Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hade SÅÅ gärna gjort det.

Men två dilemman. Får man visa trots att han bara har en kula för tillfället?!
Sen är det ju de, grevagården. När man bor i Luleå så är avstånden ett ständigt bekymmer.

*delvis kl*

Frida1982: Tack! Har inte vart ut på SPHAs hemsida på länge, surfar via telefonen då internet inte kommit igång igen efter flytten :S

Western wannabe: Det skulle vara jättekul, men jag vet inte om jag är redo att åka så pass långt med henne än... Synd det inte är närmre då hade jag mer än gärna vart med! :)

__Jeanette: Jag förstår att du tycker det är längt, har väl kanske halva avståndet mot vad du har o jag tycker att DET är långt. Iallafall nu när jag inte åkt så mycket transport med henne...

Nejj precis, man måste ju ta det i flera etapper och övernattningar isf. Men jag vet inte ens om det är lönt att visa, när han somsagt bara har en kula.

Sen blir jag jäddrigt förvirrad, finns ju som ingen info någonstans :-/

Nejj precis, man måste ju ta det i flera etapper och övernattningar isf. Men jag vet inte ens om det är lönt att visa, när han somsagt bara har en kula.

Sen blir jag jäddrigt förvirrad, finns ju som ingen info någonstans :-/

Jag läste i APHA´s regelbok och om jag förstod rätt så är det hingstar 2 år och äldre som måste ha båda kulorna nere. Så det är bara att ut å "haltra" honom så får vi hoppas att båda kulorna kommit ner tills nästa år :)

Hola igen,
Min känns äckelhög! Undrar om jag någonsin kommer kunna klättra upp på henne...:eek:

Dock inte mätt henne alls och nu är hon ju på bete så det får vänta till september. Då börjar oxå skolan med att lära sig att vara ensam i stallet och att ledas vid hand på ett trevligt sätt.

Har någon tanke om att hon skall vara trevlig nog att kunna ta med som handhäst för att göra allt lättare när det väl är dags att sitta på henne.

Var i Kanada för en massa år sen, vid foten av Rocky Mountains. I alla fall så hällde vi in oss på en mathak för att få i oss litet lunch. Sol och fint väder iklädda t-shirt och shorts. Plötsligt vällde det in en massa infött folk. Hällde av bilar och band upp djur. Så blev det alldeles mörkt ute och så plötsligt, utan förvarning kom snö och hagel om vartannnat i mängder....

1 timme senare var marken täckt av 5 cm snö och där stod vi litet fåraktigt i våra shorts....:crazy: - Chinook

Med det i bakhuvudet så får vi verkligen hoppas att din häst inte har någon som helst likhet med väderfenomenet :D

mvh Eva

Haha, ja det får vi verkligen hoppas :-D Än så länge är hon iaf helt otroligt cool (peppar, peppar ta i trä och allt det där ;-) )

Du får jättegärna skriva in här hur hög din är sen när du mätt :) Kul att jämföra :)

Chinook verkades idag för första gången sen jag hämtade henne. Var lite orolig för hur det skulle gå eftersom hon är lite nervig när det åskar och det mullrade på ordentligt över huvudena på oss men det gick jättebra! Hon stod nästan och halvsov vissa stunder medan han verkade och jag stod och klappade och kliade henne. Blev riktigt stolt då! :love:

Nu har jag gjort en sorts träningsschema, eller rättare sagt en 1,5-årig tidsplan för hur jag ska lägga upp träningen med henne. Var riktigt roligt att sitta och pyssla med och så kändes det inte längre som en evighet tills det är dags för inridning när jag fick ner på papper vad jag vill hinna göra med henne innan dess :)

Hur går det med era 10:or? Går de också på bete fortfarande? Mina har kanske 2 veckors bete kvar, sen tänkte jag börja träna med henne :)

Sandy! Mer lätthanterlig häst har jag aldrig någonsin skodat! Börjar nästan bli tråkigt för hon gör allt med bravur! När man leder henne så går hon med huvudet låååångt ner och det är bara att föra fram handen så börjar hon sakta jogga brevid min man :love: Vill så gärna behålla henne,allt mer för varje dag men vad ska man göra med tre hästar och nyligen arbetslös :cry:

002.jpg

030.jpg

059.jpg

Tack!!:bow: Är himla stolt över min första egna uppfödning och hon blev allt vad jag drömt och planerat om och fick även det lilla extra.

*hugger en knapp och bildbombar*

312508_10150361113845752_519360751_9969007_7638129_n.jpg

312580_10150361120120752_519360751_9969126_5566065_n.jpg

302805_10150361121760752_519360751_9969134_1861838_n.jpg

Släppte honom lös på ridbanan (tanken var att fota några bilder i rörelse........yeah sure.) såhär såg han ut för att sekunderna senare gäspa. Jag som tänkt mig en liten snabb reininghäst. Jag har numera en 14månaders dinosaurie som absolut inte vill röra sig mer än nödvändigt ;-)

321057_10150361122620752_519360751_9969139_5821181_n.jpg

321593_10150361124710752_519360751_9969146_4399025_n.jpg

Haha lilla älskade gullpojken. ;-) men visst är han lite snygg ändå??

Ja dom är inte så många ;-) Hade dock velat ha en fjärde strumpa också! Undra om tygfärg fungerar?? ;-))

Vad kul att det går så bra :)

Och jag håller med, hon är riktigt riktigt fin!

Han är riktigt snygg :love: Gillar de blåa ögonen med!

Jag har förresten tränat Chinook med träns nu, andra gången idag :)
Jätteduktig är hon min skrutta, fast hon försökte klia av det på mig en gång :D

Jag ska förresten passa på att bildbomba jag också :D

Tränsfröken:

314312_10150299005645842_585020841_7706127_2532333_n.jpg

Sadelfröken:

298606_10150285167815842_585020841_7580311_6478124_n.jpg

301285_10150285161860842_585020841_7580253_3886175_n.jpg

set

Vi har bestämt oss för att behålla Sandy!

Det har även dykt upp en 13 årig tjej som pysslar med henne 2-3 gånger i veckan. De har så roligt ihop. Går små promenade och hoppar över vattenpölar. Hon ska tydligen bli hoppponny med :D

Har tömkört en gång i grimma och tömkörningsgjord. Hon var super duktig. Eftersom hon är utsäckad så brydde hon sig inte om linorna runt rumpen och bakbenen. Inga problem med att svänga,stanna,backa eller jogga. Min 5 åriga pojk på 17kg har suttit på henne en gång och det som hände var att hon sänkte huvudet och bara slappnade av :love:

Gisses nart är de 2 åringar!:eek:

+ Jannice

Förlåt, jag bara såg det här och ville göra en inflikning.. Jag har bott i Edmonton och fick lära mig att chinook-vindarna är plötsliga, varma vindar som sveper ned för Klippiga Bergens östsida och kan enligt kompisars erfarenheter smälta en fot snö över en natt, därav "Snö-ätare".

Så Jannice, jag tycker du inte ska känna oro över namnets innebörd för hästens beteende, om du nu gjorde det! ;)

Har själv ett par 2010or och jag får väl återkomma om någon av dem skulle bli "western-häst", fast de är födda i USA. Denna sötnosen är nog min favorit... :)

R%C3%B6d%20konstantskimmel%20Nokotaf%C3%B6l.JPG

Senast ändrad:

Stolt ägare på en quaterponny som jag tänkt rida förhoppningsvis reining på .
har i helgen haft honom 10 vec och då han kom var han nästan o hanterad men hade åkt transport utan problem ca 3 ggr inga problem när vi lasta honom heller.
Förra ägaren sa att han var så bly o då dom kom till hagen så dom lätt honom vara .
tycker resonomanget var lite konstigt kan man lasta kan man väl ta sig lite tid och kolla hovar ryckta mysa lite osv.
turligt nog stämde inte de att han var blyg utan han är jätte nyfiken gla o framåt o helt klart lätt att jobba med :grin:

Jag är överlycklig nu när man kan fixa hovarna utan sparkar, ryckta honom utan att han panik hugger efter borsten ja de är så kul o se att han tar allt så snabbt överlycklig som få.

hstprylar004.jpg

En liten bild på killen som jag nu i dag har haft i 10 vec han är född juli 2010
han är efter Blue eyed candy king och under ett ridponny sto med namnet littel big true love

Lill killen eller LB blue Ice kommer bli quaterponny regad :love:

fixade bilden /mod

Senast ändrad av en moderator:

O tack så mycket lärt mig att man ska kolla först när man sätter in bilder
hämst snällt av dig mod :D

Undrar om nån har eller tänker ställa upp på nån showmanship at halter med era ungdomar.
Jag ska försöka mig på de till nästa år då han blir 2 år
hans halvsyster var i väg i sommar och skulle visst i väg till helgen igen

ser fram i mot många kuliga äventyr tillsammans med min lille kille.
tack igen för hjälp med bilden

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka