Ooooooh nu måste jag också testa Vintage Wine nästa år. Den ser ju helfestlig ut!
Visst är det nästan lika viktigt att frukterna och grönsakerna är snygga som att de är goda!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ooooooh nu måste jag också testa Vintage Wine nästa år. Den ser ju helfestlig ut!
Misslyckat i år: melon. Har fina plantor, välgödslade och blommar fint, men inte en melon. Både vatten och cantaloupe.
Zucchini. Hur kan man misslyckas?!!! Har eventuellt en zucchini på gång. Jag som älskar zucchini.. suck!!
Istället för melonerna nästa år tänkte jag prova en tomat(för att göra tomatsås (hur lång blir hållbarhet? Vägrar använda socker)) och aubergine.
Hade problem att få vaxbönor att gro, så skörden kommer bli liten.
Det bara sprutar ut chili -sambon tål inte chili. purjolöken ser lovande ut! Får se hur rödlöken blir. Kan man lagra salladslök?
Jag har skördat grönkål vart eftersom. Så fort jag haft tillräckligt stora blad har jag tagit.Växthuset fortsätter leverera
Och grönkålen växer som värsta ogräset = kommer drunkna i grönkål när det är dags att skörda den
Jag har gjort samma sak.. det har blivit en del chips!Jag har skördat grönkål vart eftersom. Så fort jag haft tillräckligt stora blad har jag tagit.
Dock tror jag inte att mina tomatplantor läste på Impectas beskrivning av hur stora de skulle bli. Enligt Impectas fröpåse skulle de bli 2-3 cm, men de är ungefär det dubbla i storlek.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat-red-profusion.html
Jag har skördat grönkål vart eftersom. Så fort jag haft tillräckligt stora blad har jag tagit.
En tomat som jag definitivt ska ha igen nästa år är "Red profusion"! Det är en ampeltomat som ger ca. 4-5 cm stora tomater i mängder.
Jag har två stycken i en pallkrage och det har fullkomligt sprutat ut tomater. De passar fint att göra tomatsås på, men bäst blir de som torkade. För ungefär en vecka sedan sedan torkade jag och lade in 1 kg av denna sort. Fantastiskt goda! Vi kan inte sluta äta dem. Så nu plockade jag nyss 2,5 kg som jag också ska torka. Och fortfarande finns det omogna tomater i mängder kvar! Minst 2-3 kg.
Dom där?@tanten När skördar man dom där lökarna? Ochvad/hur gör jag med dom?
Hade dem på 100 grader ett antal timmar - förmodligen lite för kort tid, så jag vet inte hur bra det blev det här
Får hoppas det blir okej
Jag borde kratta äpplen från gräsmattan, rensa bort allt spinnangripet i växthuset (typ all gurka och zucchini), fixa chilihuset och trimma runt altanen. Men jag har så ont i ryggen att det får vänta någon dag till.
Rensa växthuset kan jag göra, det börjar bli akut. Känns ju sådär att slänga allt innan säsongen är slut men vad gör man?
Står gurkan och zucchini i flyttbara behållare? Om du kan få hjälp att lyfta ut dem så kan du duscha dem ordentligt med trädgårdsslangen och låta dem stå ute ett par dagar, städa växthuset ordentligt ställa tillbaka växterna och samtidigt plantera in spinnrovkvalster.
Nä, de är på friland och inte direkt mobila.. De får vandra vidare och bli kompost. Nästa år ska jag bara lite mer på hugget och duscha dem tidigare. Och framförallt, inte ha så ohemult många plantor på liten yta.