Träckprov!

S

sunil

Är det jätte viktigt att man gör ett träckprov innan man avmaskar sin häst?

Svara gärna:)

Sv: Träckprov!

Men det finns ju olika tider på året som man ska avmaska sin häst ju. Det går jag efter! typ innan bete o så!

Nej det finns inte olika tider. Man maskar bara på sommaren. Sista avmaskningen innan frosten är enbart för styngflugans skull. Har man den inte behövs heller ingen maskning.

Innan betet i sommar fick jag svar på träckprovet som visade noll mask. Då slapp jag avmaska min häst. Avmaskningsmedel är ju inte bra för naturen och ska inte användas i onödan.

Som de andra har sagt tidigare; om du gör träckprov så vet du ju om du behöver maska eller inte. Man ska ju inte maska i onödan eftersom maskarna börjar bli resistenta mot medlet. Precis som man nu mer är lite restriktiv med antibiotika eftersom bakterierna börjar bli resistenta. Och om maskar och bakterier inte längre dör av medlen, vad ska vi då göra? :crazy:

Jag rekomenderar att avmaska med ivomec i november för styngflugans larver oavsett träckprovs resultat. Man kan nämligen inte se dessa larver i provtagningen. //Ann-Marie

Onödig rekommendation. Om det inte finns tillstymelse till styngfluga eller ägg, varför då avmaska mot dem?

Jag talade bara om vad jag tyckte, men efter vad jag har förstått utav de flesta inlägg på detta forum så får man absolut inte tro att man kan något. //Tack för mig

Är det jätte viktigt att man gör ett träckprov innan man avmaskar sin häst?

Svara gärna:)

Ja, och läser man Jordbruksverkets broschyr låter det som att de vill förbjuda avmaskning utan träckprov - fast det går antagligen inte.
De anser att det är jätteviktigt för häst o naturliv.
Medlen är starka och förstör för en massa smådjursarter/insekter. Du kan nog döda en hel kompost om du blandar i träck under avmaskningstiden. Har hört att det finns risk för resistans mot medlen också, vet inte om det stämmer.

Jag tycker att man ska ha fakta bakom en generell rekommendation (det du gav), särskilt om den går mot de gällande faktabaserade rekommendationerna.

Trots allt är avmaskning ett gift vi stoppar i hästarna. Ju mindre gift, desto bättre - i min värld.

Jag tycker att man ska ha fakta bakom en generell rekommendation (det du gav), särskilt om den går mot de gällande faktabaserade rekommendationerna.

Trots allt är avmaskning ett gift vi stoppar i hästarna. Ju mindre gift, desto bättre - i min värld.

Vem menar du nu? *nyfiken* Det hamnade efter mitt inlägg men är inte säker på om det är det inlägget du menar...

Jag rekomenderar att avmaska med ivomec i november för styngflugans larver oavsett träckprovs resultat. Man kan nämligen inte se dessa larver i provtagningen. //Ann-Marie

Nej, de syns inte på träckprov. Men de syns ju på hästen! Äggen läggs PÅ hästen, och då ser man ju om hästen blivit utsatt för smitta. Inga styngflugeägg på hästen = ingen avmaskning behövs.

Snor tråden lite*

Hur mycket kostar ett träckprov? har aldrig fått lära mej att man ska göra ett sånt innan avmaskning(har knappt ens hört talas om det). Har avmaskat mina hästar vår och höst i 5 år. Men kanske är bäst att sattsa på ett träckprov då. När på året ska man göra ett sånt prov?

Köp ett kollamasken på Apoteket. Tror det kostar 280:-, annars är det bara att titta på apotekets sida om exakt pris. Här kan du läsa mer om kollamasken på hemsidan.

http://www.kollamasken.nu/

OBS ! Kollamasken är gjord för 1 häst. Har du 2 hästar så köp 2 kollamasken, eller gör individuella prover hos ett lab, tex Vidilab.

htp://www.vidilab.se

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Pga av mitt snurr har jag nu lagt hästarnas träckprov på posten men inser nu att det är fredag!!! En hel helg innan det åker vidare till...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Troll
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka