Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag beställt Jujubärträd (2) och Bubbleberry jordgubbsplantor (3).

Blir att hämta under Malmö Garden Show, vet inte än om det blir bil eller tåg ner.

Har försökt googla men hittar inget bra svar. Sådde gräsmatta för cirka 2 v sedan. Den har tagit sig fint, lite fläckig men gräset är 6-7 cm på många ställen. Det är soligt och varmt hela dagarna och jag vattnar/fuktar 3-4 ggr/dag. Hur länge behöver man vattna? Det jag får fram är att man ska vattna tills gräset rotat sig, har det rotat sig när det är 6-7 cm högt? Är förvirrad och vill INTE att gräsmattan ska dö. Dyrt att vattna som en tok hela dagarna bara så vill inte vattna i onödan.. ;)

Jag vet inte, jag har hört och tidigare själv tillämpat början av juni som utplanteringstid. :)
Mina såg inte särskilt pigga ut när jag gick förbi dem imorse, men det kan bero på att jag varit dålig på att vattna dem än att det varit för kallt.
Här har det varit varmare än "juni" i flera veckor, typ mellan 25-27 grader på dagarna. Jag misstänker dock att det är 9 grader på nätterna som gör att mina squash surar lite. De har stått ute och vant sig på dagar och nätter men dock mer nära huset där värmen kanske är kvar längre.

Hehe, jag bor inte så långt från Margretetorpsmässan = zon 1.

Men plötsligt så hade trädgårdszombien bara tagit över kontrollen över min kropp (ännu en gång...), och ordnade så att mina viljelösa fingrar knappade in en beställning på den där zonknäckarboken som jag beskrev förut. "*måste ha den boken. måstemåstemåste köpa den boken. beställabeställabeställa. Lillgrådis vill ha valnötsträdocholivträdochpersikorochaprikoserochallting. måstemåstemåste* :arghh:

Så jag lovar att återkomma med en recension, om den visar sig ha tips som kan ge hopp också åt någon stackare som inte har förmånen att hålla till i zon 1!
Och mullbär är så gott och träden så fina. Jag satt (tyvärr) under ett på Gotland förra året och fick lila fläckar i baken och mumsade mullbär.

Min mor har mullbärsträd som är ca tio år gammalt. Det har inte blommat ännu tyvärr. Utkanten av småländska höglandet, ca zon 4. Till skillnad från valnötsträdet, också tio år och gav första frukterna förra året. I år är det besudlat med blommor, ser ut att kunna bli massvis med nötter! :)
Nej jag vågar nog mig inte på mullbär suck. Precis norr om Stockholm.

Plantorna är så dyra också, fikon är billigare i så fall.

Men de äter inte mördarsniglar som vi äter godis... de behöver lära sig äta det som ”basfoder”. Men jag skulle inte tveka att skaffa myskankor. Ge mig bara en anledning så...
Det sägs dock att de gärna äter sallad och böngroddar som godis. Det hindrade mig när grannen var lite sugen, halvt på skämt antar jag.

Nu har jag beställt Jujubärträd (2) och Bubbleberry jordgubbsplantor (3).

Blir att hämta under Malmö Garden Show, vet inte än om det blir bil eller tåg ner.

har du beställt från nåt speciellt ställe eller det bara råkar bli så att du ska hämta då? Vi funderar på att åka till Malmö Garden Show nämligen och funderar på om det är något man ska kolla innan :)

Mina vaxbönor tittar upp! Livrädd att en fågel kommer och gnager i sig dem. Mamma tappade en påse majrova eller rädisa (minns inte vilket) i pallkragen så den ser mäkta underlig ut nu. Mina utplanterade mangold mår pest och svartkålen surar. Blomsterbönorna strävar uppåt, men deras pilspalje försöker tyvärr göra detsamma, jag som trodde den legat så länge att den var död innan jag byggde den.

Mina vaxbönor tittar upp! Livrädd att en fågel kommer och gnager i sig dem. Mamma tappade en påse majrova eller rädisa (minns inte vilket) i pallkragen så den ser mäkta underlig ut nu. Mina utplanterade mangold mår pest och svartkålen surar. Blomsterbönorna strävar uppåt, men deras pilspalje försöker tyvärr göra detsamma, jag som trodde den legat så länge att den var död innan jag byggde den.
Ringbarka pilen! Den kommer rota sig och börja växa annars.

Vi har ingen robot, än. Så som vår gräsmatta är utformad så är det för bökigt att ha en robot just nu. Men vi har planer på att stänga igen nuvarande infarten och så gräsmatta där och då kommer allt gå ihop så då blir det en robot :D Längtar faktiskt!

Eftersom vår tomt delvis är under konstruktion så delade vi upp den, då får gräsklipparroboten sköta ena delen så det ser fint ut, och andra delen får se för jäklig ut tills vidare.

Så man får välja åt vilket håll man vilar blicken :p

har du beställt från nåt speciellt ställe eller det bara råkar bli så att du ska hämta då? Vi funderar på att åka till Malmö Garden Show nämligen och funderar på om det är något man ska kolla innan :)
Har beställt från Plantido som ska stå på mässan☺.
Mejlade och frågade om det gick att beställa för avhämtning under mässan och fick till svar att det var säkras om jag ville vara säker på att få tag på just det jag ville ha.

Finns det någon snäll och rar marktäckare som jag kan ha under hallonen? Jag planterade om hallonen och satte dem ganska glest eftersom det ju allt eftersom ändå kommer komma upp nya skott. Nackdelen är dock att det är väldigt bart under och att ogräset lätt sprider sig på nytt. Men hallon med sitt grunda rotssystem kanske inte gillar konkurrens?
Åkerbär?

Vi har växtloppis i helgen men jag har noll koll på mina växter och funderar på att skippa att ta med mig. Jag har några som jag skulle kunna kränga av men de behöver planteras om (flera sticklingar i samma kruka osv). Kanske skänker jag dom till föreningens bord i stället :P.

Tips mot sniglar : ringblommor. Mina föräldrar fick in sniglar som de plockade frenetiskt förra året. De märkte dock att det inte var några i landet som var omringat av ringblommor. Det var heller inga sniglar på komposten flera dagar efter det slängts ringblommor där.
Tack! jag ska ösa ut ringblommor överallt. De är så fina också.

(Jag har också läst att de inte gillar lavendel och doftpelargon och timjan men de är lite svårare att sprida överallt även om jag hade tänkt att försöka prova.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka