Trädgård?!

Jane_Done

Trådstartare
Jag börjar inse att jag inte är kompetent! Vi har precis köpt hus med en stor tomt. Som består av 600m2 nyanlagt gräs och resten natur.

Nu börjar google lära mig att det krävs kompetens för att göra något vettigt av det. Intresset och kunskapen hittills har båda varit klena så jag behöver en brant inlräningskurva.

Så hur har andra gjort när ni anlagt trädgård? Anlitat designer eller gjort enga planer? Hur blev resultatet? Något jag ska tänka på, tja, förutom allt då.

Sv: Trädgård?!

Jag tror nog att ett besök från en trädgårdsarkitekt kan vara väl använda pengar!

Sedan skulle jag vilja puffa för att göra det så lätt som möjligt, ex.vis lägga en matta som skyddar mot ogräs under ev. planteringar, lägga en avgränsning runt (gärna en som ligger i markhöjd så du kan köra ena hjulet på avgränsningen och slipper använda trimmer) och att ex.vis lägga bark el.dyl mellan växterna för att minimera ogräsplockningen.

Plantera ev. träd nu, blommor och buskar växer så mycket snabbare.

Gör det inte för litet och plottrigt, hellre en rejäl plantering och sedan går ni vidare på nästa om ni känner att ni fixar jobbet med den första.

Lycka till!

Boktips: Nya trädgårdens rum av Kvant & Palmgren.

Det är ganska dyrt att anlita en designer, en siffra jag har hört är runt 8000 för en detaljerad skiss som inkluderar struktur och förslag på växter etc. Sen tillkommer ju själva införskaffandet av växter, jord, stenläggningar osv samt själva arbetet med tomten.

Zetas trädgård tror jag är den plantskola i sthlm som har det bredaste utbudet, där kan man även få hjälp med trädgårdsplanering. Det är dock ganska dyrt.

Tack båda!

Google har givit vid handen att det totalt brukar röra sig om 20.000 för hela designerns jobb, så 8000 låter som ett kap, om det inkluderar alla kostnader.

Ja jag är rädd för att det blir plottrigt och i princip oanvändbart, för att inte nämna ohanterligt om jag som okunnig skulle spinna loss och peta ner det som känns bra, lite här och där :crazy:

Hos oss kan man använda sig av en trädgårdshandlare til ett mkt reducerat pris (om man sedan köper växterna av honom). Han tipsade också om att man kan köpa designarbete på delar av tomten (vår trädgårdstomt är på ca 5000 kvm....) så det kan ju vara smart om man på förhand vet att man vill anlägga en rabatt/uteplats el. dyl. på ett ställe.

20 000 låter som mycket, men det beror så klart på vad man får för det. Kanske ingår det någon form av merarbete, typ jordanalys hembesök, uppföljning etc. Men om man räknar grovt så borde det inte behöva ta 20 timmar att planera och skissa upp en tomt på 600 m2 och mer än 1000 kr i timmen borde inte en trädgårdsdesigner ta kan man tycka.

På framsidan har vi en stor perennrabatt (ca 15x2 m) som är planerad av någon form av designer genom en tidigare ägare för ca 15 år sen. Det är inte växter som jag själv skulle valt till min trädgård men själva kompositionen är så himla bra och rabatten klarar sig utmärkt utan någon som helst skötsel. Jag skulle själv aldrig ha kunnat klara av att få ihop den passande kombinationen av varierande bladverk, färger och storlek.

Men samtidigt kan det vara bra att få förslag på grovstrukturen på hela trädgården . Man borde kunna säga till en bra designer att lägg 3 timmar på att göra en grovstruktur + 3 timmar på att kombinera två rabatter, kanske? Man kanske inte måste ha varenda del av trädgården detaljplanerad om man vill hålla nere kostnaderna. Personligen skulle jag hellre lägga lite pengar på att få hjälp med det praktiska arbetet för det tar sån himla tid, särskilt om det gäller stenläggning och sånt som kräver en viss kunskap.

Båda igen då.

Att bara kunna köpa en del låter ju högst intressant. Här är en av sidorna jag hittade som fick mig att undra: "Vad behöver jag EGENTLIGEN?

Vad gäller stenläggningen ska vi nog inte ge oss på sånt nej.:crazy:

I-C. Tack, det lär behövas!

Hur mkt tid o intresse har du för trädgård? Vad får den kosta?

Hur skulle en drömträdgård se ut/vara; om du skulle önska dig?

Måttligt intresserad men det kan nog delvis bero på att jag inte kan så mycket. Jag har nämligen en egenhet att ju mer jag lär mig om något desto mer intresserad blir jag.

Tid? Nja, njä, hästeri tar ju en del tid, förutom heltidsarbete. Men det jag vill ha är ett bra planerat utrymme jag kan ha trevligt i.

Vi diskuterade lite hemma om vad vi, helt förutsättningslöst skulle vilja göra och jag landade i platser att umgås, lite vackra rosor, en doftande jasmin, lite frukt och bär. Så en del rätt mycket gräs känns det som och det torde finnas tonåringar tillgängliga att sätta i arbete med klippning.

Fast när jag sen skenade iväg i tankarna undrade jag om man kudne fejka en gammal engelsk allé på 15 meter? Alltså, bara ge de futtiga metrarna en antydan om det.

Det är väl där designern kommer in kan jag tro.

Ooops, glömde priset? Tja, jag vet inte. VAd kostar trädgårdadr typ? Du märker vilken koll jag har va?

Mest känns det som om det är viktigast med en plan, var saker och ting ska vara, sen kanske det tar några år att få allt på plats men det spelar mindre roll, bara det finns en plan.

Jag skulle vilja tipsa om det Mimsan gjorde, man måste ju inte ha odlingar ;) utan varför inte mysig uteplats eller liknande.

Det är bara fantasin som sätter stop.

Dessutom så minskar man mängden gräs som måste klippas :D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=889289

Vi kommer att anlägga något liknande fast i trekantsmodell här till hösten med ett jordgubbsland i anslutning och två pallkragar för odling, ett hörn kommer att vara hallonbuskar i och trätrall för utemöblerna.

Jag tycker att det låter som om ni skulle behöva hjälp av en trädgårdsarkitekt för att få en bra start, annars är risken att ni lägger ner en massa pengar på saker som ni sen inte gillar alls om något år.

Börja i liten skala, känn in vad ni vill ha, och var ni vill ha det och tro inte att man behöver göra färdigt allt på en sommar. Vi förändrar små delar av trädgården hela tiden, men vi hade en relativt "färdig" trädgård att börja med, och i början tyckte jag att det var jätteskönt, men nu efter ett par års plöjning av olika trädgårdsböcker och trädgårdstidningar så förändrar jag lite varje säsong och har drömmar om saker som kanske kommer att hända någon gång i framtiden. ;)

Vem tror du hade koll?! :angel:

Mitt allra första råd är: ta dig TID. Det är så jäkla slitigt att du inte vill flytta nåt som kom till lite för fort. Och dom satans perennerna som har rötter som man inte anar, dom flyttar man inte sååå lätt.

Vi har nyttjat några stora stenar (naturtomt) och fyllt upp i mitten + lagt trottoarsten utanför på en kant. Det blev en upphöjd rabatt med god angränsning mot gruset. Håller sig bra, bara att rensa nån gång ibland och fylla på gödsel (tack hästarna!) på våren.

Mitt andra råd är att centrera saker. Gör några fokuspunkter som du bygger runt, det är bra att dessutom ha lättklippt gräsmatta. Fokusen blir fina blickpunkter. Det gör också att du inte måste göra allt på en gång. För smaken kanske ändrar sig.

Jag har okritiskt tackat och bockat för det jag fått, det är bra mycket enklare med härdade, delade perenner än de taniga små plantor som oftast säljs. Till vårt "gamla" (30-tal) hus tycker jag dessutom det passar med aklejor, stjärnflocka, nyponrosor, pioner och löjtnantshjärtan. Växer bara ur rabatten ...

Men vad smart och snyggt!

Tack alla för bra råd som jag kommer att spara! Ska väl kanske ge lite förutsättningar också. Det är knappt 1600 m2, hur mitt på, på sprängt berg, runt huset är gräset utrullat. Finns en trevlig altan och det utanför gräset är... natur och om jag inte minns helt fel, kändes som brötigt.

Så det känns som det är få begränsningar och det gör det ännu svårare för novisen känner jag. Fast enormt roligt att greppa ett helt nytt område.

... platser att umgås, lite vackra rosor, en doftande jasmin, lite frukt och bär...

Börja med det, då. Låter väl jättetrevligt! :bump:

Tror inte du behöver nån designer. Du behöver bara börja intressera dig lite, så får du snart kläm på det. Man lär sig efterhand. Det som dör, det dör - då köper man inte fler såna. Det som inte trivs det gräver man upp o flyttar runt, tills det trivs. En trädgård blir vad man gör det till. Charmen är ju just att få hålla på o ändra o greja o utveckla den efterhand som man lär sig! :banana:

Grunden är att ha koll på väderstrecken, ljuset, jorden.

Utgår du från en växt du vill ha, så kollar du hur den vill leva. Är bara att fråga i plantshopen. Föredrar den en torr, sluttande söderslänt i stekande sol så hamnar den på den sidan huset. Vill den hellre bo i den fuktiga skuggan på norrsidan så hamnar den där.

Utgår du istället från ett ställe du vill ha växter på, som tex en rabatt intill uteplatsen; så gör du tvärtom o kollar upp förutsättningarna där. Hur mkt sol blir det där på en dag, osv.

Vissa växter vill ha en kompis som skuggar fötterna medan de har sina blommor i ljuset osv.

Ge det tid. Flytta runt trädgårdsmöblerna o se trädgården från olika håll. Fundera, fantisera. Läs tidningar o böcker. Dröm. Det är inte bråttom. Du behöver inte ha alla svar. Låt det växa fram. (Moahahaha... :rofl:)

Och grattis till hus o trädgård!! :banana:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 265
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka