Gott om insekter och maskar. Barnets sandlåda har täckt marken i några år. När vi köpte ny sand i våras passade vi på att flytta lådan > jag byggde en odlingslåda med samma mått och behöll den gamla sanden. Den gamla sanden kommer från svärfars landställe och är full med biologiskt "skräp".Detta är väldigt ovetenskapligt. Men....
jag har påbörjat nya odlingsplatser några gånger. Gemensamt har varit att det tagit ett par år att få dem att fungera bra.
Ett av landen var en bit mark jag fick låna. Där hade matjorden en gång i tiden skalats av och sålts. Jag fick jorden fräst och blandade i generösa mängder hästgödsel. Hittade ingen mask och joprden kändes trist och kompakt. De fösta året växte det sorgligt dåligt.
Efter ett par år med odling, gödsling och bearbetning var det luckert och växte bra. Första årets trista matta av gatkamomill var borta och mer vanliga ogräs kom.
Kanske kan det vara svårt att "få igång" Jorden om grunden är sand?
Täck med löv och kanske gräsklipp över vintern och mylla ner det i vår tillsammans med övrig gödsling?
Blandade med gammal jord och la på ett lager hästgödsel. La ett lager nyköpt jord ovanpå. Ull ovanpå. Gödslat under säsongen.
Men jag håller med dig om att det kan vara så att processerna behöver komma igång.
Dock har alla mina rotfrukter varit små, oavsett vilken plats jag haft dem på i år. Förutom de två knytnävstora potatisar som jag grävde upp ur det gamla potatislandet.