Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad skönt att man inte är ensam
Har inte sett det avsnittet men det låter ju onekligen, eeh, intressant...Den där balett-statyn som Malin gjorde nåt år i Trädgårdstider med alunrot i fula färger ...
Har inte sett det avsnittet men det låter ju onekligen, eeh, intressant...
Är det svårt? Blir det billigare att odla egen svamp (champinjoner) än att köpa i affären?
Ska kolla in det.Podden Jordkommissionen har ett avsnitt om att odla svamp. Kan rekommendera. Det heter '79. Svamp'.
Om du har möjlighet att föröka dem själv så blir det nog billigare att odla själv.Är det svårt? Blir det billigare att odla egen svamp (champinjoner) än att köpa i affären?
?Om du har möjlighet att föröka dem själv så blir det nog billigare att odla själv.
Ostronmussling/ostronskivling kan du odla själv från ett köpt paket i mataffären, lite kartong och en plastbytta du är okej med att göra sönder. Finns säkert på youtube. Det viktiga är att ha allt rent/sterilt medan du grejar så du inte odlar andra sporer också.Är det svårt? Blir det billigare att odla egen svamp (champinjoner) än att köpa i affären?
Tack för information! Ska testa det där med ostronmussling, får smaka den först kanske och se om den är god Vore ju kul om man lyckas tänker jag.Ostronmussling/ostronskivling kan du odla själv från ett köpt paket i mataffären, lite kartong och en plastbytta du är okej med att göra sönder. Finns säkert på youtube. Det viktiga är att ha allt rent/sterilt medan du grejar så du inte odlar andra sporer också.
Tillägg: och det blir såklart billigare för du kan tiodubbla mängden svamp du skördar av att köpa ett paket. Champinjoner troor jag du behöver köpa ett hus eller åtminstone mycel/sporer för lyckosam odling. Kommer inte ihåg exakt men ostronmussling ska vara mer tacksam.
Det är jättekul! Berätta gärna hur det går om du testar.Tack för information! Ska testa det där med ostronmussling, får smaka den först kanske och se om den är god Vore ju kul om man lyckas tänker jag.
Jag har för mig jag hört om svamphus eller liknande är ett måste till champinjoner så det var därför jag funderade på om det var ekonomiskt värt och mödan värd också.
Ja det jag såg av JCs odling verkade faktiskt rätt "lätt" och kul, att man liksom kunde se resultat så tydligt. Sånt gillar jag. Hojtar om jag testar i alla fall. Du får gärna berätta hur du gör sedan!Det är jättekul! Berätta gärna hur det går om du testar.
Jag tror jag har en bra plätt i trädgården under en ek, där jag kunde prova odla lite svamp i stockar. Det ser jag verkligen fram emot. Ska spana in hur solen/skuggan rör sig över platsen innan jag eventuellt gör slag i saken.
Kul! Det ska jag.Ja det jag såg av JCs odling verkade faktiskt rätt "lätt" och kul, att man liksom kunde se resultat så tydligt. Sånt gillar jag. Hojtar om jag testar i alla fall. Du får gärna berätta hur du gör sedan!