Problematisk

Trådstartare
Jag är extremt efter resten av världen nu, men sånt är livet ibland.
Tradera, hur fungerar det? Är det ett säkert sätt att köpa och sälja saker? Behöver man vara medlem för att köpa och sälja, kostar det något?
Har man någon kontakt med säljare/köpare för att komma överens om frakt etc eller hur funkar det?
Jag har verkligen noll koll, men har insett att det finns mycket kul som säljs där och att det kanske är värt att prova sälja grejer där också.
Så om nån kan ge mig en liten snabbkurs i hur det fungerar vore det grymt uppskattat :up:

Jag har både köpt och sålt på tradera och tycker det är väldigt bra. För att köpa eller sälja måste man skapa ett eget konto, sen är det bara att sätta igång.
Kostnaden kommer först om du ska sälja, den beror på hur dyrt varan säljs för. Som köpare betalar man endast priset på varan samt ev frakt.
Om man vinner en auktion får man ett mail med kontaktuppgifter och gör där upp frakten, en del har dock inga alternativ till frakt, utan använder sig av ett fraktbolag, men det syns ju i annonsen, och där ska även fraktpriset framgå.
Om du går in på traderas hemsida så finns all info längst ner på sidan ;)

Jag gillar tradera, har köpt och sålt där o över tio år nu.

Du betalar bara provision för det som blir sålt, 10% ligger provisionen på för säljare.

Som köpare betalar du inget i avgift till tradera.

Prova att skapa dig en inloggning och köp en liten pryl först för att känna på lite, man kommer in i det fort :)

Senast ändrad av en moderator:
Jag är extremt efter resten av världen nu, men sånt är livet ibland.
Tradera, hur fungerar det? Är det ett säkert sätt att köpa och sälja saker? Behöver man vara medlem för att köpa och sälja, kostar det något?
Har man någon kontakt med säljare/köpare för att komma överens om frakt etc eller hur funkar det?
Jag har verkligen noll koll, men har insett att det finns mycket kul som säljs där och att det kanske är värt att prova sälja grejer där också.
Så om nån kan ge mig en liten snabbkurs i hur det fungerar vore det grymt uppskattat :up:

Du skapar ett konto, sedan kan du sälja eller köpa. Det är bara att följa anvisningarna på sidan.

Det är lite olika med betalningen, en del använder ex KLARNA-faktura eller paypal för betalningar, andra (vanligen privatpersoner) använder vanligt kontonummer.

Jag har både köpt och sålt (främst kläder) och för mig har det funkat fint! Det är inte bara privatpersoner utan även företag som säljer via tradera nu.

Kan tillägga att det kan vara bra att läsa omdömena om säljaren, då ser man hur det fungerat vid tidigare affärer. Har säljaren bra omdömen så brukar det vara smidiga affärer

Puttar upp med en till dum fråga :o
Ser ibland saker med utgångspris 1 kr, även helt nya grejer och så. Plus frakt då naturligtvis, men ändå.
När det är såna priser, är det lockpriser då och att de inte säljer under xx kr ändå, eller kan man få t.ex. en ny tröja för 1 kr + frakt om man har tur? :p

Puttar upp med en till dum fråga :o
Ser ibland saker med utgångspris 1 kr, även helt nya grejer och så. Plus frakt då naturligtvis, men ändå.
När det är såna priser, är det lockpriser då och att de inte säljer under xx kr ändå, eller kan man få t.ex. en ny tröja för 1 kr + frakt om man har tur? :p

Javisst kan du få det. Priset är såklart lockpris men om ingen bjuder över så får du den.
Det är bra att sätta ett lågt pris om man ska sälja, det skapar mer intresse än om den kostar 1000:- såklart.
Köpte nyss en ny tuner (en sorts radio till stereon) för 49 spänn :D

Javisst kan du få det. Priset är såklart lockpris men om ingen bjuder över så får du den.
Det är bra att sätta ett lågt pris om man ska sälja, det skapar mer intresse än om den kostar 1000:- såklart.
Köpte nyss en ny tuner (en sorts radio till stereon) för 49 spänn :D

Vad bra!
Nu tror jag väl inte att jag i lugn och ro kan sitta och få hem massa saker för 1 kr styck, men det är bra att jag iallafall lär mig sakta men säkert hur det fungerar :p Och så att jag själv vet "hur man gör" när det är dags att lägga upp saker själv!

Jag har både sålt och köpt på tradera. Det har funkat jättebra förutom ett par gånger.
Men- därför skulle jag säga att jag aldrig skulle köpa något jättedyrt samt att det är lite av en chansning. Dvs jag köper som en rolig grej och varje gång det är fina saker ser jag det positivt.
De negativa sakerna var tex när jag köpte tallrikar och personen hade skrivit att de var som i nyskick och knappt använda. Jag öppnade paketet och hittade talriker med matrester på och mängder av repor. Fick dock skicka tillbaka så inga problem ändå. Men- det hade ju blivit problem om jag då hade tänkt mig att använda tallrikarna dagen efter.
så därför köper jag inte något på Tradera som är en pryl som jag måste ha.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 517
Senast: Pratsch
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024