Trädgårdsmisstag vi aldrig glömmer.

Sv: Trädgårdsmisstag vi aldrig glömmer.

Om något år kan jag säkert bidra med massor av ega trädgårdsfadäser. Just nu kör jag trädgårdsracet try and error :D

Mina budord är

Det är bara fegisar som tar reda på hur en trädgård ska skötas
Våga vägra trädgårdstips
Det är modigt att prova egna metoder
Grundläggande kunskap är alltid fel

Jag har också fått gåvoogräs - för min del var det något harsyraliknande. Jättefint bladverk - som treklöver och söta gula blommor. Men det sprider sig överallt, syns inte alls förräns en bit in på sommaren och växer sen så det kväver andra perenner. Morr.

om man får slänga in en fråga... :p
Hur länge måste gödslet ligga innan det "funkar" att lägga på rabatterna?

(vi förvarar vårat i tunnor.. är det ett hinder?)

kl

:rofl:
Herrejösses, vilka roliga historier :rofl:

Själv har jag inte gjort så mycket i trädgården än. Har bott drygt 1 år i huset och trädgården är jättestor så jag ville se hur allting såg ut och vad som växte var först!

Jag har en otroligt stor rabatt, där det förra vården dök upp blad från lupiner lite överallt. Wow :love: tänkte jag, jag älskar lupiner.
På hösten så gick jag och svor över de förbannade lupinerna som hade spridit sig ännu mer i rabatten. Det var tydligen väldigt vanligt...

Mamma: *Lyfter upp snigel och tittar på den* frågar mig vad det är
Jag: "Äh det är bara en mördarsnigel"
Mamma: "Ahaa ser de ut så?..." *Släpper tillbaka den*

Några månader senare... Miljontals fullvuxna mördarsniglar :grin: :D

Ute så "brinner" gödseln oftast på några månader. Har man halm så syns det tydligt när gödseln brunnit klart för då är halmen borta. Välbrunnen gödsel luktar bara jord. Det går att slänga lite hästskit direkt i rabatten men aldrig direkt på något grönt. Ett annat sätt är att slänga några pluttar i vattenkannan, röra om och sen vattna.

Tomatälskare som vi är kom jag på att jag skulle odla tomater.
Tar för givet att de flesta plantorna aldrig kommer uppnå vuxen ålder utan sår en hel påse.
Sedan kunde jag ju inte reda ut vilka som såg mest överlevnadsbara ut utan jag planterade om allihop.
Just den sommaren ville det inte bli någon sommar utan det var nattfrost fortfarande vid midsommar, så där sprang jag med mina :devil:tomatplantor ut och in varenda dag:angel:

Tillslut kunde jag ju inte slänga några plantor eftersom jag hade slitit med dem så utan jag tryckte in allihop i det minimala växthuset, det blev väl lite för trångt:crazy:

Jag hade 33 tomatplantor på en yta lagom för miniväxter:o

Och det blev kanske 30 tomater sammanlagt, dels eftersom det var så trångt att de inte kunde växa som de skulle och dels fick ju vissa ingen sol. För när de väl kunde stå i växthuset så gick det ju bara några dagar sedan kunde jag inte komma in där längre.
Så följdaktligen kunde jag inte ta tjuvskotten heller.

Numera har jag lärt mej, förra året hade jag två plantor och i år blir det fyra.
I ett växthus med femdubbel yta mot det första:p

Jag har också fått gåvoogräs - för min del var det något harsyraliknande. Jättefint bladverk - som treklöver och söta gula blommor. Men det sprider sig överallt, syns inte alls förräns en bit in på sommaren och växer sen så det kväver andra perenner. Morr.

Om du vill veta så är det en Oxalis du har i din rabatt ja inte en då förstås, flera, jättemånga, vilken vet jag inte men man kan kalla den ogräsoxalis!!. hur jag vet? Jag har den oxå!:eek:

Japp, precis den gula är det. Ack så söt och bedräglig.

Det där är anledningen till att jag inte längre frösår. Jag kan inte förmå mig att slänga något. Ett år hade jag petunior i ALLA rabatter, det var väl fint men aningens likadant överallt. Jag sådde 2 påsar och allt tog sig. Jag anlade tom en ny rabatt på 3-4 meter.
Med viss vånda kan jag gallra morötter.

Hade en arbetskamrat som köpte fina frön i frankrike. Någon form av gula blommor skulle växa upp.
och det gjorde det gjorde det också, massa fina MASKROSOR.
Hon kollade upp latinska namnet och hon hade mycket riktigt köpt maskrosfrön....

Det fanns humle vid fastukvisten på vårt hus när vi köpte det. Efter något år var vi less på det så när hösten kom så tog vi bort allt och kastade bort det.
Men det hade varit bra om vi hade tänkt på vart....

Humle trivs bra även om det kastas på hösten ovanpå en KOMPOSTHÖG...:angel:
Gissa vad som kom upp nästa år...och året därpå ... och...
Nu några år senare tror jag att jag fått bukt med allt.
Jag gör inte om det !

På tal om humle så har inte jag utan min svärmor som bodde här före oss planterat humle lite varstans i trädgården, med resultatet att den dödar träd efter träd som den får tag på... Vid våran kastanj lyckades jag får bort att humle men ut mot vägen har den dödat två små tallar och en halvstor gran...

Ja humle är :devil: påhitt!

Hade enorma problem i förra huset. Det var nästan så växten attackerade mig :crazy:

Jag har lyckats döda en sånhär

Den fick tyvärr för mkt sol på sig... Lite deprimerad för det - den var nämligen väldigt stor och fin

:D Sådär gjorde min kompis också, men som tur var så behövde jag ett antal tomatplantor det året och fick 10 st av henne :idea: win-win liksom!!!

Och jag som vårdar min humle ömt...:o den vill inte växa upp och bli den vackra humle-stör som jag drömmer om :crazy: vad gör jag för fel :confused:

Nu har vi ingen humle, tror hundarna sprang sönder plantorna, men kan den verkligen döda trän? Den vissnar ju ner varje år, så hur gör den för att ta död på träden? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka