Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Friskligt!Alltså, jag skulle ju inte dra igång en massa sådder inomhus i år för det lär varken finnas ork eller tid till det senare. Ändå är jag jättesugen på att börja så frön. Måste vara nåt sjukligt.
Maila/ring och ifrågasätt? När jag beställde stod det att de skulle börja skicka ut i början på mars och då till ombud för att inte riskera att något blir liggande i kylan i brevlåda…Fick precis ett mejl från Svedberga om att min beställning förväntas komma 11/1?? Jag köpte bara Dahliaknölar och det stod på deras hemsida att de skulle skickas mycket senare och det är dessutom hemleverans. Vi har inte möjlighet att vara hemma. Det var -18 idag. Kommer de överleva om de nu faktiskt dyker upp??
Det var jag som var klantig Gick tillbaka och kollade och jag hade tydligen beställt ett lökjärn också. Bara antog att de skulle skicka allt samtidigt och glömde bort det.Maila/ring och ifrågasätt? När jag beställde stod det att de skulle börja skicka ut i början på mars och då till ombud för att inte riskera att något blir liggande i kylan i brevlåda…
De klarar sig utan värmematta. Tomater gror ändå. Men bristen på ljus kan bli ett problem. Vid ljusbrist drar de iväg på höjden och blir rangliga.Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå?
Det är mest chili och paprika som vill ha värme i groningen, det kan lösas av att man ställer odlingen på ett element eller ett värmegolv. Tomaterna vill ha mer ljus än vad som finns nu, men om de blir långa och rangliga kan du plantera ned stammen i krukan när du planterar om, det kommer växa rötter även på den.Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå?
Hmm okej. Tack!Det är mest chili och paprika som vill ha värme i groningen, det kan lösas av att man ställer odlingen på ett element eller ett värmegolv. Tomaterna vill ha mer ljus än vad som finns nu, men om de blir långa och rangliga kan du plantera ned stammen i krukan när du planterar om, det kommer växa rötter även på den.
Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå?
Attans men jaha, det är inte hela världen. Fick peta lite jord i alla fall. Tack för infon!Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ljus i Sverige just nu även om du ställer dessa på en fönsterbräda. De kommer sätta all kraft på att nå ljuset och därmed bli rangliga, veka plantor med sämre fruktsättning. Så här års, med tanke på hur tidig du är, kommer du i så fall att få plantera om in i absurdum och hela tiden plantera ner dom för att ens ha en chans att få bra plantor innan de ens kan börja avhärdas i april-maj utomhus. Plantorna kommer dock fortsätta att sätta all kraft på att nå ljus istället för att reproducera sig (dvs sätta blommor).
Sorry, jag hade slängt.
Med tomater är det ingen idé att vara så tidig om man inte har förutsättningarna.
Du kan ju skaffa en lampa med.Attans men jaha, det är inte hela världen. Fick peta lite jord i alla fall. Tack för infon!