Jag funderar på att vara med på Tjolöholm.

Det måste ju vara några speciella regler som gäller...eller? Kan man få tag på dom nån stans?

Hej. Jag introducerede T.D. i 2005 som davärende medlem av Bellinga
Horse and Carriage Club.TD.s historik : Ca 1965 skrev i gruppe av
kuske under ledning av Prins Philip av England och hans stallschef sir
Miller et regelsät för körtävling, med godkendelse af Federation Equestre International. Frem til da havde man " bare " köreshows".
I år 2000 blev en del at de kendte tävlingskuske i Europa och USA
så misnöjde med FEI-tävlingen, at de skrev regler för traditional
driving. Misnöjde med : Stålhästvagnar med tekniske finesser. Seler
som är så stärke, at de inte går sönder, om man hänger i et hinder.
Kuske, som holder tömmerne i to fremstrakte arme och med 45 graders fremadlutning, som var de på toa.Men fortfarende häste av
köd och blod ! Traditional driving vil : tage vare på ekvipagekultur.
Bevare horsemanship. Anordne sociale tävlingar. T.D. tävling har 3
momenter : spankontrol, 12 km drive med tests och konekörning.Et
traditonelt ekvipage skal berätte en historie. En familie på skogspromenad i skånsk åkvagn. En bager med en brödvagn.Et herskab med sin landauer. Alt är ok.Bare det är snygt och kört av
en god kusk. Traditional driving ser du i Lund 12 maj och i Dyrehaven
i Köbenhavn 28 maj. Publiken tyckes om TD. Sidste år i maj så jag
65 fine ekvipager i Cuts i Frankrige.Där var 7000 äskådare ! se
www.mensport.nl och www.attelages-magazine.com och www.
eucarriages.. -- Der er 250 svenske kuske, som tävler enligt FEI-
regler. Men mange flere kör traditionelt och Tradtional-driving-shows
är et fremtidigt forum för disse.Och ser man ökonomiske på det, så
koster en gammel vagn mindre än en maratonvagn.Man skal kun have
en vagn med til tävling. Och det är för hele familien.

Hej!

Jag var tävlingsledare för en tävling i Traditional Driving som vi på Vännäs ryttarförening anordnade i höstas. Det var första gången (tror vi :) ) som en liknande tävling anordnades i länet, så det hela var väldigt spännande.

Traditional Driving består av 3 moment; presentation, "körtur" och precision. Målet är att visa sitt ekipage så elegant och följsamt som möjligt. Kuskens hjälper och handhavande bedöms under hela dagen, alltså inte bara när man befinner sig på banan. Presentationen är som en spannkontroll ungefär med olika bedömningspunkter, t ex hur seldonen är skötta osv. Det viktiga är att ekipaget harmonierar.

"Körturen" är på ett par kilometer eller mer i terräng eller på gator. Man kan likna det vid maraton, med sträckor mellan olika stationer. Dessa stationer kan dock innebära att stanna i uppförsbacke, flytta en hatt med pisken från en stolpe till en annan, köra på enhandsfattning osv. Man ska komma ihåg att alltid föra sig korrekt och elegant (därför används ofta "finare" vagnar som giggar ex).

Precisionen är precis som vanlig precision med den bedömning man tycker är lämplig. Vi valde att lägga ribban på en hög nivå för att få större utslagningsresultat. Det lyckades dock inte som planerat... ;) Kuskarna var så duktiga...

Sammanfattningsvis handlar det om "traditionell" körning, och man ska inte raca runt i galopp (kan ge avdrag). En rolig, uppskattad och annorlunda tävlingsform! Mer info finns på www.bellinga.com.

/Moa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev intensiv kamp för sekunderna i FEI Driving World Cup under lördagen på Sweden International Horse Show. Belgiens Dries Degrieck...
Svar
0
· Visningar
52
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 640
Senast: Kajsalisa
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
215
Senast: zassoo
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar