TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

A

AWAKE

Jag tänkte starta en tråd för oss med blandrashundar, där vi kan tjöta lite om våra små guldklimpar, visa upp dom och prata lite hund i det stora hela liksom.. ;)

Det vore kul och intressant om ni kunde svara på dessa frågorna..

Varför skaffade ni en blandras?
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?
Vad använder ni era blandraser till?
Varför valde ni just en tik/hane?



Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom?
Hur gamla är dom?
Positiva sidor, samt negativa sidor?
Bild?


:bump:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras?
Det är en omplacering som jag ville ge ett bättre liv,så därför spelar rasen ingen roll. Han är Rhodesian Ridgeback/Amstaff.

Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? -

Vad använder ni era blandraser till?
Lydnad,Personsök,Agility,Appportering m.m

Varför valde ni just en tik/hane?
Hane,hmm. Jag hade redan en tik hemma. Och han var kastrerad så det passade finfint.

Vad heter den/dom?
Ginger

Hur gamla är dom?
2 år

Positiva sidor, samt negativa sidor?
Han har en otrolig Av/På knapp,följsam och mkt lyhörd. Negativt är väl att tålamodet inte direkt är så stort:p

Bild?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04550000-04559999/640x480/4558468.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04550000-04559999/640x480/4558454.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06160000-06169999/640x480/6160800.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06210000-06219999/640x480/6219223.jpg

:love:
 
Senast ändrad:
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras?
Jag föredrar blandraser framför renrasiga, av den enkla anledningen att de oftast håller sig friskare och sedan får man en lika god vän för en billigare peng.

Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?

Jag älskar Border Collie och tycker att Labradorer är speciella och trevliga hundar, så när dessa två hundar förenades i en, så tvekade jag inte en sekund.

Vad använder ni era blandraser till?
Han är ju bara 9 veckor gammal nu, men i framtiden hoppas jag på att kunna använda honom till eftersök och stallhund.

Varför valde ni just en tik/hane?
Jag föredrar hanar. Är uppväxt med hanar så det kändes naturligt för mig att välja en hane. Jag skaffar mig gärna en tik i framtiden. Har inget egentligen emot tikar, men föredrar hanar.

- - -

Min hund heter Emil och är en mix utav Border Collie och Labrador. Han är snart tio veckor gammal. Hans positiva sidor är att han är väldigt lättlärd och hans hittils uppvisade negativa sidor är att han är lite väl envis ibland och lite för "på".. sometimes! ;)

 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag tänkte starta en tråd för oss med blandrashundar, där vi kan tjöta lite om våra små guldklimpar, visa upp dom och prata lite hund i det stora hela liksom.. ;)

Det vore kul och intressant om ni kunde svara på dessa frågorna..

Varför skaffade ni en blandras?
För att min förra hund blev pappa och ville ha en valp efter honom.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?
Jag är huskyfrälst.
Vad använder ni era blandraser till?
Sällskap
Varför valde ni just en tik/hane?

Min sambo ville ha en hane


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom?
Storm
Hur gamla är dom?
5 månader
Positiva sidor, samt negativa sidor?
Oerhört snäll hund=positivt
Lite skälllig av sig=negativt
Bild?


:bump:

bilder på min hemsida: www.freewebs.com/walkyria
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras? För jag fastnade för just den hunden.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? Se ovan..
Vad använder ni era blandraser till? Sällskap
Varför valde ni just en tik/hane? Det bara blev det könet det blev.


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom? Demons Duchess, Demon och Yodel
Hur gamla är dom?3, 2 och 6 mån.
Positiva sidor, samt negativa sidor? Glada, positiva..
Bild?

 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag har en blandis tik på snart 5 år (på lördag). Hon är blandis mellan bordercollie/labbe men det ser ut som om hon har typ schäfer i sig oxå, det kan hon ha jag vet inte. Min Lisen som hon heter har vi haft sen i Mars 2006, hon kom till oss från ett äldre par som inte kunde ha henne kvar. Lisen har lite DAMP tror vi, hon tycker allt inom lydnad, aglility o sånnt är tråkigt, förutom bollar, hon är galen i bollar, vi kan inte ha en boll framme för då blir hon galen. Hon var tom hos grannen o hämtade boll när vi tagit undan alla här. Att åka bil tycker hon är skoj för där kan man valla andra bilar, hon springer runt, runt i kombin under hela bilturen, jobbigt som f*n. Hon är en snäll und annars men som sagt väldigt aktiv o tyvärr allt för skällig.

Bilder kommer
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras?
Jag vet faktiskt inte riktigt, för jag hade då planerat i ett år att jag skulle ha en staff... :crazy: Men så fanns hon där i huset bredvid, och var så söt. Dessutom ville jag att hon skulle slippa flytta nåt mer.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? Tjaa, enigt utsago var hon dvärgtax, det kan jag konstatera att hon inte är, utan snarare korsning mellan kanintax/chihuahua (obs min egen ej vetanskapliga gissning). Hon fanns, var söt och behövde mycket kärlek och en fast hand helt enkelt!
Vad använder ni era blandraser till? Tränar lydnad, löjliga trick och planerar en framtid som freestylestjärnor! Spårar, myser, trivs tillsammans.
Varför valde ni just en tik/hane? Vid det här laget har säkert alla förstått att Lady inte var en planerad hund, även könet föll på slumpen!


Vad heter den/dom?Lady
Hur gamla är dom?2,5 år
Positiva sidor, samt negativa sidor? Mysig, rolig, förbannat envis, för viltintresserad, underbar, barnkär.
Bild?
Ladyhj.jpg


Ladysimma.jpg


Ladytimo.jpg
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Har inte fått hem våran än, men jag svarar ändå :)

Varför skaffade ni en blandras?
En som vi känner fick en kull: pappan är ridgeback och mamman labrador/golden. Vi hade länge velat ha en ridgeback men föll för dessa då dem har helt underbara föräldrar samt att dem blir lite mindre och lugnare än renrasig ridgeback. Perfekt.

Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? -
Se ovan

Vad använder ni era blandraser till?
Vi har inte fått hem honom än, men sällskap blir det nog. Träna mycket fast inte tävla.

Varför valde ni just en tik/hane?
Vi ville ha en hane dels för att min familjehund är tik och ogillar andra tikar, och självklart vill vi att dem ska kunna leka. Och så tycker jag inte om när tikar löper heh.

Vad heter den/dom?
Jadu... Funderar fortf. står nog mellan Kejos och Melton.

Hur gamla är dom?
6 veckor

Positiva sidor, samt negativa sidor?
Hmm.. Fin, snäll, nyfiken men vilken valp är inte det.

Bild?
Kejoscashellernt.jpg
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras? För att vi hade tittat på bägge "hans" raser. När vi hittade valpar med en förälder av var ras till mindre än halva priset tyckte vi det lät bra.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? För att vi tyckte om båda raserna och eftersom vi tyckte att de hade ungefär samma mentalitet trodde vi inte så mycket kunde gå snett på den biten när man blandade. N. Foundland o B. Sennen
Vad använder ni era blandraser till? Som sällskap och som motion:smirk:
Varför valde ni just en tik/hane?[/B] Jag har alltid gillat "handjur" bäst. Gillar deras mentalitet mer på nått sätt. Dessutom ville vi slippa löpen.


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom? Enzo
Hur gamla är dom? 14 månader snart
Positiva sidor, samt negativa sidor?
Inne i värsta slyngelåldern nu. Han är fruktansvärt självsäker och självständigt vilket både är negativt och positivt. Kärleksfull. Livlig. En stor personlighet som man antingen älskar eller hatar.:D

DSC00131.jpg
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras?
Har haft både ock men tycker att 12.000:- är för dyrt;-(
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?
Just den annonsen tilltalade mig och när vi sedan hälsade på honom kändes som om han redan var våran:love:
Vad använder ni era blandraser till?
Han är ju bara 14 veckor men tanken är lydnad och vakt/gårds hund
Varför valde ni just en tik/hane?
Hane för att slippa löpningarna...:crazy:


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom?
Zorro
Hur gamla är dom?
14 veckor
Positiva sidor, samt negativa sidor?
Framåt och lättlärd VASSA tänder som han gärna använder:devil:
Bild?
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras?
Vi föll pladaskt för henne. o hon skulle bli våran

Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?
ovan. hon är labardor, BC o landseer

Vad använder ni era blandraser till?
Ja, hon r 4 mån hittils. men mest som sälskap senare även agility och sök

Varför valde ni just en tik/hane?
Vi ville ha en tik och sen så föll vi mer för henne en hanen

Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom?
Tindra

Hur gamla är dom?
4 mån

Positiva sidor, samt negativa sidor?
Väldigt lätt lärd, tcker om att arbeta.

nagativt; ja du väldigt bråkig håller mig vaken om nätterna med att busa i några timmar :rofl: käkar upp posten ibland om hon kommer åt den. :p nafsar lite (försöker träna bort detta)

Trevlig hund... som verkligen älskar att tänka o arbeta. Lärde sig sitta på 1 dag sen kunde hon de. Samt att hon redan eter 2 v visste att vänta betyder att man inte får gå o varsegod att man får gå
Bild?
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

nu har mina bara en ras i sig, men eftersom de är oreggade räknas de som blandraser så jag tar mig friheten att svara ändå :p


Varför skaffade ni en blandras? labben; för att jag inte visste bättre. schäfern; för att hon skulle avlivas och för att jag inte visste bättre.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? tja... se ovan. jag ville ha en stor hund att promenera mycket med.
Vad använder ni era blandraser till? träning och tävling (lydnad)
Varför valde ni just en tik/hane? labben; kön har alltid varit ointressant för mig. jag gick på individen istället.


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom? labben; Loke. schäfern; Minina
Hur gamla är dom? 7 resp 9 år
Positiva sidor, samt negativa sidor?labben; + enorm arbetslust, han bara går och går och går. mycket lättmotiverad. alltid glad. -lättstressad, inte så smart, en jäkla bulldozer. schäfern; + mycket tillgiven och trogen, smart (när det behagar henne), vacker. - ganska neurotisk, för mycket skärpa, osäker, lat.
Bild?
har inga nya :(.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag föredrar blandraser framför renrasiga, av den enkla anledningen att de oftast håller sig friskare

Vart har du sett den infon då? den lär jag missat helt och hållet:rofl:
för varför skulle det vara så för? att bara för man gör en blandning blir dom friskare så enkelt funkar inte hundaveln tyvärr.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag tänkte skriva detsamma. Men eftersom det skrivits om det förut och TS även läst det här förut, så tror hon fortfarande det är sant att blandisar är friskare. Hon har läst det i många böcker skrev hon i en annan tråd. Vi frågade vilka böcker, men fick ej svar.
Måste vara väldigt väldigt gamla böcker, eftersom man trodde på detta förr.

Eftersom man säkert kommer få höra att denna tråden var för blandraser, så kan jag lägga till ;)
Varför skaffade ni en blandras?
Skulle jag aldrig skaffa, men min man hade en när vi träffades.

Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?
Hade han inte en tanke på, skulle bara inte vara för liten hund. Schäfer/BC

Vad använder ni era blandraser till?
Sällskap, men hon aktiveras ju en del så klart.

Varför valde ni just en tik/hane?
Vet inte varför han gjorde det.

Hur gamla är dom?
6 år snart
 
Senast ändrad:
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Vart har du sett den infon då? den lär jag missat helt och hållet:rofl:
för varför skulle det vara så för? att bara för man gör en blandning blir dom friskare så enkelt funkar inte hundaveln tyvärr.

Har du aldrig hört talas om det? Himla märkligt, faktiskt. Enligt statistiken så är blandraser (..med okej blandning) friskare genom livet än renrasiga. ;)
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag vill inte att denna tråden ska bli förstörd genom vise och versa. Vill ni mig något personligen så är ni välkomna att PM:a mig. :idea:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras?
Har nästan alltid haft blandrashundar, tycker faktist att dom håller sig friskare. Alla våra blandraser (stora hundar) har blivit runt 15 år, och våra renrasiga (schäfer o labbe) har blivit runt 9-10 år.

Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig?
Skulle igentligen inte köpt en blandras denna gång, men vi föll pladask för dom här otroligt söta valparna. Golden/rottweiler.
Vad använder ni era blandraser till?
Lydnad och lite agilityövningar

Varför valde ni just en tik/hane?
Vi köpte både och :smirk: skulle vart hane enbart men när den lilla tiken hade oseriösa köpare (enligt mig) så sa ja att vi tar henne med. Kastrerade hanen så att det inte skulle bli valpar, men det funkade tyvärr inte att ha dom tillsammans så vi hyrde ut han till en underbar tjej som senare köpte han.


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom?
Felizia & Mozart
Hur gamla är dom?
2 år i april
Positiva sidor, samt negativa sidor?
mycket glada, personliga
Negativt: hmm...äter dåligt

Bilder finns inte på fotogalleriet sök på "fisan"
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Varför skaffade ni en blandras? Hade kikat lite på isländsk fårhund, o eftersom Zelda är hälften IF och jag var en fattig student som då inte visste bättre så blev det hon.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? Som sagt, var inne på isländsk fårhund. Dock skulle jag inte nu skaffa en sådan.
Vad använder ni era blandraser till? Sällskap. Aktiveras med agility, "hobbyspår", lite lydnad, trick etc. Vill prova på flyball och rallylydnad!
Varför valde ni just en tik/hane? För att det är första egna hunden "på riktigt" (har haft hundar i familjen dock) o det kändes som att en tik passade bäst.


Vad heter den? Zelda
Hur gammal är den? Två år och sju månader.
Positiva sidor, samt negativa sidor? Hon är, för mig, lagom aktiv och lättmotiverad. Alltid glad mot människor och älskar alla. :) Kan dock ibland vara blyg mot vuxna män. Tyvärr funkar det inte längre med tikar, och hon är även otroligt skotträdd. En annan negativ sida är att när de vallgener hon fått slås på så är hon svår att få kontakt med...:crazy:


Bilder

janu63.JPG


nove49.JPG
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Barn Relaterat till tråden jag just startade på Allmänt så är jag nyfiken på hur ni föräldrar hanterar den kroppshets som finns idag, och hur...
Svar
16
· Visningar
2 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp