Tråd för oss som köpt häst 2010

Eldsdotter

Trådstartare
Det finns trådar för hästar födda olika år, så jag är sugen på en tråd med delade erfarenheter med er andra som nyss köpt häst. Vi var ett gäng som vid årskiftet skrev om våra funderingar, provridningar osv. Nå, hur har det gått för er?:laugh:

Jag köpte en häst till mig och sonen. Ett 14-årigt halvblod som heter Blixten, är 171 cm hög, fälttävlanshäst. Dyrare än planen, men sonen blev så kär vid provridningen, allt kändes så bra med hästen och säljaren, så 30 januari blev han vår. Och jag har inte ångrat mig!

Vi inackorderar honom i ett litet stall med 6 hästar 5 km hemifrån. Det är min första egna häst, så det känns tryggt att ha en erfaren och hjälpsam stallägare att ta hjälp av. Vissa knepigheter var det i början, framför allt att han byggde såna snöklampar i hovarna att han blev rädd för att gå på betonggolvet i stallet. Första 2 veckorna var det svårt att gå in i stallet, men det gick över.

Han är jättesnäll, mycket duktigare än vad vi är, mycket energi, ser spöken ibland, men vi har inte ramlat av än. Ridningen känns allt bättre och nu hoppas jag snart komma igång att rida för instruktör. Behövs desperat!

Tja, det var en lite början. Finns det fler med nyinköpta hästar som vill dela erfarenheter och funderingar med mig?

Sv: Tråd för oss som köpt häst 2010

Jag köpte min dock för ett år sedan (7 mars år 2009 kom han hem!). Jag har honom i ett stort stall med ca 70st hästar och han går på lösdrift tillsammans med 7st vallacker.
Det har gått jätte bra med honom! Köpte honom det året han skulle bli 3år, oinriden.. Jag vill tävla och hade inte råd med en äldre, duktig & lovande "färdig" häst.. så jag var tvungen att köpa en unghäst och "chansa".. och han är riktigt lovande! Är nu 4år, islandshäst och riden ca 4 månader. Jag har ridit in honom själv, men med lite hjälp och handledning utav min tränare (som också äger gården).

Det känns jätte bra med honom, jag kunde inte ha hittat en bättre häst. Han har dock lite svårt för traven, men den är riktigt fin, när han väl travar! Han har dock lite taskig skritt (som sin pappa), men bra galopp och troligtvis riktigt bra pass.

Han är väldigt snäll att hantera, följer mig som en hund.. kan ha honom lös trotts hans låga ålder och ibland tror han att han är hingst fortfarande. Men att rida är han ganska pigg och framåt.. Super rolig! Väldigt lättlärd är han också ^^, ganska ridbar fast han bara blivit riden ca 4 månader.

Jag köpte min häst i januari, och 22 januari kom hon hit :)

Jag har henne i ett litet men jätte bra stall med 5 boxar, men just nu står där bara 3 hästar. Vi trivs båda jätte bra i stallet, och jag trivs verkligen jätte bra med hästen också, hon är helt underbar :love:

Hon är jätte snäll och så, men självklart har vi haft en del problem också. Som att hon inte kan vara själv i stallet, då får hon panik, och det har tyvärr inte blivit så mycket bättre. Och så gick hon inte så bra att lasta, men det håller vi på och tränar nu, och vi gör framsteg! :)

Jag ångrar i alla fall inte för en sekund att jag köpte den här hästen, älskar henne redan väldigt mycket :laugh:

Jag köpte också min i januari, han kom 23:e!
Herrn är 16 nu i april, en varmblods valack som gått på travet, hopptävlat och lite utav varje! En underbar kille verkligen!
Verkar ta tid att lära känna på djupet men det ger sig!!

Jag ska få ta över min nuvarande medryttarhäst till hösten, så han kommer alltså bli min alldeles egna häst :D
Jag är medryttare på honom nu 6-7 dagar i veckan och har varit det i ungefär 1½ år nu, innan det red jag ägarens andra häst, men sedan fall jag för min nuvarande :angel:

Han är född -00 och är en hollänsk import på ca 155 cm :)
En mycket känslig individ som verkligen behöver en ryttare som han kan lita på som inte sitter upp och kör med honom det första dom gör.
Om man kräver för mycket eller om han inte förstår vad man menar så kan han lätt bli förbannad och kastar av en (har dock inte hänt mig än :angel: )
Han älskar "frihetsdressyr" av den lite mer NH inriktade hållet och är då en helt annan häst, då han verkligen litar på ryttaren totalt, men är dock lite osäkrare vid ridning.
Han är en riktig enmans häst som vill ha en ryttare som tar hand om honom på ett försiktigt och tålmodigt sätt, då han har blivit dåligt behandlad tidigare i sitt liv.

MIn är en gammal trofast fjording på 20 år som jag köpte i feburarie. Man kan fälla träd jämte han och han bryr sej inte. Han ska jag har och dundra runt på i skogen och så är tanken att han ska ha lugnande effekt på mitt sto som inte gillar att vara flockledare.

Så jag har en häst som jag ska utbilda i dressyr inköpt agusti 09 som är en hel del jobb. Väldigt stoig.. Trottsig i bland mm. Fjordingen ska jag koppla av med och få tillbaka lite av min gammla kännsla. Han kommer vara familje häst. Köras och han kan lill tjejen sitta på. Vem som helst kan rida han.. Världens snällaste. Sen klart att dte ligger lite fjording i han.. Lite envis men bara på de kunniga inte på de osäkra. En riktig nybörjar häst..

Jag har henne i ett litet men jätte bra stall med 5 boxar, men just nu står där bara 3 hästar. Vi trivs båda jätte bra i stallet, och jag trivs verkligen jätte bra med hästen också, hon är helt underbar :love:

Hon är jätte snäll och så, men självklart har vi haft en del problem också. Som att hon inte kan vara själv i stallet, då får hon panik, och det har tyvärr inte blivit så mycket bättre. Och så gick hon inte så bra att lasta, men det håller vi på och tränar nu, och vi gör framsteg! :)

Jag ångrar i alla fall inte för en sekund att jag köpte den här hästen, älskar henne redan väldigt mycket :laugh:

Ts, får jag också vara med i tråden även fast jag köpte min häst i juli förra året?
Kopierar ovanstående inlägg eftersom det är en kopia av min situation. Dock har jag en valack :D.

Står också i ett stall med 5 boxar och 3 hästar :D.

Min tycker inte heller om att bli lämnad själv i stallet och lyckades sparka sönder både gallret och fönstret i sin box i ren panik vid ett tillfälle. Nu har det dock blivit bättre tack och lov.

Lilla kusen, ca 173cm i mkh, är 15 år och jag köpte honom för att ha som läromästare i hoppning. Tidigare har han tävlat upp tom 130 men vi har bara hoppat ca 95cm. Längre har vi inte kommit för stackarn fick en spark i november förra året och det har tagit sin tid att läka. Nu är han äntligen ok sedan en månad tillbaka och han är under igångsättning just nu.

Tycker bara mer och mer om min underbara häst för varje dag som går :love:.

Här är min sötis.
Namnls.jpg

Har i veckan fått hem min nya häst :love: Allt gick på mindre än en vecka från provridning, besikning och så stod han i min box. Han är en riktig rolig påhittig filur som är otroligt social och nyfiken på allt. Han är 8 år och jag tycker redan väldigt mycket om honom. Han är hopphäst.

Hur går ridningen för er med nya hästar? Börjar ni träna direkt eller vill ni lära känna hästen mer innan ni tränar? Hur länge då isåfall?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 551
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar