Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Texaz

Trådstartare
Funderar lite över hur man kan bidra vid t ex katastrofer som bränder, utan att vara den direkt hjälpande/räddande?

Tanken kom först vid branden på Söder, där någon kommit med kaffe/vatten till brandmännen.
Slog mig även idag då ett lokalt konditori ordnat med baguetter till de som bekämpar den stora branden utanför Sala.

VAD kan man rent konkret göra för att hjälpa till? Inte bara vid bränder, utan vid andra olyckor?

Funderar lite över hur man kan bidra vid t ex katastrofer som bränder, utan att vara den direkt hjälpande/räddande?

Tanken kom först vid branden på Söder, där någon kommit med kaffe/vatten till brandmännen.
Slog mig även idag då ett lokalt konditori ordnat med baguetter till de som bekämpar den stora branden utanför Sala.

VAD kan man rent konkret göra för att hjälpa till? Inte bara vid bränder, utan vid andra olyckor?
Att vara utbildad i HLR! DET är en STOR hjälp i de fall du kommer först på plats på olycka. Var medmänniska, rädda, skydda, lindra.
Hålla sig undan, hålla fri väg för räddningsinsatser.
Vill man humpa så tja...räddningspersonalen är ju inte där för att dricka kaffe precis.

Jag tänker att i riktigt stora trauman så är det ju offren i första hand som måste omhändertas och att det riktigt stora behovet av hjälpande insatser från icke direkt inblandade är tiden efter.

Jo den utbildningen har jag + annan räddningsutbildning. Tänker mer på kringåtgärder?

För övrigt borde ALLA kunna HLR, skulle vara till stor hjälp!
Fick även lära mig att OM man inte klarade av att göra inblåsningarna så kan man iaf hålla igång med bröstkompressioner...

Att lugna folk omkring är ju också något man kan göra vid olycka, förhindra chock alltså

Att vara utbildad i HLR! DET är en STOR hjälp i de fall du kommer först på plats på olycka. Var medmänniska, rädda, skydda, lindra.
Hålla sig undan, hålla fri väg för räddningsinsatser.
Vill man humpa så tja...räddningspersonalen är ju inte där för att dricka kaffe precis.

Jag tänker att i riktigt stora trauman så är det ju offren i första hand som måste omhändertas och att det riktigt stora behovet av hjälpande insatser från icke direkt inblandade är tiden efter.
Fast en brandman/annan brandbekämpare som jobbat hur länge som helst kan nog behöva få i sig något???

Ju mindre folk -omkring- en olycka desto bättre. En brandman/polis/ambulanspersonal är på sitt jobb.
Att bistå med dryck/ätbart vid uppsamlingsplats vid exv skogsbrand är en sak, då ska man kontakta ett innebefäl först och FRÅGA efter behovet. Att hundra människor tar sig till en sån plats med drickabackar är bejärtansvärt men jag är rädd för att det mer är stjälp än hjälp att uppmana folk till såna insatser.

Tänker mest på om man kan bistå med någonsidoinsats, dvs inte befinna sig direkt på olycksplatsen, där gör man enbart nytta om man VET vad som ska göras!
Iofs, lugna chockade och hålla dem varma borde ju de flesta kunna...

Jag har funderat på samma sak i och med att vi bor i närheten av skogsbranden, det vi har gjort i dagsläget är att erbjuda sovplatser om det är någon som behöver. Bekanta som är bönder sliter för fullt runt skogsbranden genom att köra med sina vattentunnor, men annars så verkar svaret från räddningstjänsten vara att man ska hålla sig undan och inte åka dit eller i närheten. Hemvärnet har erbjudit sina tjänster men blev avböjda i dagsläget men i ett senare skede kanske de behövs.

Ju mindre folk -omkring- en olycka desto bättre. En brandman/polis/ambulanspersonal är på sitt jobb.
Att bistå med dryck/ätbart vid uppsamlingsplats vid exv skogsbrand är en sak, då ska man kontakta ett innebefäl först och FRÅGA efter behovet. Att hundra människor tar sig till en sån plats med drickabackar är bejärtansvärt men jag är rädd för att det mer är stjälp än hjälp att uppmana folk till såna insatser.

Det är grymt viktigt att förankra hjälpen med räddningstjänsten - ger sig folk ut i ett område med en skogsbrand för att hjälpa till eller bjuda på dricka - riskerar det att behövas ännu mer räddningspersonal för att rädda några av dessa.... Men ibland finns det praktiska saker som man kan hjälpa till med och som tacksamt tas emot.

"Ta hit en slang och ett strålrör, åt vilket håll ska jag gå" har iallafall varit uppskattat vid några skogsbränder jag kommit i kontakt med. Första gången var jag nog 13-14 år nånting när jag var med och släkte efter ett åsknedslag inte långt hemifrån.

I andra fall löser man problemen som uppstår när dom uppstår.

Jag vet att min mamma hade "jour" på ett av hennes tidigare jobb. När det var större olyckor så ringde de hem till oss, oavsett tid på dygnet, och så fick hon åka iväg och fixa mackor och liknande som serverades på uppsamlingsplatser och liknande. Detta tror jag dock bara hände en eller två gånger under de många år hon jobbade där.
Något liknande kanske finns för privatpersoner?

Ja nu har iaf rökdimman dragit norrut, och jag HOPPAS att det betyder att branden är under kontroll om än inte släckt... Nattens regn lär vara välkommet.
Bidrag i form av mat/vätska verkar vara välkommet av räddningspersonalen:)

DET kan jag åtminstone hjälpa till med vid annat tillfälle (och även HLR, ska även se till att få fram annan utrustning i bilen!!)

"Ta hit en slang och ett strålrör, åt vilket håll ska jag gå" har iallafall varit uppskattat vid några skogsbränder jag kommit i kontakt med. Första gången var jag nog 13-14 år nånting när jag var med och släkte efter ett åsknedslag inte långt hemifrån.

I andra fall löser man problemen som uppstår när dom uppstår.

Det beror nog lite på... De frivilliga som är där gör nytta, det kör som sagt för fullt med traktorer och på vissa ställen plöjt upp gärden för att förhindra vidare spridning. Men att släppa upp 100 personer utan kunskap i oländig terräng där vindarna gör att branden helt plötsligt byter riktning och man helt plötsligt har 100 personer i stor fara känns inte som en jättebra plan.

Det som görs och uppskattas är ihop samling av mat, vatten, vätskeersättning osv och en liten grupp som samlar ihop allt och åker dit räddningsledaren säger. Det sker redan och in för morgondagen var "kvoten" fylld förutom vätskeersättning som skulle lösas så fort apoteken öppnar imorgon.

Branden börjar komma under kontroll tack vare ett privat företag med helikoptrar hörde av sig eftersom de var på hemväg från ett uppdrag på västkusten och istället gick in och jobbar med tre helikoptrar. Militärens helikopter fick motorhaveri och måste byta motor vilket beräknas ta 12 h... I sådana här lägen så blir det väldigt påtagligt vilka dåliga resurser som finns när det verkligen behövs. Men å andra sidan så inträffar inte sånt här så ofta tack och lov!

Om du funderar kring hur man kan hjälpa till vid lite mindre, enskilda bränder/olyckor så kan jag ju berätta vad jag själv uppskattade när vårt hem brann och vad jag försökt hjälpa andra brandoffer med efter min egen erfarenhet.

1: hjälp med djuren. Någon som kan hjälpa till med fodring, mockning osv. Ev ta hand om hundar och katter när man blir inhyst i jourbostad.
2. hjälp att införskaffa enkla saker som man själv inte orkar med eller hinner mitt i allt kaos. Hygienartiklar, kläder, hund/kattmat osv.
3. lyssna. Iallafall jag hade ett enormt behov av att älta och tjata och gråta över situationen. Jag minns att jag satt i en soffa i grannens hus och hade tokångest och pratade med @whwycd över bukechatten halva natten (en fantastisk insats från Bukefalist som vanligt)

Låter inte som några stordåd precis och kanske inte som några hjälteinsatser att fodra någons tråkiga hästar eller köpa kattmat men jag kan lova att det är stort och enormt för den som behöver det.

@ASKAPLASKA - det glömmer jag aldrig! Usch! :cry:
Och så är det nog viktigt som du säger, att man, om man inte har rätt "kriskompetens" för skarpa lägen, (även om man är "civil") kanske ska lägga krutet på konsekvenserna som blir när akuta faran är över. Finnas där och hjälpa drabbade på de sätt man kan, som medmänniska. Erbjuda det stöd man kan o.s.v. DET är otroligt mycket värt! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama