ameo
Moderator
tack!
fast jag hade ju inte planerat att ta in dem än. Men det är alltså värmen jag ska hålla reda på, bra att veta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tack!
Tack! Björnbäret får växa ensam en säsong, så får vi se hur det blir till nästa år. Halvskuggiga-skuggiga platser för alpklematis har vi gott om... Kan vara värt att testa några olika ställen, kompisen behöver gallra sin klematis tydligen så jag kan få prov-växter Skulle den trivas i värsta skuggan vore det toppen!Skulle inte samplantera klematis och björnbär eftersom dom har så olika användningsområden.
Du får det svårare att plocka björnbären och risken för att du skadar klematisen finns.
Björnbär växer dessutom ganska kraftigt och behöver en spaljé för sig själv.
Alpklematis å andra sidan har ett ganska gracilt växtsätt och behöver vara fri från allt för stark konkurrens.
Din klematis kommer säkerligen inte trivas särskilt bra heller där det är tänkt att den ska stå. Björnbär, som alla bär, föredrar dessutom lite surare jord och det gillar inte klematis. Alpklematis gör sig dessutom bättre i lite halvskugga.
Däremot rekommenderar jag att samplantera din klematis med en senblommande, något svagväxande klätterros, gärna en rosa eller gul. Blir jättefint tillsammans. Finns massor med rosor att välja på.
Fast de lila blir gröna när man kokar dem.Låter lovande! De ser ut att kunna göra sig bra som inslag i soppor. Jag har även premiärskördat purpurbönor, så det kanske kan vara en fin mix. Vackra färger tillsammans med vaxbönorna, som tyvärr inte exploderat lika mycket men det finns en del kvar som behövde mogna på sig lite till.
Men visst är bönor härligt. Mer bönor åt folket!
Stor (vid?) kruka med jord som du flyttar med?Jag har tulpanlökar mm som väntar på att petas i jorden, fick av en kollega.
Men, nu är planen att huset ska säljas och då känns det onödigt att peta ner dom här. Kan jag spara dom? Hur i så fall?
Ms Bean!Verkligen! Och så lätta att bara förvälla och bygga sina små (eller stora) vinterförråd med i frysen. Jag ska bestämt utveckla min potential som Ms Bean ännu mer nästa år känner jag.
Stor (vid?) kruka med jord som du flyttar med?
Ja. Borde funka?Ja det kan ju funka. Tänker du att de får blomma i den nästa vår och att jag flyttar ut dom till nästa höst då?
Ja. Borde funka?
Allåkerbär?I vårat nya hus fanns det ett väldigt försummat trädgårdsland, mannen jämnade det med marken. Jag gav upp att rensa det Samt några övervuxna pallkragar som det förmodligen odlats något i, dom ska oxå bort så får jag börja på nytt till våren I ena pallkragen växte det någon sorts bär, men vad är det?
Allåkerbär?
jag tog in mitt i vardagsrummet,det tappade en del blad men överlevdeÄr det någon här som har övervintrat ett citronträd? Vi har ett ute på altanen nu men det kommer behöva flytta in till vintern...
Jag har egentligen två alternativ; isolerat förråd om jag skaffar någon form av växtlampa, eller ett gästrum som riskerar att bli för varmt och torrt. Frågan är vad som är bäst och vad för lampa man behöver för ett helt träd?
Är det någon här som har övervintrat ett citronträd? Vi har ett ute på altanen nu men det kommer behöva flytta in till vintern...
Jag har egentligen två alternativ; isolerat förråd om jag skaffar någon form av växtlampa, eller ett gästrum som riskerar att bli för varmt och torrt. Frågan är vad som är bäst och vad för lampa man behöver för ett helt träd?
Nu.Jag vill ha en svartvinbärsbuske När bör jag plantera en sån? Jag har inte hittat någon sån på tomten men blev sugen på att ha iallafall en!