Äntligen är potatisen i backen. Lite kvar att göra då jag bara täckt dem med ett tunt lager jord så nu ska det vattnas och på silage ovanpå. Har fixat två av raderna men det blåser så mycket så det är hart när hopplöst att få det torra silaget att stanna på rätt ställe. Får ta resten imorgon och hoppas på bättre väder.
Tre tomater är utplanterade där de ska växa. Resten står fortfarande på trappan då jag inte fått hem "jorden" de ska stå i än. Grävde i gödselstacken där jag trodde det skulle vara fin jord men insåg att trots att jag vattnat extra där i vinter så var det kruttorrt vilket ju saktat ner nedbrytningen, ska leta vidare imorgon.
En kruka är planterad med sommarens blommor
Skulle planterat ut löken men fick akut ta tag i problemet med ärtorna som kajorna
återigen roat sig med att demolera. Som tur var är det bara en sort som kommit än så jag har förhoppningsvis lyckats skydda sockerärtorna där en precis visade sig i markytan. Nya ärtor ligger i blöt inomhus. Skulle vara kul att få ärtor i år för det är några år sedan sist då jag haft många "gäster" som gillat att förstöra just dessa odlingar (kajor, rådjur och grävling). Nu är ytorna täckta av fiberduk och den nya batchen sår jag i låda och planterar ut när den grott. Hoppas på att kunna fixa till fiberduken imorgon för nu är den för hårt spänd och nertryckt i jorden för att ligga kvar i blåsten.
Har även släpat ut krukan med svartöga som stått ivägen i köket i flera veckor. Har inte orkat släpa den ut och in men nu tror jag att det är tillräckligt mycket blad att använda som skugga för att det ska gå att skola ut den utan att den bränns ihjäl.
Är ganska nöjd med dagen även om den inte blev precis som tänkt men så superglad att jag upptäckte att marodörerna varit framme så jag kanske lyckas skydda resten
(var korkat att inte göra det direkt med tanke på att problemen varit återkommande).
Imorgon hoppas jag på att få ut löken, kålen och få ytterligare ett par krukor med blommor färdiga.