Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så mysigt! :heart Odla på höjden är ju helt rätt väg att gå! Jag ska hänga upp korgar/krukor på stuprännan i år igen. :D
Eller huuur! Grannen har en spalje/ rutnät längs hela ena kortsidan med tillhörande små balkonglådor och krukor som kan hängas på olika nivåer. Mycket fint! Jag har satt kaprifolsticklingar som jag tänker med tiden ska täcka hela ena kortsidan med väldoft. :up:

Visa gärna stuprännan sedan!
 
Var iväg till en plantskola på lunchen. Man ska ha lite tur om man ska hitta ngt prisvärt där och man ska oftast inte veta vad man vill ha för det finns inget sortiment online.

Blev 3 små Hasselört a 85kr/st 😱
2 benved a 129kr/st
Och (jag hade tur) en superfin japansk lönn, precis sån som jag vill ha. Hög! 429kr vilket var samma pris som de av samma sort som var 50cm höga. De andra i samma höjd, annan sort, låg på över 1000kr/st. 😁

Ni får ingen bild på lönnen idag då det började regna igen men jag hann ut och rensa en av skuggrabatterna iaf. Här bor nu en smällspirea, hasselörten som jag hoppas ska bre ut sig, dagliljor, aklejor, brunnäva, astilbe (tror jag det är) och benved. Faktiskt riktigt nöjd just nu iaf.
20220511_183758.webp
 
Jag gav mig ut i regnet och gödslade för glatta livet med hönspellets, lätt nergrävt, annars gnäller sambon. Jag är nog lite knäpp som tycker det luktar gott.

Min stenrundel blommar fint 😍
Lagerhäggen i mitten dock mådde inte bra av blåsten i vintras. Hoppas att de kala grenarna skjuter nya blad
DSC_3495.webp
 
Förra hösten hittade jag lite bortglömda pioner som stod bland massa ogräs i ett hörn.
I år har jag flyttat dem och har numera en hel pionrabatt :love:

De flesta hör till trädgården, men finns även en som tidigare bott hos mormor och morfar, och på andra sidan trappan är en jag fick i födelsedagspresent.

Den nya doftpionen ska ner här också :)
 
Här kommer det korta skurar och sen kommer solen igen, så ingen rotblöta :meh: Dock ska det regna rätt mycket på lördag då jag planerar gräva klart diket och börja på grönsakslandet :cautious:

Har fått tips av en granne på lottområdet, finns en trädgårdshandel utanför stan som tydligen har massa roligt,björnbär, fruktträd, rosor m.m. och riktigt bra kvalité + kunnig personal :) Hon berättade också att rosor älskar jorden i området och har själv ett rosarium på sin lott, så fick lite tips :laugh: Lutar åt att det blir Frulingsduft som klätterros. Får vänta med att plantera till mitten av juni dock.

I slutet av maj så är det trädgårdsmarknad, ska höra mig för om nån kompis med bil ska dit, annars får jag väl sätta en liten vagn på cykeln eller nåt :D Ska ha lite blommor till krukor och sånt, får se vad som blir. Vipphortensia har jag fått syn på, så läcker! Behöver dock nåt lägre också... lammöra och silverek + nåt blommande troligen.
 
Här kommer det korta skurar och sen kommer solen igen, så ingen rotblöta :meh: Dock ska det regna rätt mycket på lördag då jag planerar gräva klart diket och börja på grönsakslandet :cautious:

Har fått tips av en granne på lottområdet, finns en trädgårdshandel utanför stan som tydligen har massa roligt,björnbär, fruktträd, rosor m.m. och riktigt bra kvalité + kunnig personal :) Hon berättade också att rosor älskar jorden i området och har själv ett rosarium på sin lott, så fick lite tips :laugh: Lutar åt att det blir Frulingsduft som klätterros. Får vänta med att plantera till mitten av juni dock.

I slutet av maj så är det trädgårdsmarknad, ska höra mig för om nån kompis med bil ska dit, annars får jag väl sätta en liten vagn på cykeln eller nåt :D Ska ha lite blommor till krukor och sånt, får se vad som blir. Vipphortensia har jag fått syn på, så läcker! Behöver dock nåt lägre också... lammöra och silverek + nåt blommande troligen.
Det låter som det kommer att bli så fint! Vad mycket kul du har framför dig. 💪🏻🌱
 
Vår Buddleja davidii har gett upp i vinter :down: så jag försöker komma på vad om kan bo där istället. Det är en soldränkt list vid husväggen. Buddlejan stod mellan Magnolia stellata (som inte är jättestor) och Maidens blush (som är ett monster på 2,5x2,5 m typ). Bakom finns även ett stuprör som vi vill komma åt att tömma vattenhink från (allt regnvatten samlas här!). Det som mått bäst där över lag är Allium och Flox, och Silverarv som även den är ett mindre monster under rosen. :angel: Mamma tycket att det ska sättas en till vattentunna där för att samla ännu mer regnvatten :meh: Jag vill ha något roligare! Men hjärnan står helt still växtmässigt just nu, den tänker bara på kyrkogårdar eftersom jag är mitt i min uppsats :D Vad tycker ni att vi ska sätta där? Med tanke på tillgängligheten av stupröret är ju något som inte blir så stort som Buddleja att föredra, även om jag älskade hur den drog till sig fjärilar :love:
 
Vår Buddleja davidii har gett upp i vinter :down: så jag försöker komma på vad om kan bo där istället. Det är en soldränkt list vid husväggen. Buddlejan stod mellan Magnolia stellata (som inte är jättestor) och Maidens blush (som är ett monster på 2,5x2,5 m typ). Bakom finns även ett stuprör som vi vill komma åt att tömma vattenhink från (allt regnvatten samlas här!). Det som mått bäst där över lag är Allium och Flox, och Silverarv som även den är ett mindre monster under rosen. :angel: Mamma tycket att det ska sättas en till vattentunna där för att samla ännu mer regnvatten :meh: Jag vill ha något roligare! Men hjärnan står helt still växtmässigt just nu, den tänker bara på kyrkogårdar eftersom jag är mitt i min uppsats :D Vad tycker ni att vi ska sätta där? Med tanke på tillgängligheten av stupröret är ju något som inte blir så stort som Buddleja att föredra, även om jag älskade hur den drog till sig fjärilar :love:
Kanske en rosenspirea? :) Också fjärilsmagnet men lite mer lätthanterlig storlek och kan bli fint till de färgerna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp