Träckprov

Black

Trådstartare
Någon som vet vart man kan skicka träckprov, förutom Vidilab och Ultuna?
Har för mig att det ska finnas någon mer, billigare...
:eek:

Sv: Träckprov

Finns det billigare än Vidilab ? Sva finns ju, men dom är dyra. Om du istället köper ett kollamasken-kit på Granngården/Apoteket, så blir det ju jättebilligt..har svårt att tro du kan komma undan billigare.

Kolla masken blir dyrare än att skicka in eget till Vidilab.
Det är inte jag som tycker att det är för dyrt...
Har kollat och ett samlingsprov för mina hästar hamnar runt 200:- vilket jag tycker är ett väldigt bra pris, men det finns fler som vill skicka men ej betala "så mycket"...
Det var därför jag undrade...
:p

Ok, du skrev inte från början att det gällde fler än 1 häst. Hur många hästar är det frågan om ska ska göra ett prov då ? Ett sammlingsprov upp till 3 hästar kostar ju 205:- utan moms/exp.avgift...Från och med prov 3 och upp till 10 hästar 180:- utan moms/exp.avgift....Så ju fler prov dessto billigare blir det ju. Men å andra sidan skulle jag ändå lagt pengarna på individuella prov..annars vet man ju inte vem som har vad och av hur mycket.

Det är mina två som går på ett samlingsprov, dom två har gått själva i ca 4 år och den ena har aldrig haft någonting vid träckprov och den andra brukar ligga runt 100-200 epg.
Det är en till häst som går själv som vill göra träckprov.
Många som jag vet tycker att det är onödigt att göra träckprov för då kostar det först pengar och sedan maskmedlet, om dom nu behöver maskas. Jag vet att det är många då som hellre bara köper maskmedel...
Tack för ditt svar

Jag vet att många resonerar så att det blir så dyrt...först träckprov och sedan maskmedel..Men å andra sidan kanske det blir dyrt ena året och andra året behövs inget maskemdel eftersom man då år 1 har bevis på hur det står till med maskbördan och kan då åtgärda miljön runt hästen till nästa år...och år 2 kanske det inte ens behövs nåt medel. Men det kanske det inte ens behövs år 1 heller. I längden blir det dyrt med bara maskmedel, dels för en själv och i slutändan för miljön...dessutom breder ju resistensproblemen ut sig mer och mer, så de som bara använder sig av medel och inte träckprov kanske i slutändan inte kan använda någonting...Vad gör dom då ?

Men gör samlingsprov på dina hästar du, och den som går själv kan ju faktiskt köpa ett kollamasken på granngården..för så himla dyrt är inte detta kit för 1 häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 367
Senast: lundsbo
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
839
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar