Men? De kålnät som säljs av t.ex. fröfirmorna brukar väl hjälpa?WOW! Kål i olika varianter är något av min favorit att ha i odlingarna och de där är ju helt ljuvliga! Nu får jag i bästa fall lite broccoli men var sent på det med att få ut den och låg efter med att få plats för allt i odlingslanden, så svart- och grönkål är nog inget att hoppas på för mig i år. Tyvärr!
Men vad har du för hemliga vapen mot kållarverna/-fjärilarna? Turex? Lite av det som hindrat mig från att prioritera kålen när det skulle planteras ut, är att jag inte har något tillräckligt bra och tätt nätsystem att skydda kålen med. Men egentligen vill jag ju att de ska växa fritt och synligt för att de är så himla vackra. Har du några andra gödningstrix för att de ska bli sådär stora och fina? Nästa år hoppas jag vara med i kålmatchen när den börjar!
Jag har ett alldeles vanligt som jag tror jag köpt på Impecta och det hjälper jättebra.
F.ö. så ska jag odla svartkål nästa år. Har tröttnat på grönkålen och i min trädgårdscirkel hävdar de att svartkålen är mycket godare.