Träckprov

farin

Trådstartare
Nu är det dags att skicka träckprov innan årets avmaskning var det tänkt. Men vart skickar man det och hur?? :confused:
Stallet är ganska stort och det är flera hagar. På betet kommer de gå i blandade hagar från olika vinterhagar, beroende på om de är lättfödda eller inte. Tar man på något sätt ett gemensamt prov på alla hästar eller räcker det att man tar på någon enstaka? Och på ett ungefär vad kostar det? Många frågor blev det, men jag är säker på att det finns kunniga här som kan svara på dem :bow:

Gå in på vidilab.se.
Där hittar du all information du behöver.
Lycka till! :bump:

Tack för svaret. Jag har nu försökt läsa mig till lite mer men jag undrar fortfarande om man ska skicka in ett individuellt prov för varje häst (eller samlingsprov för upp till 3 hästar som det stod) eller om det räcker att man tar på enstaka hästar ur varje hage? Alltså att man kanske tar ett samlingsprov ur varje hage? För gemensam haggång påverkar väl mer än indelningen i stall (ej lösdrift eller gemensamma boxar)?? Vill ha fler svar och synpunkter snälla :bow:

Du tar ett prov per häst märker påsen/burken med hästens namn,ta de färskt helst, så alltså ett prov för varje häst.
Tipps har ni många hästar å ska av maska med ivomec så har de gratis träck prov vid köp av tio sprutor,skickar dig länken.
http://www.veter.se/Ivomec/vikt.html

Lycka till!

Det där kan jag inte svara på så där super exakt men jag ringde själv till labbet och kollade när jag själv skulle ta träckprov. Då sa de att, eftersom min häst redan visat sig ha mask så gällde det först och främst hästar som gick på samma bete i fjor. Hoppas att du hänger med. :) Om jag var du så hade jag kontaktat labbet för att kolla upp saker och ting lite extra noggrant. Det är ju aldrig fel. :) Jag behövde endast skicka in träckprov på min lilla pålle då hon var den enda som varit på bete i fjor. Men jag har faktiskt funderat lite och vill ändå göra på de andra också. Så att man vet hur man ska lägga upp avmaskningen på dem. :bump:

Tack för tipset! Med 27 hästar i stallet bör vi ju konsumera minst 10 sprutor. Men vill ju ta ett träckprov för att se om det är Ivomec vi ska maska med? Men de kanske bjuder på provet ändå? Ska kolla vidare :)

Hänger inte riktigt med :crazy:
Flera av de här hästarna gick tillsammans på bete förra året, men en hel del är nya också. En häst har kontrollerat träckprov under hösten (pga annan sjukdomsbild) och då hittade de "ingenting". Jag vet inte om "ingenting" är just ingenting, inga parasiter what so ever eller om "ingenting" kan betyda någon form av "normal" parasitinnehåll?
Ju mer man funderar och läser om det här desto värre blir det :smirk:
Men hellre ifrågasätta och kanske lära sig lite än inte fråga alls och göra som alla andra alltid har gjort.
Ska ringa labbet, vill bara ha så mycket kunskap som möjligt först själv, så att jag kan ställa många frågor och förstå svaren ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 483
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar