Trädgårdsmisstag vi aldrig glömmer.

Luff

Trådstartare
Hur har ni det? Visst har ni också gjort dundertabbar i trädgården som ni fortfarande än i dag skrattar åt eller lider av.

Jag har precis varit ute en sväng och dragit upp nässlor i rabatten - ett nu ca 8 år gammalt misstag.
Min man var euforisk i sitt rabattanläggande när vi flyttade hit och jag var inte så delaktig i grävande och skyfflande.
Jag delgav naturligtvis honom mina visdomar om välkomposterad hästgödsel och dess formidabla inverkan på rabatter. Vad vi inte tänkte på var att en gammal överväxt gödselstack innehåller - OGRÄSFRÖN. Sen blev det en regnig sommar och allt växte som tusan. Rabatterna beundrades av vänner och bekanta. Under denna praktfulla växtlighet grodde och växte dock - NÄSSLOR.
Hösten - tja - vi rensar väl bort allt till våren...
Våren - hoppsan, vi hann inte med.
Nu var det väletablerade nässlor i rabatten och dessa bråkar jag med varje vår - drar upp halvmeterlånga utlöpare och bränner mig och svär.
Jag kan nu skönja en ljusning - det är färre ställen dom dyker upp på.

Men mitt visdomsord är - ska ni använda er av en gammal gödselstack - ta nogsamt bort ett TJOCKT lager av den översta delen.

Sv: Trädgårdsmisstag vi aldrig glömmer.

Jag har ingen trädgård, men två stora krukor på loftgången. I dessa hade jag förra året sått pumpafrön, som kom upp och växterna klättrade vackert mot ett grönt kompostgaller.
Bara det att jag glömt att jag året innan haft ohyra i blomlådorna, något litet kryp som äter blad (?!) och de hade tydligen övervintrat i jorden för vips var alla nya plantor angripna.
Och då blev jag så j**la arg att jag sprutade Mr Muscle kök på alltihop!
Ohyran dog.
Och blommorna också. :cool:
Jag som trodde det skulle funka ungefär som såpvatten .... :crazy:

I år har jag köpt ny jord, och ska tömma och skura ur krukorna innan det blir plantera av ...

kl

Jag dödade ett mycket frodigt och underbart plommonträd genom att beskära det för hårt, något jag ångrar MYCKET! Det var mängder av plommon på det, men eftersom det var rätt spretigt med mängder av grenar tänkte jag beskära det lite. Dödade det totalt!

//Julia

Jag har mycket begränsad trädgårdskunskap men tillhör kategorin som vill så gärna. Vi köpte nytt hus med en fin gammal trädgård. Bland annat fanns där en växt som växte stort och frodigt med vita blommor. Säkert mycket exotiskt tänkte jag i min okunskap. Växten kom i mycket stort antal år 2, då kom också en odlingskunnig vännina som glatt undrade om jag hade startat kirshkålsodling:laugh:. Ni kan ju gissa vad jag har gjort de senaste 5 åren. jo just det rensat som en galning dock med dåligt resultat.

Jag odlade broccoli ett år. La på fiberduk och det växte som tusan. Det började blomma och jag såg fram mot en dunderskörd. Tills någon snällt påpekade för mig att det är blomknopparna man äter. RIDÅ.

Ung och entusiastisk skulle jag odla potatis. Valde ut en lagom stor fyrkant i hagen, ringvälte och harvade. Stoppade säkert ner 300 potatisar och satan i gatan vad det växte! Ogräsen blev jättelyckliga över allt nytt syre! Jag krälade runt på knä i flera veckor tills jag gav upp och gick lös med kanttrimmern!

Vi hittade i alla fall rätt så mycket potatis, och gott var det, men nästa gång ska jag inte plantera lika många! :D

Hihi så gjorde jag också första gången jag odlade broccoli. Snacka om antiklimax!

kl

Jag dödade ett mycket frodigt och underbart plommonträd genom att beskära det för hårt, något jag ångrar MYCKET!
//Julia

Du kanske bara tog trädet på fel årstid, plommon ska beskäras på hösten eller efter skörden kanske är bättre att säga.

När vi flyttade till vårt ställe så hade grannen värdens finaste potatisland och dit vi flyttade , alltsåstället intill där fanns en väldigt stor och frodig sorkpopulation. som raskt flyttade över till grannen när deras hage blev instängslad och fylld men några hästar som trampade störande över deras bon.
Sorkarna underminerade hela potatislandet för grannen och bar bort potatisarna, potatisgömman hittades senare.De kunde inte odla potatis mer.

Vi hade fräst upp världens största land och sått massor med olika saker.
Då rymde grannens kor och sprang rakt över alltihop. Vi hade eterneller i löken och sallad i rödbetorna. Men det växte och växte, ogräset också. Jag rensade och höll på hela sommaren. När det var dags för skörd och jag började dra i morotsblasten visade det sig att allt som växt NERÅT var uppätet av sorkarna. ALLT var borta, det var bara världens största blast.:eek:

Du kanske bara tog trädet på fel årstid, plommon ska beskäras på hösten eller efter skörden kanske är bättre att säga.

Nä, jag beskar det under rätt tid på uppmaning av min mormor som har en frodig fruktträdgård... hon berättade också hur jag skulle göra, men jag beskar den på tok för kraftigt! Stackars träd... det tjänar nu som fågelträd utanför vårt sovrum, men är totaldött. Året efter att jag beskar det kom det tre små skott på en gren, nästa år kom det två och nu har det inte kommit något nytt skott på flera år!

när jag lekte med brinnande poi nära min mose brinnande buske. den gjorde verkligen skäl för namnet och satte nästan eld på stugan. fy satan vad de är lättantändliga.

Jag hade äntligen köpt en efterlängtad honungsros.

Efter ett kort tag så började en lång konstig sak växa upp precis där jag planterat rosen.

Jag blev sur över det fräcka trädet som bestämt sig för att störa min vackra ros, så jag tog i för kung och fosterland och drog i den långa pinnen. Drog så att svetten lackade, den uslingen satt stenhårt!

Till slut fick jag triumferande upp eländet. Men kort efteråt så gick det upp ett liljeholmens, det var ett skott av rosen som jag med mycken möda hade ryckt upp ur jorden:o. Som tur var så klarade sig rosen iaf.

Nä, jag beskar det under rätt tid på uppmaning av min mormor som har en frodig fruktträdgård...

Ojoj, bra för mig att veta att det faktiskt går att mörda ett plommonträd ska vara försiktig i höst när mina ska gallras om det nu blir av.

Jag fick syn på en jättefin blåklocka i rabatten. Min dåvarande svärfar muttrade något om ogräs och tyckte jag skulle rycka upp den. Jag ansåg honom vara helt fel ute och lät blomman vara - nästa år hade jag hela rabatten full med knölklockor - som definitivt är att betrakta som ogräs om man vill ha något annat i en rabatt.

Fick en syrenplanta av pappa en gång och i påsen hade han varit snäll och lagt i lite andra plantor + en liten planta pepparrot.
Sambon skulle vara duktig och planterade allt inkl pepparoten i blomrabatten :rofl:.
Vi har gott om pepparot i den rabatten nu :angel:

Jag odlade broccoli ett år. La på fiberduk och det växte som tusan. Det började blomma och jag såg fram mot en dunderskörd. Tills någon snällt påpekade för mig att det är blomknopparna man äter. RIDÅ.

Jag odlade också broccoli i första trädgården, den blev jättefin - men full av mask! Jag slängde alltihopa. Nån sa att masken poppar ju upp när man kokar broccolin, så kan man äta den sen:d:eek:

Själv har jag nog tagit död på både det ena och det andra, förmodligen mest av okunskap var och hur man planterar det. Är på gång nu med en släntplantering där jag ser framför mig prunkande rosrabatter och mycket annat...vi får se;)

Tips! Plocka upp alla nässlor och torka dom i solen och smula sedan ner dom.
Det är SUPERnyttigt och går att göra bla soppa på eller bara strö på filen :)

Nej, mina nässlor ska DÖ.
eller..
Jag har flera ställen där nässlor får växa. Inte för att jag ska äta dom utan för fjärilarnas skull.
Jag tycker nässelsoppa är helt ok men det är sällan jag äter det.

:D
Jag mitt nöt jag insåg visserligen när jag skulle skörda broccolin - men jag skar ner hela plantan och tog sedan av buketterna..... då sa min granne att om du skördar buketterna och låter hela plantan stå kvar, då växer det ut nya buketter varteftersom......
Man lär av sina misstag :crazy:

Ett annat misstag som jag inte skrattar åt lika mycket är att jag tog fina blomplantor från min momors rabatt och flyttade hem till mig. Blommorna växte och blev jättefina - det blev även kirskålen som jag fick med på köpet :eek: den blir jag inte av med nu hur mycket jag än rensar och svär... :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka