Träckprov

I

Issa_Stjarna

Vart skall jag vända mig om jag vill ta träckprov på min häst? Försökt söka men hittar ingenting om vart man skickar in det.
Hur lång tid tar det innan man får svaren?

Sv: Träckprov

På granngården finnis "det träckprovssett" ( om man kan kalla det för sett) Där finns allt.Adress, paket att skicka det i mm Frakten ingår i priset.

Om du inte kan eller vill gå till granngården så gör du så här: gå in på www.vidilab.se och läs vilken adress du skall skicka till samt hitta ett formulär som du skall fylla i. Det kanske känns som om att det är massor att välja mellan men det rekomenderar en som kollar alla vanliga maskar. Om du skulle få panik så hojta till så hjälpler jag dig ännu mer.

Du kan få svaret samma dag som de får provet om jag inte kommer ihåg fel. Det går i vart fall jättefort. Helt klart att rekomendera!! Jag har gjort det i snart tre år och det är lätt! Jo, du skall ta två till tre bollar på morgonen och lägga i en påse som du skriver nummer /namn på. Sedan skall man fylla i en lista med namn, nummer(samma som på påsen) och ålder.

Stopp nu :) jag är nästan helt 100% säker på att det är mycket dyrare! I vilket fall när jag började och det är tre somrar sedan nu! Så kolla först priset. Då var det mycket dyrare där! (Vidilab billigare alltså :)) Hoppas inte att jag betalar för mycket bara för att jag inte kollat igen!

Det går också att vända sig direkt till statens veterinärmedecinska anstalt:
http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/tjanster_produkter/Parasitologi/test/

Där får man ordna blanketter m.m. själv men å andra sidan så kan man skicka flera prover samtidigt så om man har fler hästar att ta prov på kan det bli en billigare lösning.

Det går att skicka in så till Vidilab direkt också. MEN har man färre än 8-10 hästar så blir det alltid dyrare (oavsett SVA eller Vidilab) än att köpa KollaMasken.

Vart skall jag vända mig om jag vill ta träckprov på min häst? Försökt söka men hittar ingenting om vart man skickar in det.
Hur lång tid tar det innan man får svaren?

Billigast och smidigast är att köpa KollaMasken, den finns på Apoteket eller på Granngården. Där finns all info, kartongen skickar man in och den är färdigadresserad och allt betalt (utom ev. odling om man kryssar för det).

Svar kommer samma dag som provet görs om riktig och läsbar e-mailadress skickas med.

Beror väl på hur man skickar in det och hur många det är. För oss med 3 hästar så kostade hela kalaset ca 140 kr per häst.

Beror väl på hur man skickar in det och hur många det är. För oss med 3 hästar så kostade hela kalaset ca 140 kr per häst.

Var då? Och vad gjorde ni för prov? Med eller utan moms? Låter som ett samlingsprov, kan det stämma? Det säger ju ingenting om vilken av hästarna som behöver avmaskas om man får ett positivt provsvar...

Senast ändrad:

På ett så litet antal hästar säger det dels vilken typ av mask som betet är smittat med, det kan skilja sig rätt mycket mellan olika hästar och tyvärr mellan olika tidpunkter vad de visar för mask. Ena veckan kanske det visar ingenting för att veckan därefter visa, detta pgra hur maskarna är inkapslade. Därmed så blir ett samlingsprov tillräckligt bra för att ge indikation vad vi behöver avmaska med. I vårt fall hade vi t ex bara blodmask i provet, trots att det var från tre olika hästar.

Priset är inkl moms

På ett så litet antal hästar säger det dels vilken typ av mask som betet är smittat med, det kan skilja sig rätt mycket mellan olika hästar och tyvärr mellan olika tidpunkter vad de visar för mask. Ena veckan kanske det visar ingenting för att veckan därefter visa, detta pgra hur maskarna är inkapslade. Därmed så blir ett samlingsprov tillräckligt bra för att ge indikation vad vi behöver avmaska med. I vårt fall hade vi t ex bara blodmask i provet, trots att det var från tre olika hästar.

Priset är inkl moms

Nej, jag håller inte med på en fläck. Vilka andra maskar än blodmask hade du väntat dig? Bandmask är snarast det enda, och då får man ta ett annat prov än standardprovet och det blir dyrare.

Efter drygt 7 års träckprovstagning med enskilda prover på många olika stallar så visar det sig om och om igen att det är vissa individer som behöver avmaskas, andra inte alls, på många år, oavsett när man provtar. Så ett samlingsprov visar ju bara att någon eller alla är äggurskiljande, men man vet inte vilken som behöver avmaskas.

Instämmer också i kören med Madick. Vår ena häst har två år i rad visat 0 på bägge proven, däremot har den andra hästen haft hyfsat med mask.

Hade vi tagit ett samlingsprov hade vi ju avmaskat nollan helt i onödan, något som verkligen är tråkigt med dagens rekommendationer.

Instämmer också i kören med Madick. Vår ena häst har två år i rad visat 0 på bägge proven, däremot har den andra hästen haft hyfsat med mask.

Hade vi tagit ett samlingsprov hade vi ju avmaskat nollan helt i onödan, något som verkligen är tråkigt med dagens rekommendationer.

en liten trådkapning..

Undrar hur det kommer sig att om man har två hästar i samma hagar osv under säg. två år.. Borde dom inte båda ha mask då osv? el kan det skilja så mycket? och vad beror det på i sånafall?

/startgrow- som funderar på att ta träckprov istället för att avmaska utan att ha någon koll alls

Njao, visst bordet det logiskt vara så, men en äldre häst som varit maskfri verkar ha upparbetat ett "försvar" mot mask. Just den hästen vi har som nollar har varit runt på olika ställen där i varje fall två av dem säkerligen är pinfulla med mask (samma hagar året runt, mycket hästar, stor rotation, gräs i alla hagar men väldigt hårt betat etc).

Rekommenderar varmt Kolla Masken-lådan, smidigt och enkelt. Och prisvärt. Bättre än att tratta i hästen en massa gift på måfå. I vissa fall kan det ju faktiskt vara för LITE med en vanlig avmaskningsrutin (har varit med om detta) och då gör man ju ont värre.

en liten trådkapning..

Undrar hur det kommer sig att om man har två hästar i samma hagar osv under säg. två år.. Borde dom inte båda ha mask då osv? el kan det skilja så mycket? och vad beror det på i sånafall?

/startgrow- som funderar på att ta träckprov istället för att avmaska utan att ha någon koll alls

Hästarna har olika bra eget försvar mot parasiter. Min alldeles egna teori är att det beror på miljön under första året.

Jag hoppas att jag inte kapar tråden, men jag har en liten fråga.
Mina två hästar visade enstaka blodmask och ingen bandmask.
Vi hade en del stygnflugor förra året och som jag förstått det
så syns inte de på det maskprovet.
Ska jag då avmaska mot något som bara tar stygnflugan och
finns det något preparat som gör det?

Jag hoppas att jag inte kapar tråden, men jag har en liten fråga.
Mina två hästar visade enstaka blodmask och ingen bandmask.
Vi hade en del stygnflugor förra året och som jag förstått det
så syns inte de på det maskprovet.
Ska jag då avmaska mot något som bara tar stygnflugan och
finns det något preparat som gör det?

Nu är det för sent att ta styngflugan, de är ju redan på väg ut och blir nya flugor.

Bästa sättet att slippa styngflugeavmaskningen är att visitera hästen varje dag och skrapa bort de ägg som hamnat på hästen. Annars är det ivermectin eller moxidectin som tar styngflugans larver, och sen höst är bästa tiden.

Jag trodde att det bara var på hösten jag avmaskade
mot dem, så då behöver jag inte bekymra mig om dem
innan nästa höst. Även om jag skrapar av dem så vågar
jag inte låta bli att avmaska. Finns det prov som påvisar
dem?

Jag trodde att det bara var på hösten jag avmaskade
mot dem, så då behöver jag inte bekymra mig om dem
innan nästa höst. Även om jag skrapar av dem så vågar
jag inte låta bli att avmaska. Finns det prov som påvisar
dem?

Nej, det finns inget sånt prov. Men varför vara så rädd för en parasit som inte ger hästen nämnvärda problem?

... Vilka andra maskar än blodmask hade du väntat dig? ....

Vi vet att vi har styngfluga hos oss också...

Det är möjligt att ni har en point men vi har följt rekommendationerna från en av våra inackorderingar, hon är hippolog och arbetar som stallchef och det räcker för mig.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka