Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för information! Ska testa det där med ostronmussling, får smaka den först kanske och se om den är god Vore ju kul om man lyckas tänker jag.
Jag har för mig jag hört om svamphus eller liknande är ett måste till champinjoner så det var därför jag funderade på om det var ekonomiskt värt och mödan värd också.
De borde ju gå bra att ställa ut, man får bara som vanligt avhärda dom först och hålla ett öga på termometern om det kommer en släng frost till.Hävde ner en påse kärleksblomster i blomlådorna. De står i växthuset och har kommit upp ett par centimeter. När vågar jag ställa ut dem tro? Är ca 7 grader på nätterna nu. Kanske lika bra att vänta ett tag till?
https://svampladan.se/Nu är jag en hemsk person, som inte orkar läsa igenom 91 sidor i den här tråden.
Men jag såg i Jeremy Clarksons farmprogram att han odlade svamp och började fundera på om det är görbart här? På balkongen/altanen? Inomhus? Någon som gjort och vet om det är svårt eller ens värt det eller ska man köpa sina champinjoner i affären ändå, billigare? Man kan tyvärr inte odla kantareller, ack vad synd! Jag ser aldrig sådana i skogen!
Fråga två. Jag köpte två purjolökar, delade och frös in och satte rötterna i vatten och nu växer båda två så det knakar. De har stått i vatten sedan dess som jag bytt varje dag. Jag satte ut dem i jord i en kruka i går. Var det ett misstag? Skulle de fortsatt i vatten bara? Ska jag klippa ner dem då och då? Hur mycket kan de växa och växa upp igen?
Kan man odla ärtor på balkongen? Jag tycker enbart och bara om just Findus ärtor, tror sorten heter Ebba, kan man odla sådana själv?
Det är plättlätthttps://svampladan.se/
Jag planerar att testa en sån här nån gång. Ingen aning om det är lätt men jag ska testa Älskar champinjoner!
Är den en sorts åbrodd?Denna hittade jag på granngården och kände att jag behövde. Luktar verkligen Coca Cola! Visa bifogad fil 145438
Verkar vara en underart, åbrodd är artemisia abrotanum, och kolaplantan är artemisia abrotanum ssp maritima. Men det verkar vara en del namnförbistring, som med många trädgårdsväxter. På en del ställen står den som artemisia maritima, vilket är strandmalört. Eller så säljs båda under namnet colaplanta.Ja, malört står det på deras hemsida, men det är ju åbrodd också (jag vet verkligen inte hur jag får bort detta typsnitt )
På växtpasset står det Artemisia Alba cola. Smakade den, smakar godis. Sjukt imponerad i alla fallVerkar vara en underart, åbrodd är artemisia abrotanum, och kolaplantan är artemisia abrotanum ssp maritima. Men det verkar vara en del namnförbistring, som med många trädgårdsväxter. På en del ställen står den som artemisia maritima, vilket är strandmalört. Eller så säljs båda under namnet colaplanta.
Men kan det stämma? Artemisia alba är ju silvrig (därav namnet, antar jag). Din hade väl gröna blad?På växtpasset står det Artemisia Alba cola. Smakade den, smakar godis. Sjukt imponerad i alla fall
Jo gröna, så länge det inte står lynx lynx så kan jag inga latinska namn och går på vad som helstMen kan det stämma? Artemisia alba är ju silvrig (därav namnet, antar jag). Din hade väl gröna blad?
Åh, va kul! Kände du att det var värt det?Det är plättlätt
Gräslök är torktålig men växer bättre med vattning. De andra vill gärna ha vatten.Hmm, vilken av dessa tre är det sm behöver mer vatten och mindre vatten? Dill, gräslök och persilja?
Jag köpte en liiiten ynklig mynta i söndags och om jag inte helt misstar mig har den redan växt
och @Sonnenschein https://www.mastergron.se/aktuellt/nyheter/kryddvaxten-som-doftar-och-smakar-cola/Men kan det stämma? Artemisia alba är ju silvrig (därav namnet, antar jag). Din hade väl gröna blad?
Perfekt med grävd brunn då bara de härdigaste växterna får överleva genom torkanoch @Sonnenschein https://www.mastergron.se/aktuellt/nyheter/kryddvaxten-som-doftar-och-smakar-cola/
Verkar vara vanlig åbrodd trevlig oavsett och tålig inga problem att ha i solig torka.