Finns växtglödlampor man kan ha i vanlig armaturAttans men jaha, det är inte hela världen. Fick peta lite jord i alla fall. Tack för infon!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns växtglödlampor man kan ha i vanlig armaturAttans men jaha, det är inte hela världen. Fick peta lite jord i alla fall. Tack för infon!
Nu har du redan fått många svar men i tillägg så behöver plantor minst tio timmar dagsljus för att överhuvudtaget klara sig. I höjd med Stockholm är det runt 10/3, vilket betyder att om de inte är ljusgroende fröer kan du starta någon vecka innan det. De kommer ändå bli taniga och därför kanske inte producera optimalt (för de har fått ägna sig åt att överleva istället för att bli starka) men det är brytpunkten för att de ska funka utan artificiellt ljus. I Stockholm är dagslängden just nu under 7 timmar.Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå?
Här har både kronärtskockor och aubergine grott, håller med dig om den känslanDet första chilifröet har börjat gro nu.
Tänk att det är som första gången varje gång.
Purjo kupar du upp jord runt ju mer de växer, borde gå i en enkel pallkrage om du har bra jord i denTog mig iväg igår och köpte belysning ändå. Passade på att åka och kolla till mina framtida pallkragar också. De är större än standard och jag tror det kommer bli två i enkel höjd och en med dubbel. Det enda djupväxande jag vill ha är morot, purjolök och gullök så jag hoppas att det räcker.
Och apropå purjo är jag så besviken på min. Fick många stora och fina, skördade dem och förvarar i kalla matkällaren. Men varenda en jag skär upp har kryp i sig! Efter lite googlande är det lökminerare, ett helt nytt skadedjur i Sverige som såklart direkt hittade min purjo
Det kan tydligen avhjälpas med nät över från början på augusti så får testa det nästa år. Jag älskar purjolök!Men näe, vilken otur!
Det kan tydligen avhjälpas med nät över från början på augusti så får testa det nästa år. Jag älskar purjolök!
(Men hatar nät)
Jag kör också med Turex, har hittills aldrig använt nät. Tror faktiskt purjon fick en dusch med i somras när jag såg en larv, men det kanske inte funkar på dessa fluglarver utan mest fjärilslarver.Hatar också nät, det var därför jag började med Turex istället till kålen. I år kommer även tomaterna få Turex, för att bekämpa grönsaksfly som förstörde med än hälften av mina frilandstomater.
Vad bra det gick... Fick reklam om lokförare bergfälts på Impecta. De misslyckades totalt förra året så jag tänkte - revanschdags. En halvtimme senare har jag lyckats beställa 14 sorters sommarblommorLärdomar från 2023:
ovanstående insikt kanskeFörra året provade jag kallsådd av tomater i växthuset för första gången och det var så smidigt! Lär göra igen, liksom av lite olika sommarblommor.
Problemet med blommor är också att det tar tid innan jag kommer mig för att sätta ut dom så de hinner ofta bli lite tråkiga och jag blir stressad. Lärdomen är nog att inte så mer än jag har rimlig plats för...
Ungefär samma här. Skulle beställa lite spenat och sallad, det följde med x antal sommarblommor. Nu minns jag inte ens vad jag beställt...Vad bra det gick... Fick reklam om lokförare bergfälts på Impecta. De misslyckades totalt förra året så jag tänkte - revanschdags. En halvtimme senare har jag lyckats beställa 14 sorters sommarblommor
Men får väl omvärdera och säga att lärdomen är att planera plats i tid. Några påsar ska jag direktså i jordblottor på mitt fält så det är ju skötselextensivt åtminstone... Det är gammal näringsrik åkermark som slagits med lie senaste åren, men det kommer dröja länge innan det kan kallas äng. Men lite mer hjälp på traven kan den ju få.