Träckprov

Sv: Träckprov

Fast att vara Hippolog och stallchef ger ju en inte mer kunskap för det inom området maskning. Även veterinärer har ju haft dåliga uppdateringar vad det gäller avmaskningar. Bäst är väl ändå att lita på en parasitolog va ?

Vi vet att vi har styngfluga hos oss också...

Det är möjligt att ni har en point men vi har följt rekommendationerna från en av våra inackorderingar, hon är hippolog och arbetar som stallchef och det räcker för mig.

Då borde ju hon upplyst om att styngflugans larver inte syns på träckprov. Så återigen, vilka andra maskar väntade du dig att se på träckprovet?

Jag lyssnar inte på bara en och låser fast mig vid det, utan kollar med flera, och då såna som faktiskt har dokumenterad utbildning inom ämnet (som nu parasitologi), särskillt om jag får uppgifter som motsäger det jag tidigare lärt mig.

Be henne förklara varför tre hästar ska avmaskas om det bara är en som sprider smitta (som det är på de flesta ställen). Vad är nyttan med provet då?

Det är möjligt att ni har en point men vi har följt rekommendationerna från en av våra inackorderingar, hon är hippolog och arbetar som stallchef och det räcker för mig.

Med tanke på det rådet hon gett dig måste jag säga att jag nu drar slutsatsen att hippologen inte är en bra heltäckande utbildning för det hästrelaterade arbetslivet. Faktiskt.

Då borde ju hon upplyst om att styngflugans larver inte syns på träckprov. Så återigen, vilka andra maskar väntade du dig att se på träckprovet?

Jag lyssnar inte på bara en och låser fast mig vid det, utan kollar med flera, och då såna som faktiskt har dokumenterad utbildning inom ämnet (som nu parasitologi), särskillt om jag får uppgifter som motsäger det jag tidigare lärt mig.

Be henne förklara varför tre hästar ska avmaskas om det bara är en som sprider smitta (som det är på de flesta ställen). Vad är nyttan med provet då?

Styngflugans larvers syns i vissa perioder, dvs i det läge de inte är inkapslade, detta är dock i stort sett omöjligt att veta när. Det tolkar jag som att jo det kan synas men det är kanske inte så vanligt.

Jag lyssnar inte heller bara på en, om det vore så helt förkastligt med gruppprov som du indikerar kan man ju undra varför experterna (SVA) erbjuder det. Rent ekonomiskt skulle det vara en fördel för dem att hävda att man måste göra det per häst.

Sannolikheten att ngn av hästarna är helt smittfri är liten, om provet visar liten/ingen mängd mask kan det fortfarande vara en tajmingfråga för provet varför man egentligen skall ta två fristående prov vid olika tidpunkter för att vara helt säker.

Jag har inte utgett mig för att vara expert, det finns tydligen andra i det här forumet som är det. Jag ville bara ge alternativ till hur man kan ta träckprov och eftersom det är SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) som erbjuder det borde det i mina ögon vara ett seriöst alternativ, huruvida man vill skicka grupprov eller inte får var och en avgöra.

Med tanke på det rådet hon gett dig måste jag säga att jag nu drar slutsatsen att hippologen inte är en bra heltäckande utbildning för det hästrelaterade arbetslivet. Faktiskt.

.. vi lever i ett fritt land, men den slutsatsen får stå för dig. I min värld är dock den enda slutsatsen du kan dra att man inte i andra hand alltid korrekt presenterar de fakta som givits, dvs om ngn skugga skall fall är det på mig och inte på Hippologen.

Jag går faktiskt gärna direkt till de undersökningar som gjorts, de nya rön som presenteras av SVA och SLU. Då vet jag i alla fall vart jag ska hänvisa när någon frågor om underlag. Jag tycker det blir enklare (och mer korrekt) så.

Styngflugans larvers syns i vissa perioder, dvs i det läge de inte är inkapslade, detta är dock i stort sett omöjligt att veta när. Det tolkar jag som att jo det kan synas men det är kanske inte så vanligt.
Det här får du förklara. I ett träckprov söker man efter ÄGG, man gör en flotation och tittar på äggen i mikroskåp. Styngflugans ägg sitter på hästens ben och kommer aldrig in i hästen, utan det är larven som kläcks och börjar röra på sig som gör att hästen slickar i sig den. Inte möjligt alltså att se den, oavsett stadie, på ett träckprov.

Jag lyssnar inte heller bara på en, om det vore så helt förkastligt med gruppprov som du indikerar kan man ju undra varför experterna (SVA) erbjuder det. Rent ekonomiskt skulle det vara en fördel för dem att hävda att man måste göra det per häst.
Jag kan använda mig av grupp-prover, men då vill jag ha "statistik" på hästarna och att de gått ihop länge och ligger lika på proven.

Sannolikheten att ngn av hästarna är helt smittfri är liten, om provet visar liten/ingen mängd mask kan det fortfarande vara en tajmingfråga för provet varför man egentligen skall ta två fristående prov vid olika tidpunkter för att vara helt säker.
Jag började med ett stall för ca 7-8 år sen. På ett år fick vi ner smittan så det var nya hästar + 1-2 av 16 som behövde avmaskas. Resten låg på 0-60 varje provtagning. Och ligger fortfarande. I år var det 1/11 och det var en unghäst.

Får man 0 vet man att man inte behöver avmaska just då. Vet man inte hästens historik vad gäller avmaskning och maskförekomst så kan det vara läge att ta ett prov till under sommaren. Men det hjälper ju inte med grupprov för det.
Jag har inte utgett mig för att vara expert, det finns tydligen andra i det här forumet som är det. Jag ville bara ge alternativ till hur man kan ta träckprov och eftersom det är SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) som erbjuder det borde det i mina ögon vara ett seriöst alternativ, huruvida man vill skicka grupprov eller inte får var och en avgöra.
Då bör man ju också förklara vad för-/nackdelarna med grupprov och enskilt innebär. För den enskilda ser jag ingen anledning att skicka in grupprov. Att trycka på det får bara folk att tycka "jag måste ju avmaska ändå" för de får positiva resultat, när faktum är att väldigt många har rena hästar. Bara se på alla som gjort prov och redovisar dem här!

liten trådlapning, ni kanske har bättre koll än vad jag har :idea:

Jag skickade in KollaMasken och fick svaret idag;

EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken)
450

Tolkning av provsvar:

EPG
0-100 väldigt lite
>100-500 lite
>500-1000 måttligt
>1000 mycket

Jag har ingen aning om vad jag förväntas göra nu, känner mig ganska handfallen här. Ska jag avmaska, eller har han såpass lite att det inte är någon fara ? :crazy:
Hoppas ni vet bättre än jag gör

Jag kan använda mig av grupp-prover, men då vill jag ha "statistik" på hästarna och att de gått ihop länge och ligger lika på proven.

Men den statistiken måste ju bli värdelös om en av hästarna för tillfället har sänkt immunförsvar eller nåt???

AM (som aldrig tar grupprov)

Som den alldeles ovetande människan jag är, ställer jag ännu en fråga;

är det något speciellt medel jag bör avmaska med?

Men den statistiken måste ju bli värdelös om en av hästarna för tillfället har sänkt immunförsvar eller nåt???

AM (som aldrig tar grupprov)

Jag har faktiskt aldrig begärt grupprov, för jag har inte haft lägen där det varit befogat. Det var bara hypotetiskt. Och om jag skulle få ett svar jag inte väntat mig på ett grupprov skulle jag ju ta individuella på den gruppen iaf för att se vad som var galet, och då blir det ju en extra kostnad...

Som den alldeles ovetande människan jag är, ställer jag ännu en fråga;

är det något speciellt medel jag bör avmaska med?

Vad har du använt senaste åren? Det är lämpligt att hålla sig till ett medel under en eller två säsonger och sen växla.

Lägger mig inte i själva disskusionen. Men jag måste försvar hippologn lit. Vi får senaste info och forskning från SVA. Bara för ett par veckor sen hade vi en föreläsning i just ämnet Parasiter och den hölls av den personen som forskar på just det på SVA.

/Minelli - Blivande Hippolog

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka