Trädgårdsmisstag vi aldrig glömmer.

Sv: Trädgårdsmisstag vi aldrig glömmer.

Det finns olika sorts humle har jag för mig. Den ena är mycket aggresivare.

Nu har vi ingen humle, tror hundarna sprang sönder plantorna, men kan den verkligen döda trän? Den vissnar ju ner varje år, så hur gör den för att ta död på träden? :confused:

Tja på våren stod det en fin tall på våran lilla vall, humlen växte upp i tallen och det såg ju roligt ut, på hösten när humlen vissnade så var tallen helt torr och ramlade omkull på vintern. Samma sak med granarna... I år ska de upp störar för att jag ska ha någon slags nytta av humle eländet...

Humlen vid lyktstolpen som är moderplanta blir betydligt hårdare tuktad, klippt med gräsklippare om den försöker vidga ut sig, bort klippt när jag tröttnar osv och den håller sig på plats...

Nu har vi ingen humle, tror hundarna sprang sönder plantorna, men kan den verkligen döda trän? Den vissnar ju ner varje år, så hur gör den för att ta död på träden? :confused:

Det kan var så att slinger rankan stryper både såklart då näringstillförsel och vattenförsörjning upp till trädet, den försörjningen sker inte inne i stammen utan i ett tunnt lager under barken därför kan man med våld strypa den tillförseln.
Jag är inte säker men vet att äppelträd ex kan stressas att tro att deras liv snart är till ända genom en gummisnodd runt stammen, tror trädet att det ska dö så blommar det som satan(man kan göra så med äppelträd som aldrig nästan blommar, för att få frukt)
Därför ligger det nära till hands att tro att ett träd av en ranka kan dö, ihjälstrypt så att säga, men jag är inte helt säker.

Jag anlade en rabatt förra sommaren, efter konstens alla regler. Det var markduk, kantsten och växter inköpta så att de ska passa med varandra i färg och det skulle blomma från tidig vår till sen sommar.

I rabatten satte jag också en liten, liten smultronplanta. Det var bara det att det var en extremt snabbväxande och revbildande sort. Nu i helgen ägnade jag flera timmar åt att utrota de förbaskade smultrona, men är tveksam att jag lyckats. Precis hela rabatten var proppfull av smultronblad.

Vi har allmänning bakom tomten och där slängde jag alla smultron. Förhoppningsvis börjar de föröka sig där och då kanske jag ändrar mig och tycker att det var lyckat trots allt! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka