Ang välgörenhet så skulle jag vilja säga att det beror helt på mottagaren.
Själv skulle jag tex bli glad för en donation till tex UNHCR som jag tycker gör ett skitviktigt jobb, medan en del andra organisationer mest vore, mja... Fel. Ta exempelvis om någon i mitt namn donerat till Peta, herregud liksom - jag har ett intresse i djurrätt men det blir verkligen skitfel organisation. Eller någon organisation som vid första anblick ser bra ut men lobbar för fängelsestraff för homosexuella i typ Uganda, exempelvis. Kan inte jag stå bakom organisationen så blir det ju fel att donera åt mig, liksom.
Så ja. Donationer till vissa, absolut. Till andra, absolut inte. Själv funtar jag vartenda jävla år på donationer men min familj är inte typen som uppskattar sånt alls, oavsett vart man donerar. Skittråkigt men morsan skulle mest tycka att en get till en fattig familj är skittråkigt och inte en klapp till just henne. Själv tar jag hellre den där geten än något ogenomtänkt krafs som bara blir liggande i garderoben, men jag tar hellre nåt ogenomtänkt krafs än en donation till Peta.