Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en snarlik växt som heter snårvinda och den är betydligt större och kraftigare i växtsättet. Den kväver verkligen allt. Åkervindan är ganska liten och har inte den kraften.
Ja det kanske var den. Googlade nu på båda sorterna för att jämföra. Mycket lika varandra! Den jag hade problem med var svagt rosa och tog över växtligheten. Troligtvis Snårvinda då. Oavsett är jag nu lite allergisk mot båda sorterna efter den sommaren.

Fick hem 23 jättefina Hosta-plantor från Eurohosta (Slovakien) häromdagen! Riktigt fina, starka små plantor. Några av dem var lite torra om rötterna (fast de var inlindade med blött tidningspapper och plast runtom) men jag planterade om dem samma dag i egna krukor och vattnade ordentligt. De ska så småningom ut i trädgården.

Men. Nu har i princip alla plantorna fått mjöldagg! Jag antar att den grundats under den långa transporten från Slovakien, i fuktiga paket men med torra rötter (mer eller mindre).

Vad gör jag nu? Jag har sprayat med bikarbonat i vatten men vet inte ens om det ska hjälpa? Går mjöldaggen bort av sig självt så småningom bara plantorna får bra växtmiljö från och med nu? De är verkligen superfina i övrigt.

Fick hem 23 jättefina Hosta-plantor från Eurohosta (Slovakien) häromdagen! Riktigt fina, starka små plantor. Några av dem var lite torra om rötterna (fast de var inlindade med blött tidningspapper och plast runtom) men jag planterade om dem samma dag i egna krukor och vattnade ordentligt. De ska så småningom ut i trädgården.

Men. Nu har i princip alla plantorna fått mjöldagg! Jag antar att den grundats under den långa transporten från Slovakien, i fuktiga paket men med torra rötter (mer eller mindre).

Vad gör jag nu? Jag har sprayat med bikarbonat i vatten men vet inte ens om det ska hjälpa? Går mjöldaggen bort av sig självt så småningom bara plantorna får bra växtmiljö från och med nu? De är verkligen superfina i övrigt.
Jag brukar spraya med kumulus och det brukar fungera :)

Behöver inte vattna idag,men jag tror mina jordgubbar uteblir,dom blommade vilt men det är bara ett litet torrt kart i blomman,och ändå så har jag vattnat dom nästan varje dag.

Idag har jag käkat min första hemodlade tomat för i år. Så god!
Hade jag också kunnat göra :d men jag sparar dem till dottern som inte tål röda... hon ska få frossa i gulingar i sommar!
20180617_103543.webp

Har ägnat dagen åt att plantera om de chilisar som fortfarande står inne, mina frösådda rabarber och sonens tomater som han fick hem från förskolan. Tror de är sista är sådda i maj då några tomater lär de väl inte hinna få men det är ju hans projekt så jag stöttar fullt ut

Och för att redogöra för min trädgård så består den av 6 pallkragar där man hittar körsbärstomater, sockerärtor, potatis, morötter, snacksgurka, rädisor och jordgubbar.
Har ett tiotal större krukor med dahlior och liljor och en Helenae-ros som väntar på sin permanenta plats. Och två uttjänta vattenbaljor från hästarnas hage där det finns jordgubbar som är barnets.
Ett rejält blomland i en solig slänt håller på att ta form. Just nu är det indiankrasse och någon fetknopp som bor där tillfälligt men det är tänkt att det ska gå i färgerna gul-orange-röd.

Förutom det försöker jag fylla små avsatser i berget med taklök och odlar backtimjan in absurdum för att plantera ut i en minimur som avgränsar odlingshöjden från slänten.

Och så finns det två små äppelträd varav det ena ska spaljeras.

På önskelistan:
- Gräsmatta:D
- persikoträd
- ett gäng med buskar

Är detta den officiella stödgruppen för anonyma fröshoppare?
Jag reducerade i alla fall varukorgen till hälften innan jag checkade ut men det blev dyrt ändå:angel:

Mvh första året med egen trädgård:D
Svar ja. Jag beställde just från impecta och råkade köpa ännu fler på Blomsterlandet.

Och jag har köpt en massa jobbiga frön som tar typ mellan 10-14 månader att gro. Kommer ju inte att hända att jag fixar det.:rofl:

Svar ja. Jag beställde just från impecta och råkade köpa ännu fler på Blomsterlandet.

Och jag har köpt en massa jobbiga frön som tar typ mellan 10-14 månader att gro. Kommer ju inte att hända att jag fixar det.:rofl:
Jo jag har, tack vare glatt påhejande förälder, också shoppat en hel hög med potentiellt krångliga frön.
Tänker att det lätt blir så som naiv och ivrig trädgårdsnybörjare:o:D

Det regnar äntligen hos oss!!!!:bump:
:cautious:
:meh:
:arghh:

Ett stort regnområde passerade förbi och i princip över oss igår (enligt SMHIs radarbild var det över oss) och det är mycket möjligt att det regnade alldeles runt oss. Visst kan det ha regnat några droppar på morgonen innan jag vaknade, men med tanke på att det var snustorrt i tunnorna som samlar regnvatten från stuprören, så vet jag vad jag tror om den saken.... :arghh:
Det är helt enkelt som vanligt, de regnväder som passerar landet diagonalt från västra skåne och snett uppåt lyckas nästan alltid missa oss. Inte alls ovanligt att vi ser regnmolnen bakom grannens skog (vet inte hur väl det syns på bilden), men hit når de inte...
1529313180270.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka