Män och deras maskinerApropå män med verktyg i trädgården så har min man kört över min nya buske med vita vinbär. Det såg vi i år när den kikade fram innan gräset börjar grönska. Nu är den markerad med pinnar och jag hoppas den gillade sin grova beskärning. Nu senast var han jätteduktig och undvek en lilja mitt i gräset enbart efter visuellt utpekande. Är man inte intresserad är ju allt bara en grön massa så det är inte så lätt kan jag gissa.
Min far har också kört över ett av de två valnötsträden på deras tomt två, tre gånger med gräsklipparen. Den är nu en fin gigantisk buske utan nötter medan det andra trädet har en hög fin stam och ger nötter. Så ibland kan det gå bra men kanske inte utmärkt.
Jag har hur många historier som helst om karlar som kört ner både dyra och sällsynta växter i den egna trädgården.
En bekant brukade lägga heltäckningsmatta i en cirkel runt sina nyplanteringar, för mattan behöver inte klipppas och då skonades växterna.
En bekant flyttade till en nedlagd handelträdgård. Där körde maken över ett estånd av blodröda vackra liljor. Säkert runt 50 st. Han bleknade lite när jag berättade vad sådana liljelökar kostar- per styck.