Träd som lutar mot hus

WBanna

Trådstartare
På grannmarken som ligger precis bakom vårat hus står det en stor tall som lutar oroväckande mycket mot huset. En dag som denna när det stormar är det extra spännande att bo i tallens fallriktning... Jag har sagt till ansvarig person om detta flera gånger, men inget händer. Hur ska man ”gå vidare”, ska man kontakta kommunen? Hittade inget vettigt när jag googlade.

Har för mig att det står någonstans i lagen om att du ska uppmana personen att fixa det hela och om den inte gör det så kan du göra det själv och skicka räkningen till personen. Om du sedan får betalt är ju en annan femma.......
Kolla med någon lagkunnig, vilken lag/paragraf/stycke det står.

Har för mig att det står någonstans i lagen om att du ska uppmana personen att fixa det hela och om den inte gör det så kan du göra det själv och skicka räkningen till personen. Om du sedan får betalt är ju en annan femma.......
Kolla med någon lagkunnig, vilken lag/paragraf/stycke det står.
Nej, det gäller om grenar eller rötter tränger in på tomten, man kan inte tvinga någon att ta ner ett träd på deras tomt. Om man störs av grenar/rötter från grannens växter har man rätt att kapa det som växer in på ens egen tomt, man ska dock ge grannen en chans att åtgärda det själv först. Kostnaden och arbetet om man gör det själv får man betala själv.

Om trädet utgör en fara och grannen vägrar åtgärda tycker jag att du ska vända dig till miljöförvaltningen eller motsvarande i din kommun. Om kommunen också anser att trädet är farligt kan din granne få föreläggande att göra något åt det.

Om trädet utgör en fara och grannen vägrar åtgärda tycker jag att du ska vända dig till miljöförvaltningen eller motsvarande i din kommun. Om kommunen också anser att trädet är farligt kan din granne få föreläggande att göra något åt det.
Tack! Då ska jag ringa dem. :up:

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 444
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat