OMG ÄLSKAR!!! Så fint!
Har du lagt på färgen liksom? Fantastisk bakgrund, vill lära mig att måla sådär! Berätta hur du gör!
Tack! ☺
OJ va svårt! Ska försöka förklara.
Typ så här brukar jag göra
Börjar med en undermålning för att bli av med allt vitt. Antingen burnt umber eller kanske ultramarine. Sen skissar jag över det.
Efter det målar jag de svartaste skuggorna. Använder aldrig svart färg utan blandar brunt och blått.
Börjar nästan alltid med brunt blått och vitt för att blanda färger. Sen kanske jag lägger till någon annan färg när det behövs.
Efter skuggorna är där väljer jag en lämplig ton till bakgrunden. Kanske inte täcker hela bakgruden men runt där jag målar. Då blir det lättare att sätta rätt ton på nästa steg;
Målar in tonerna från mörkaste till ljusare men sparar de ljusaste vita till sist.
När jag är hyffsat nöjd låter jag det torka i några dagar sen blir det bler lager med tunt blandade färger för att få till djup i skuggorna och få till glans och färg där det behövs.
I allmänt;
Försöker blanda till färgerna rätt innan jag lägger dem på duken så att jag inte blandar för mycket på själva målningen.
Använder en platt pensel så det blir lite kantigt och försöker att använda en så stor pensel som möjligt. Jag gillar när man kan se penseldrag så försöker lämna så mycket sånt som möjligt istället för att släta ut allt.
Samlar gamla antika ramar på ebay och auktioner och inland blir det en ny tavla bara för att jag har fått tag på en fin ram
Hoppas det inte blev för mycket svammel. Kanske får filma nån gång!