Tråd om säkerhet...

Sv: Tråd om säkerhet...

Slaggjorden har jag börjat kastat :o då stallet jag jobbat i (i princip bara med unghästar) inte körde med det, jag har haft ett snöre bakom arslet fastsatt på vagnen i stället, och känner mig numer tryggare med det, helt enkelt för att vi skulle sela/köra ut med hästarna så fort som möjligt i olika heat och det fanns ingen tid att slänga på slaggjorden. Dåligt argument, JAG VET, men man gör som man blir tillsagd på nya jobb...

Hjälm har jag alltid, det skulle jag aldrig tumma på... Vad gäller ridning (monté och övrig ridträning) nästan alltid säkerhetsväst. Samt tussar på hästarna för det allra mesta.

alltid hjälm och alltid skor med klack vid både körning och ridning.

apropå träskor så har jag ett roligt minne. hade en stallkompis som jag aldrig sett i ridbyxor. en dag drog hon på sig ett par och meddelade att det var för att hon skulle rida in en av deras hästar och behövde sitta säkert. bra tänkte jag, sen när jag såg att hon red ut så hade hon ridbyxor och träskor!!! :eek: :rofl:

Cambrie skrev:
Hjälm har jag alltid, det skulle jag aldrig tumma på... Vad gäller ridning (monté och övrig ridträning) nästan alltid säkerhetsväst. Samt tussar på hästarna för det allra mesta.

Jag förstår inte dom där säkerhetsvästarna... jag känner mig som en fet-knopp med noll-koll på hästen... jag verkligen kan inte rida idom... i lopp blir man juh tvungen, men det är ju livsfarligt för mig, större risk att jag ramlar av med, änu utan :o :crazy: :D

Montéryttare skrev:
Jag förstår inte dom där säkerhetsvästarna... jag känner mig som en fet-knopp med noll-koll på hästen... jag verkligen kan inte rida idom... i lopp blir man juh tvungen, men det är ju livsfarligt för mig, större risk att jag ramlar av med, änu utan :o :crazy: :D
Håller med dig! Jag får så himla ont i ryggen av väst och dessutom är ju ännu mer osmidig, risken att man ramlar av om hästen svänger (i skritt) är ju överhängande. :o

Jag tycker det är o.k att ha västen,men man vaggas in i falsk säkerhet kasnske...... :eek:

Och nmagen kläms till...... ;)

stally skrev:
Jag tycker det är o.k att ha västen,men man vaggas in i falsk säkerhet kasnske...... :eek:

Jo magen kläms ju LITE kan man säga :eek: :D jag får ta ett djupt andetag o så stänger jag, sen när jag öppnar den är jag nästan blå i ansiktet :D :rofl:

Humelibumlan skrev:
Håller med dig! Jag får så himla ont i ryggen av väst och dessutom är ju ännu mer osmidig, risken att man ramlar av om hästen svänger (i skritt) är ju överhängande. :o

Ja precis, när vi pratade med en Fransman (japp, jag älskar Francoiser :p :D ) och han tyckte vi var helt knasiga som red med sånna, han tyckte att det var farligare med då man inte har 100% rörelse frihet :crazy: ... Men men, jag testade här om dan galopp väst/fälttävlans o fy 17 vilken smidig väst, den var skön!!! :) men priset våga jaginte ens nämna *suckar* några tusen... :(

Lines skrev:
vet ni att det är förbjudet att käka upp i träskor?

Var står det? Det har jag aldrig hört förut. Det som står i reglementet gällande lämplig fotbeklädnad gäller kusk/ryttare.

/solros- som faktiskt har checkat upp en häst i högklackade stövlar... :o

stally skrev:

Hur är du skapt, människa??? :p

Jag har inte alls samma problem med västen, snarare tvärt om... :o Nu sen jag bytta sadel kommer jag till och med av hästarna utan fara för livet också. :idea:

/// ghost

Montéryttare skrev:

:rofl: ...västen är det bästa som finns.......både för njurarna och figuren .......och tänk vad man gör sig bra på dressyrbanan med en så perfekt sits (rak i ryggen och med stolt uppsyn)..... men vad har man för nytta av det på travet.

Jag rider alltid i väst och känner mig nästan naken utan (och då med mindre stolt uppsyn :o )

Använde västen när jag körde in och tränade upp min unghäst också.

Montéryttare skrev:

Av det jag har sett av montélopp i Sverige så rids det ganska vårdslöst. Det kommer att hända en olycka, frågan är bara när. Först då kanske säkerheten tas på allvar av ALLA ryttare? :crazy: Jag hoppas att säkerhetsvästen kommer att vara kvar som krav. En riktigt fin säkerhetsväst som passar ska väl inte hindra dina rörelse? Men visst förstår jag att det känns ovant i början.

Är man med när det smäller är det nog gott att ha västen för då handlar det inte bara om att själv hålla balansen utan att klara sig från inre skador när man ligger i backen med några hästar och ryttare och fältet kommer…

solros skrev:
Av det jag har sett av montélopp i Sverige så rids det ganska vårdslöst. Det kommer att hända en olycka, frågan är bara när. Först då kanske säkerheten tas på allvar av ALLA ryttare? :crazy: Jag hoppas att säkerhetsvästen kommer att vara kvar som krav. En riktigt fin säkerhetsväst som passar ska väl inte hindra dina rörelse? Men visst förstår jag att det känns ovant i början.

Är man med när det smäller är det nog gott att ha västen för då handlar det inte bara om att själv hålla balansen utan att klara sig från inre skador när man ligger i backen med några hästar och ryttare och fältet kommer…

Mmm.. jo, som hon i gävle(?) som skule rycka tussarna då hästen sprang hem... fy 17....

JO som jag skrev, så dom riktiga fälttävlands västarna är såååå smidiga *VILL-HA* :D ist fär min betong väst...... :crazy: :o :D

lsz skrev:
:rofl: ...västen är det bästa som finns.......både för njurarna och figuren .......och tänk vad man gör sig bra på dressyrbanan med en så perfekt sits (rak i ryggen och med stolt uppsyn)..... men vad har man för nytta av det på travet.

Jag rider alltid i väst och känner mig nästan naken utan (och då med mindre stolt uppsyn :o )

Använde västen när jag körde in och tränade upp min unghäst också.

Ja rak i ryggen blir väl det minsta problemet med min väst :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025