Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och chilin var visst duktigt på gång redan :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20190711_173634.jpg
    IMG_20190711_173634.jpg
    252,9 KB · Visningar: 59
Vilka ärtsorter använder ni?

Jag vill kunna plocka en sån här skål (ärtorna i den) i min egen trädgård.
15628611583614381701212555107361.jpg


Har sått ärtor i år, men de hann inte bli så här stora eller riktigt smaka på samma sätt. (Vi har varit bortresta en vecka, hemma om 5 dagar.) Så jag tänker att det handlar om arten och är nyfiken på era.


Funderar på att spara några ärtor till utsäde. Eller kanske köpa fler på torget imorn... :d
 
Om det här hade varit tobaksindustrin, antar jag att man inte hade velat att den blommar. Men jag är nästan stolt! Min virginiatobak har inte gått i blom förr om åren. Bondtobaken blommar också, men det känns mindre sensationellt. Den är helt självgående numera och frösår sig själv här och var.
Inga hemliga djur som smakat på den?
 
Vilka ärtsorter använder ni?

Jag vill kunna plocka en sån här skål (ärtorna i den) i min egen trädgård.
Visa bifogad fil 32971

Har sått ärtor i år, men de hann inte bli så här stora eller riktigt smaka på samma sätt. (Vi har varit bortresta en vecka, hemma om 5 dagar.) Så jag tänker att det handlar om arten och är nyfiken på era.


Funderar på att spara några ärtor till utsäde. Eller kanske köpa fler på torget imorn... :d
Åh ärtor!!
Jag bor i zon IV och här har de knappt ens börjat blomma än. Men när de väl drar igång så är det fullt sjå att hinna hålla jämna steg med plockningen. Ärtor är kul för de behöver inte specieltl rolig jord för att ge bra skörd.

Jag odlar en POM-sort som heter Saxbo. En märgärt som är supergod att gå och nalla av och äta som snacks. Dessutom går den utmärkt att både frysa och torka.
Sedan har jag en sort som heter Mors stora för första året. Vi får se vad jag tycker om den.
Märtas gråsockerärt har jag för andra året. Mycket god att gå och äta direkt i landet den med.

Provade blåärtor ett år men de var varken goda eller roliga så det gör jag inte om.

Vet att en del odlar Lokförare Bergfälts jätte men vet inte hur den smakar. Agneta Magnusson säger att den inte är speciellt god ;) Hon förfasade sig över att den blivit en sådan hype runt den. En enda ärta har sålts på tradera för 80 spänn....
 
Jag odlar Lokförare Bergfält-ärten i år, inte så många men tio ynka ärtor kom jag över som utsäde via Impecta - och jag gillar den absolut! Både smakmässigt men också att det ÄR coolt med denna enorma jätteärt som fyller hela handen i längd. Jag har en fröpåse med Carouby de Mausanne också, det sägs att de ska vara väldigt lika Lokföraren i smak och storlek men jag har aldrig testat dem hittills. Märta har jag odlat i år och skördat så rikligt av att jag till och med lyckats frysa in lite grann och börjar spara några till eget utsäde. Den är god!

Men märgärterna är det verkligen inte mycket bevänt med. :( Satte dem sent och det är väldigt mycket fröogräs som kommit upp där sedan dess, så det har nästan varit omöjligt att rensa innan jag trott att jag skulle kunna se några ärter att sålla fram, utan att förstöra och dra upp de önskade växterna också. Några enstaka Saxbo verkar ta sig upp, men Mors stora kan jag tyvärr inte se en enda av.
 
Jag odlar Lokförare Bergfält-ärten i år, inte så många men tio ynka ärtor kom jag över som utsäde via Impecta - och jag gillar den absolut! Både smakmässigt men också att det ÄR coolt med denna enorma jätteärt som fyller hela handen i längd. Jag har en fröpåse med Carouby de Mausanne också, det sägs att de ska vara väldigt lika Lokföraren i smak och storlek men jag har aldrig testat dem hittills. Märta har jag odlat i år och skördat så rikligt av att jag till och med lyckats frysa in lite grann och börjar spara några till eget utsäde. Den är god!

Men märgärterna är det verkligen inte mycket bevänt med. :( Satte dem sent och det är väldigt mycket fröogräs som kommit upp där sedan dess, så det har nästan varit omöjligt att rensa innan jag trott att jag skulle kunna se några ärter att sålla fram, utan att förstöra och dra upp de önskade växterna också. Några enstaka Saxbo verkar ta sig upp, men Mors stora kan jag tyvärr inte se en enda av.
Jag verkar få gott om mors stora så jag kan dela med mig utsäde sedan. samma med Saxbo ifall du inte lyckas med den.
 
@tanten Schyrre! Jag var ju sugen på att bli ärtodlare också nu.... Saxbo har jag inte gett upp hoppet om ännu. Åtminstone tre enstaka plantor ser jag där, som jag nu försökt att mycket försiktigt rensa mig fram till. Men procentuellt är det lite klent om det inte blir fler. Jag har inte gjort något häpnadsväckande med jorden, det växer majs i nästa rad och den tar sig finfint, kronärtskockorna bakom majsen går ju inte så snabbt men de växer åtminstone också.

Och huliganhönsen har jag stängt ute med nät så det kan inte gärna vara de som saboterat i detta fall. Möjligen några andra fåglar som tar sig in ovanifrån men det känns lite långsökt ändå, jag har åtminstone inte sett några vara där och hacka.
 
@malumbub i år odlar jag märgärtan Alderman och har hills varit väldigt nöjd! förra året odlade jag en lägre variant och där var väl resultatet ett bestämt "mja" jag är inte själv så förtjust i att äta ärtor direkt från trädgården men min mamma älskar det och hon tyckte alderman va mumsig :d
 
Ni vet de där fåren på Gotland, som betar backtimjan och därför är färdigkryddade redan före slakt?

Jag kan upplysa om att i norra Halland, flyger ett numera färdigkryddat skatspöke omkring.

Bilden heter Frånvaro av timjan.
 

Bifogade filer

  • 20190712_110723.jpg
    20190712_110723.jpg
    429 KB · Visningar: 57
Ni vet de där fåren på Gotland, som betar backtimjan och därför är färdigkryddade redan före slakt?

Jag kan upplysa om att i norra Halland, flyger ett numera färdigkryddat skatspöke omkring.

Bilden heter Frånvaro av timjan.

Egentligen är detta ju :rage::rage::rage: Och stöld av kryddörter är ett mycket grovt brott. Undrar om det har en egen brottskod, annars borde det införas.

Men beskrivningen är :rofl::rofl::rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp