Och det törs du skriva här tror du och jag är dom enda som vill ha dom.
Ha ha verkar som att jag precis avslöjat att jag inte läst nåt i tråden innan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det törs du skriva här tror du och jag är dom enda som vill ha dom.
Och jag ääälskar lupiner!!
I förra huset sådde jag i pallkragar för att kunna flytta ut till stället där jag ville ha dom! Det gick jättebra, tills sniglarna åt upp dom
Jag har starka och vackra barndomsminnen av lupiner i en förhöjd rabatt vid sommarstugan. Många fina minnen kring de då speciella och ovanliga blommorna.Och det törs du skriva här tror du och jag är dom enda som vill ha dom.
Jag har starka och vackra barndomsminnen av lupiner i en förhöjd rabatt vid sommarstugan. Många fina minnen kring de då speciella och ovanliga blommorna.
Där och då levde de på sin rätta plats, i en avgränsad miljö.
Idag gråter jag över hur de brer ut sig längs diken, vägar och på gärden. De rymmer från trädgården och tar över, utplånar allt som fanns där innan och gör ytan oanvändbar. Dikeskanterna är jätteviktiga i bevarandet av mångfald och rara arter, men lupinerna kväver dem. Hagmark blir värdelös, åkrar förstörs, ängar försvinner.
Lupinen är vacker, men farlig. Jag väljer mångfald före enartsvälde.
Tack! Beskärandet har jag lite koll på, men funderar på om jag kan göra nåt med jorden för de fyra små som står i hård och kompakt rabatt framför huset...@malumbub: Rosor är rätt tacksamma, trivs de så syns det. De vill ha mycket näring under vegetationssäsongen och en varsam beskärning på våren (om de är rosor som ska beskäras). Det viktigaste med rosor är att gör förarbetet väl när man planterar dem, jag har sett stor skillnad på de rosor jag slarvade med och de rosor där jag gjorde det ordentligt.
När de blommar kan man gärna göra "dead heading" dvs ta bort de överblommade blomställningarna. Då får den behålla mer kraft.
Edit: Just det, aldrig vattna på dem. Då kan knopparna börja ruttna, det är det som händer med vissa sorter under regniga somrar.
Hmm! Själv kämpar jag för att hålla liv i mina syrener som ska planteras vid växthuset, om/när det någon gång blir lite mer gynnsamma väderförhållanden... inte lika svettigt arbete men de är inte glada där de står och väntar i sina svarta plastkrukor.
Tack för tröst.Så: den som väntar på en fin plantering får ibland vänta länge, men blir desto nöjdare när den väl är gjord!
Kan man inte klippa av och ta in tomatrankorna och hänga dom någonstans så kanske en del mognar ytterligare?Mina växter står fortfarande på balkongen... 20 oktober och allt växer så det knakar, vet inte om jag ska bli lycklig eller orolig. Tror jag har bestämt mig för att hiva tomaterna, dom är för bängliga för att flytta in.
Gräv ner överskottet igen.Har aldrig varit med om att få kanske 5 kilo jordärtskockor på en enda liten planterad. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska använda jätteskörden till.
Gräv ner överskottet igen.
De är bäst på våren.
Japp. Mina står i tjälen hela vintern och grävs upp när jorden tinat.De är JÄTTESTORA!!! Jag har bara grävt upp en planta, resten står kvar. Lämnade dem i jorden förra året, men då var de ju infrysta hela vintern...