Senneliers använder tistelolja som medium läste jag, de flesta andra använder linolja. Kanske det är det som gör skillnaden? Jag har inte provat Sennelier men Beckers A, W&N, Winton, Lefranc & Bourgeois och några till och jag tyckte de var ganska lika för de billigare pigmenten (ockror och andra liknande). Kollade priserna på kadmiumfärgerna och jösses, nästan 400 kr för en liten 37ml tub.Tack! Vad glad jag blir!
Jag blandar zinkvit, neapelgul och kadmiumröd. Till djupare toner blandar jag detta med fransk ultramarin och ibland lite bränd umbra. Jag är försiktig med det bruna och försöker undvika att överanvända denna, blandar hellre skuggor med blått. Mitt största problem i början var att jag överanvände brunt.
I andra eller tredje lagret kan jag gå på med titanum vit för att få till ljusdagrar och väldigt ljusa partier. Titaniumvit är mer täckande än zinkvit.
Jag har också märkt att det är stor skillnad på färgerna beroende på vilket märke man använder. Jag använder nästan bara Senneliers oljefärger nu, dessa gillar jag bäst (går enligt mig inte att jämför med tex Winsors färger) men det kanske är en smaksak!
Ett tips för dem som vill måla akvarell och tycker pappret är för dyrt är att satsa på hela ark 22"x30" (56x76cm), betydligt billigare än block och mindre går går till spillo när man klipper ut i den storlek man behöver.
Senast ändrad: