När gurkorna ser ut som färdiga gurkor kan de skördas! De smakar ju liksom inte omoget om du tar dem för tidigt heller, men det är ju dumt att inte låta dem bli fullstora. Hur stort det är beror förstås på sort, men jag tycker man ser rätt bra när de ser gurkiga ut. Det är inte vanligt med tomater som är gröna när de är mogna, så de kommer nog de med, du får se vilken färg de får.Nybörjar-frågor
1. Hur vet man när gurkorna är mogna att skördas ? Jag har fått två plantor av en (förvirrad) vän, och ingen av oss vet var det är för sort. Det är två olika, tror jag, gurkorna ser helt olika ut. Vännen trodde det var tomat-plantor hon gav mig så hon har ingen aning om vilka sorter det kan vara
Jag fick även en planta som faktiskt var tomater, de är många men små och gröna. De tror jag att jag kan se när de är mogna om det nu inte är en grön sort...
2. Kan man samplantera björnbär och (alp-)klematis? Är det något speciellt man bör ta hänsyn till i så fall? Tanken är att gräva en plats till dem på utsidan av spaljen mot altanen. Det är relativt soligt där, men hus och altan skuggar sent på dagen/kvällen.
Jag har egentligen inte någon koll på din fråga nr 2, mer än att jag vet att björnbären växer som sjutton, så se till att de har rejält med plats.