Har börjat fylla första tomatlådan och 4 Ildi har fått flytta dit. Hoppas orka fylla resten av den i morgon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är inte helt nöjd med mina lådor hittills, tyvärr. Och marken är så himla ojämn och lutande där, så det blir ändå ett attans jobb för att få det någorlunda snyggt. (även om vi envist hävdar att det inte finns några raka linjer eller räta vinklar där vi bor )Kan du inte ha odlingslådor istället så slipper du stenen?
Gud, jag håller med! Samtidigt märker jag ju att det verkligen är extrem skillnad på kompetenser i olika grupper, Bäckmos och Farbror Gröns brukar ju hålla någorlunda bra nivå. I en pallkrageodlingsgrupp jag är med i däremot har det senaste veckorna postats MÅNGA inlägg med totalt döda små grödor och texten "vad gör jag för feeeeeel". Och så är jorden KNUSTORR och tomaterna/gurkan/chilin/ är helt enkelt enkelt ihjältorkad. Jag som förutsatte att man ändå hade en förståelse för att man behövde vattna sina grödor om man drar igång med odlingAlltså, den här tiden på året får jag avfölja varenda odlingsgrupp jag är med i på FB för att inte få krupp. Samma frågor hela tiden. "Hjälp, mina tomater är långa och rangliga, vad gör jag för fel?!". Eller som inte förstår basic pollinering. "Varför blir det ingen frukt på min tomat i köksfönstret?!". Jag kanske är hemsk men jag tröttnar något enormt på att folk åtminstone inte kan ta två minuter till att scrolla lite och upptäcka att samma fråga redan ställts elva gånger de senaste två timmarna.
Aha blir nog lite dyrt och risken att få in andra oönskade saker som Kirskål är jag nog inte beredd att ta framförallt som att det inte går att lösa problemet med kvickroten i grunden iom att den växer på ställen som inte går att komma åtJag menade att du gräver bort den med grävaren, dumpar jorden och fyller på med ny ☺
Ah, jobbigt lägeÄr inte helt nöjd med mina lådor hittills, tyvärr. Och marken är så himla ojämn och lutande där, så det blir ändå ett attans jobb för att få det någorlunda snyggt. (även om vi envist hävdar att det inte finns några raka linjer eller räta vinklar där vi bor )
Gud, jag håller med! Samtidigt märker jag ju att det verkligen är extrem skillnad på kompetenser i olika grupper, Bäckmos och Farbror Gröns brukar ju hålla någorlunda bra nivå. I en pallkrageodlingsgrupp jag är med i däremot har det senaste veckorna postats MÅNGA inlägg med totalt döda små grödor och texten "vad gör jag för feeeeeel". Och så är jorden KNUSTORR och tomaterna/gurkan/chilin/ är helt enkelt enkelt ihjältorkad. Jag som förutsatte att man ändå hade en förståelse för att man behövde vattna sina grödor om man drar igång med odling
Samtidigt är det lite gulligt. Alla är ju nybörjare någon gång. Och det finns verkligen folk i båda ändarna av spannet; "bör jag plantera om"-inlägg kan både gälla meterhöga rangliga tomater i niocentimeterskrukor men också pyttesmå tändstickstomater som någon slängt ner i en tioliterskruka
Hmmmm,den blommade inte vid 17 tiden o fröknarna Bu o Bä ligger ute o borde ha skällt om du stannat vid brevlådan nu på kvällen, men även dom kan ju förvåna,så jag springer ut o tittar efter.
Skitsvårt tycker jag. Dagens prognos säger 10 grader som lägst här i natt. Det var 5 grader för 30 minuter sedanNär vågar man plantera ut tomaterna på friland? Bor i princip på höglandet men nära Vättern så det kan vara jättesvårt att avgöra sånt här. 10 dagars prognosen ser jättebra ut, över 5 grader alla nätter och rätt varmt på dagarna. Kan jag våga börja plantera ut de som ska vara mer härdiga i morgon? Vi har ju risk för frost i juni men så länge kan man väl inte vänta Eller måste man vänta en vecka in i juni... Minns inte riktigt hur jag gjort innan, inte odlat tomater så mycket.
När vågar man plantera ut tomaterna på friland? Bor i princip på höglandet men nära Vättern så det kan vara jättesvårt att avgöra sånt här. 10 dagars prognosen ser jättebra ut, över 5 grader alla nätter och rätt varmt på dagarna. Kan jag våga börja plantera ut de som ska vara mer härdiga i morgon? Vi har ju risk för frost i juni men så länge kan man väl inte vänta Eller måste man vänta en vecka in i juni... Minns inte riktigt hur jag gjort innan, inte odlat tomater så mycket.
Det känns som väldigt utanför vad jag kan men kanske magnolia? Beroende på var det är, de klarar väl max zon 2 tror jag.