Maj som är så fantastisk och nu är verkligen årets högtid för att pyssla i trädgården och förbereda odlingarna - men jag blir ett NERVVRAK av alla dessa getingar överallt!!!
På de två år jag snart har bott i mitt nuvarande hus har jag upplevt fler getingar än i hela mitt tidigare liv känns det som.
De är verkligen ÖVERALLT och surrar runt - jag har någon runt omkring mig till och från hela dagarna när jag jobbar i trädgården, de till och med sätter sig på mig och försöker krypa in i mina kläder! (en kom och ville sätta sig i mitt ansikte tex nu när jag skriver det här). Jag försöker hålla mig lugn, men tillslut blir de så många att det känns obehagligt.
De är inne i mitt hus, och häromdagen när jag öppnade min garderob satt det en skitförbannad drottning på en tröjhög och började surra hotfullt när jag närmade mig. Hon fastnade som tur var lite med gadden när hon i rena ilskan stack i tröjhögen, vilket gav mig lite tid, och efter en kort kamp så stod jag som överlevare i striden...
Ett bo har jag redan slagit ner, men blir det som förra året så har jag nu ca 1,5 månads rent krig framför mig, när jag måste ta på mig skyddskläder om kvällarna för att gå ut och rondera och slå ner bon.
Jag vet att de är bra och nyttiga, men jag har mitt hus, mina bodar och mitt utedass som jag behöver kunna använda även på sommaren. Jag kan liksom inte flytta härifrån 6 månader om året för att getingarna ska få bygga sina bon här...
Samtidigt tycker jag att det är så förbannat jobbigt att behöva kriga, och jag vill verkligen inte! Varför måste de vara så vansinnigt många?... Det förtar en hel del av trädgårdsnjutningen tyvärr...