träckprovsvaret har kommit

S

Sunnan

Hej
min häst har
Sunnan: 60 EPG (ägg per gram träck)från Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken) Spolmask: 0 Fölmask: 0

Kollegans häst har 0.

Avmaskade senast med Ivomec, skall jag anävda det igen?

Visst är 60 EPG lite?

behövs ett nytt träckprov efter sommaren?

mv/ Anita

I höstas då hästarna började stallas in, i slutet på september/ början på oktober.
med ivomec.

mvh/ Anita

Då skulle jag avmaska bara din med Banminth eller Fyrantel innan betessläpp (dubbel dos om du även vill komma åt ev bandmask, den syns inte alltid på träckprov). Sen inget mer faktiskt! Jo, ett ivermectinpreparat i höst om du ser styngflugeägg.

Hej!
Jag TROR inte att vi har styngflygeägg och sånt här, har aldrig sett det, vi har ju tex inte fästingar, blodiglar osv osv

Tusen tack för ditt svar, jag ska avmaska henne 3 dgr inna vi släpper dem på bete.
Nu går de ute dygnet runt i vinterhagen som mockas ur ofta.

björkarna har börjat knoppas nu, och lite grönt har det blivit så jag hoppas och tror att de kan börja beta om 2-3 veckor.

så jag bör inte avmaska med ivomec eller likn i höst om jag inte ser styngflugeägg?

Sommarbetena kommer varieras i sommar, mellan ett bete som fick vila förra sommaren samt ett alldeles nytt som inte är avbetat på säkert 10 år.

mvh/ Anita

Super, då får era hästar ingen ny smitta, så det borde vara rent träckprov nästa vår också och INGEN avmaskning :D

Hej!
tar banminthen verkligen blodmasken?
Jag blev så osäker på apoteket så jag köpte inget.

:confused:

äh, det var inget :o

jag kom på att blodmasken tillhör ju rundmask och det funkar ju banminthen på :p

Liknande trådar

Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
·
Hästvård Fick tillbaka provsvar på den nya hästen idag. Till min stora skräck har den 1350 EPG blodmask (odling görs just nu för att bestämma om...
2
Svar
23
· Visningar
4 675
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?